PARTNERZY PORTALU

Polska złomowiskiem Europy? Średni wiek samochodu z importu to blisko 12 lat

8 proc. badanych zadeklarowało, że przy następnym zakupie samochodu na pewno nie wezmą pod uwagę auta używanego, tylko zdecydują się na zakup nowego. fot. Pixabay

Polacy nadal najchętniej kupują starsze i tanie auta używane, głównie z importu, który wciąż rośnie - wskazują eksperci. W pierwszej połowie br. sprowadzono do Polski ponad 0,5 mln używanych osobówek. Ich średni wiek to 11 lat i 7 miesięcy.

  • Według IBRM Samar, import samochodów używanych po pierwszym półroczu 2019 wyniósł 502 193 sztuki - niespełna 1 proc. więcej niż przed rokiem. Pomimo odnotowanego spowolnienia, tegoroczny wynik przekroczył pół miliona sprowadzonych aut.
  • "Wcześniej z taką sytuacją mieliśmy do czynienia w rekordowym 2008 r." - podał instytut.
  • Statystyczny wiek sprowadzonych w tym roku aut wynosi 11 lat i 7 miesięcy i jest to mniej niż średnia w 2018 r., która wyniosła blisko 15 lat.

Z badania opinii "Rynek samochodów używanych w Polsce - doświadczenia i oczekiwania Polaków" zrealizowanego przez Kantar TNS na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWiLP) wynika, że 29 proc. ankietowanych poszukuje na rynku wtórnym samochodu o wartości nieprzekraczającej 10 tys. zł. 35 proc. badanych jest gotowe zapłacić od 10 do 20 tys. zł, a 33 proc. uważa, że zakup dobrego i sprawdzonego auta używanego to wydatek pomiędzy 20 a 50 tys. zł. Tylko 3 proc. Polaków staje się właścicielami samochodów z rynku wtórnego o wartości powyżej 50 tys. zł.

Psycholog biznesu dr Leszek Mellibruda uważa, dla Polaków bardzo ważnym elementem jest wizerunek marki, "dlatego wolą kupić starszy i tańszy samochód znanej marki i dzięki temu móc się wyróżnić, niż nowszy, mniej popularnej" - wskazał. Jego zdaniem innym czynnikiem jest chęć użytkowania samochodu w krótkim okresie. "Dla wielu rodzin zakup taniego samochodu wynika z faktu, iż jest to drugi lub kolejny samochód i główną rolę odgrywa w tym przypadku cena, a nie walory techniczne auta" - zaznaczył.

"Poza tym, dla Polaków kwestia ochrony środowiska nie jest tak istotna jak w krajach Europy Zachodniej, więc nie nauczyli się kupować droższych samochodów ekologicznych. Inny powód to podejście ludzi młodych. Dla nich najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze samochodu jest cena i nie zwracają uwagi na jego wiek" - podkreślił Mellibruda.

Z kolei w opinii psychologa Jacka Santorskiego, to że Polacy nie planują przeznaczyć wysokich kwot na zakup samochodu, może wynikać z hierarchii ważności wydatków. Jak wskazał, Polacy coraz częściej wolą przeznaczyć pieniądze na kupno domu czy mieszkania i zatroszczyć się o przyszłość swoich dzieci. "Samochód przestał być takim symbolem prestiżu jak kiedyś; najważniejsze jest to, aby był sprawny" - zaznaczył. Dodał jednocześnie, że Polacy mniejszą wagę przywiązują do kwestii bezpieczeństwa niż chociażby Skandynawowie, a co za tym idzie, decydują się na tańsze, ale mniej bezpieczne auta.

Santorski uważa, że dla klientów pochodzących z większych miast posiadanie dobrego, drogiego samochodu nie jest koniecznością z uwagi na rozbudowaną sieć komunikacji miejskiej i mogą się oni zadowolić się tańszym odpowiednikiem.

Jak zauważył dyrektor generalny Związek Polskiego Leasingu (ZPL) Andrzej Sugajski, wśród zarejestrowanych w Polsce samochodów z "drugiej ręki" jest wiele egzemplarzy pochodzących z importu.

Rocznie sprowadzanych jest do Polski ok. 1 mln używanych samochodów, a szacunki pokazują, że nawet 65-85 proc. z nich może mieć cofnięty licznik. Dodatkowo ich stan techniczny i niejasna historia powodują, że poruszanie się nimi ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo na polskich drogach, na co uwagę zwracała m.in. Najwyższa Izba Kontroli.
×

KOMENTARZE (8)

Do artykułu: Polska złomowiskiem Europy? Średni wiek samochodu z importu to blisko 12 lat

  • Łukasz 2019-08-14 08:56:18
    stare nie znaczy złe. Mój dieselek jezdzi już 12 lat a nadal dobrze śmiga. Jak coś sieę dzieję to na częsciach oe delphi naprawiam. Soline i nie za drogie. NIe nie ma wywalać kasy na coś innego skoro dobrze słuzy
  • observer 2019-08-11 18:54:14
    Należy się cieszyć, że będzie materiał do recyklingu tylko należy ucywilizować tę jeszcze szara strefę i zarabiać na metalach kolorowych i plastiku także i nie narzekać tylko działać np. zachęcić do roboty wszystkie "niebieskie ptaki" aby zapracowali na swoją bułeczkę.
  • Emil 2019-08-07 12:47:33
    Do nowych mnie nie ciągnie. Lepiej pokontraktowe wychodzą, bo są o wiele tańsze. Kupiłem tak corollę i teraz już u mnie czwarty rok jest. Nie mam na co narzekać, bo dość dobra jest i nie wkładam w nią dużo.
  • weree 2019-08-06 15:13:30
    czasy spawanych dawno minęły, nikomu juz sie nieopłaca spawac z 3, gdyby nas było stac to byśmy kupowali nowe
  • Matołusz 2019-08-05 15:35:45
    na dodatek wszyscy wierzą w 12 letnie samochody z przebiegiem 99 tys. kilometrów, naturalnie bezwypadkowe
    • Stanisław Jarzyna 2019-08-06 13:29:01
      Szukaj dobrze to znajdziesz
    • karpinski 2019-08-06 15:16:42
      pewnie jezdzisz nową Dacią ? auto bezpieczne i na pewno nie klepane. GRATULUJĘ

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.217.91
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!