PARTNERZY PORTALU

Polska zapleczem elektromobilności. Czekamy na inwestycje w Gliwicach i Jaworznie

Polska zapleczem elektromobilności. Czekamy na inwestycje w Gliwicach i Jaworznie
Polska jest największym we Wspólnocie producentem autobusów elektrycznych. UM Świdnica
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Michał Wroński
  • Dodano: 04-10-2021 06:00

Polskie baterie i autobusy napędzają elektromobilność w całej zachodniej Europy, ale o prawdziwym sukcesie tego sektora w naszym kraju można będzie mówić dopiero wówczas, kiedy obok silnego eksportu będziemy też mieli silny popyt wewnętrzny. Póki co największe zainteresowanie elektromobilnym taborem wykazują operatorzy transportu publicznego i firmy świadczące usługi dostawcze.

  • Polska pokrywa w tej chwili ok. 1/3 zapotrzebowania na baterie w UE. Jesteśmy też największym we Wspólnocie producentem autobusów elektrycznych.
  • Uruchomienie produkcji elektrycznych vanów w Gliwicach może skupić wokół tamtejszej fabryki sieć pomniejszych kooperantów. Podobny efekt może nastąpić w Jaworznie, gdy ruszy produkcja „Izery”.
  • Przedstawiciele branży podkreślają, że na elektromobilność należy spoglądać interdyscyplinarnie, dostrzegając zależność jej rozwoju od rozwoju technologii wodorowych czy pole do wykorzystania związanych z nią technologii także poza tym segmentem branży automotive.
Zobacz retransmisję debata „Polska europejskim zapleczem e-mobilności”, która odbyła się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Elektromobilność stanowi dziś w Polsce ten segment branży motoryzacyjnej, który przeżywa największy wzrost. Jak wskazuje Przemysław Szywacz z zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej KPMG, w Polsce najbardziej dynamicznie rozwija się produkcja baterii i autobusów elektrycznych.

Oto polskie hity w Unii Europejskiej. Eksport liczony w miliardach euro

- Baterie to nasz hit eksportowy. Jesteśmy ich największym eksporterem w Unii Europejskiej i trzecim producentem na świecie - przed nami są tylko Chiny i Korea Południowa - podkreśla Szywacz. Jak dodaje, w 2020 r. baterie stanowiły największą pozycję jednostkową w eksporcie Polski, a łączna wartość eksportu tego produktu sięgnęła 4,5 mld euro.

- Pokrywamy w tej chwili ok. 1/3 zapotrzebowania na baterie w UE. Wydaje się, że ten trend będzie kontynuowany, bo wszelkie dostępne prognozy wskazują, że do 2025 r. wzrost zapotrzebowania będzie postępował, co będzie miało przełożenie na produkcję w Polsce – uważa przedstawiciel KPMG. Jak dodaje, świadczą o tym zapowiedzi firm zarówno już działających w tym segmencie na polskim rynku, jak i tych, które dopiero planują się na nim pojawić.

- Toyota Motor Corporation ma zamiar do 2025 r. wydać ok. 13 mld dolarów na rozwój technologii bateryjnych – potwierdza Dariusz Mikołajczak, prezes zarządu, Toyota Motor Manufacturing Poland.
Podobnie jak w przypadku baterii, tak również w przypadku produkcji autobusów nasz kraj jest liderem w skali UE. W krótkim czasie ich eksport wzrósł z 10 do 46 proc. Elektrycznych autobusów przybywa też zresztą na ulicach polskich miast – o ile jeszcze w roku 2016 było ich zaledwie 22, to w roku 2020 ich liczba sięgnęła już 345.

- W przypadku elektromobilności klient indywidualny jest mocno sceptyczny, natomiast jest duży potencjał w transporcie publicznym oraz w sektorze e-vanów - komentuje Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.

Mali kooperanci z sąsiedztwa mogą wiele zyskać na dużych projektach

Potwierdzeniem tych słów są przymiarki gliwickiej fabryki Opla do uruchomienia od roku 2024 produkcji elektrycznych samochodów dostawczych. Wpisuje się to w strategię grupy Stellantis zakładającą, że w 2025 r. wszystkie produkowane przez nią samochody mają być dostępne także w wersji elektrycznej, zaś w 2030 roku 70 proc. produkcji mają stanowić samochody elektryczne, a tylko 30 proc. samochody z napędem spalinowym.

Jak ujawnił przy okazji debaty „Polska europejskim zapleczem e-mobilności”, odbywającej się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego Andrzej Korpak, prezes zarządu i dyrektor generalny Opel Manufacturing Poland, plan zakłada, że już w 2025 roku 90 proc. elementów do produkowanego w Gliwicach „dostawczaka” pochodzić będzie z tzw. low cost country, co – zdaniem Korpaka – w naturalny sposób faworyzuje Polskę.

- Generalne założenie dla nas jest takie, że najtaniej będzie to robić w naszej okolicy. Także dzięki strefie, bo jesteśmy razem i koszty logistyczne są abstrakcyjnie małe. Przygotowując się do produkcji samochodu elektrycznego, staramy się więc przyciągnąć dostawców w tę okolicę – tłumaczy Korpak, choć zastrzega, że w tym wyścigu polskie firmy będą musiały „przebić” ofertę konkurencji z Czech i Słowacji.

Na uruchomienie podobnego mechanizmu w Jaworznie liczy też Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. To właśnie na należących do KSSE terenach ma stanąć fabryka polskiego samochodu elektrycznego „Izera”. Jak informuje Michałek, z 300 ha mniej więcej 1/3 zająć ma sama fabryka „Izery”, resztę przeznaczono dla firm chcących z nią nawiązać współpracę.

- Są już kooperanci chcący się pojawić obok Izery – powiedział w trakcie debaty Michałek. Jak zaznaczył, jaworznicki obszar gospodarczy w specustawie został przeznaczony właśnie pod elektromobilność.

- Wszystkie projekty, które w przyszłości będą tam inwestowane, mają mieć charakter elektromobilności – podkreślił prezes KSSE. Przy okazji wspomniał, że chciałby, aby w rejonie Bytomia i Rudy Śląskiej, miast do tej pory kojarzonych silnie z górnictwem węgla kamiennego, powstało centrum kompetencji dotyczące elektromobilności.

- Żeby wokół tego na bazie elektromobilności stworzyć ekosystem nauki, biznesu i samorządu – stwierdził Michałek.

Czas myśleć już o świecie po e-mobilności?

Analizując perspektywy rozwoju elektromobilności w Polsce, Przemysław Szywacz uczula, by nie zapominać o stymulowaniu wewnętrznego popytu na tego typu produkty.

- Bez tego będziemy mieli eksport, ale lokalnie rozwój elektromobilności będzie słaby – ostrzega.
Przedstawiciele branży automotive zwracają uwagę, że należy spoglądać na to zagadnienie bardzo interdyscyplinarnie. Prezes Dariusz Mikołajczak wskazuje na zależność rozwoju elektromobilności od rozwoju technologii wodorowych, zaś Piotr Dardziński podkreśla, że technologie wykorzystywane w elektromobilności mają szansę być stosowane także poza nią.

- My do elektromobilności podchodzimy nie tylko jako do problemu związanego z wytwarzaniem i magazynowaniem energii. Samochód to także materiały czy konstrukcje. Elektromobilność to dla nas pretekst, by rozmawiać z branżą o samochodzie jako takim – mówi Dardziński.

Z kolei szef gliwickiego Opla radzi, by nie przywiązywać się do elektromobilności jako symbolu szczytowego osiągnięcia rewolucji technologicznej.

- To nie będzie trwało wiecznie. Postęp technologiczny jest tak szybki, że elektromobility pewnie będzie wielką atrakcją przez najbliższe 20 lat, a potem znowu wejdzie nowa technologia – prognozuje Andrzej Korpak.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (4)

Do artykułu: Polska zapleczem elektromobilności. Czekamy na inwestycje w Gliwicach i Jaworznie

  • Marek 2021-10-09 23:50:21
    Takie polskie baterie jak obozy koncentracyjne.
  • Mati 2021-10-04 14:24:09
    Dobre plany ma toyota. Jeśli uda się rozwinąć tą technologię to będzie to niemały sukces. Trzymam kciuki i mam nadzieje że wszystko pójdzie w dobrą stronę.
  • achim 2021-10-04 14:06:11
    Marzyciele ? , niepoprawni psuje raczej , ''polskie baterie'' - odpady zatruwające środowisko. I tylko lasów żal !
  • jkl 2021-10-04 09:59:38
    A kiedy w Jaworznie zaczniemy rozbierać nowy blok 910 MW? Bo na remont kotła się nie zanosi.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.65.63
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!