PARTNERZY PORTALU

Polskie samochody niemal najbrudniejsze w Europie

Polskie samochody niemal najbrudniejsze w Europie
Kupowane w Polsce nowe samochody mają niemal najwyższe emisje CO2 w Europie. Fot. Shutterstock
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Piotr Myszor
    Piotr Myszor
  • Dodano: 18-10-2021 18:00

„Brudniejsze” od naszych są tylko nowe auta sprzedawane w Bułgarii. Cypr dotrzymuje nam kroku. Norwegia ma emisje CO2 z nowych aut na poziomie jednej trzeciej naszych. Pandemia przeczyściła samochodowe rynki, m.in. zmuszając producentów do wyboru – które auta chcą produkować, a dla których chipów nie starczy. Po trzech latach wzrostów średnia emisja spadła do poziomu najniższego w tej dekadzie.

  • Większość krajów UE ma emisje wyższe od unijnej średniej.
  • Kraje nowej Unii, w tym Polska stanowią końcówkę tabeli.
  • Średnia emisja CO2/km spadła w ubiegłym roku o ponad jedną dziesiątą.
Stowarzyszenie ACEA opublikowało informacje o średnim poziomie emisji CO2 przez nowe auta sprzedawane w Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Islandii i Norwegii. Średnia dla tej grupy państw wyniosła 107,8 gCO2/km (dla samej UE jest nieco wyższa). Można powiedzieć, że zamykamy peleton razem z innymi krajami tzw. Nowej Unii. Jakimś dziwnym trafem zaplątał się między te kraje Luksemburg i Cypr.

Norwegia klasą sama dla siebie

ACEA podzieliła emitentów na 4 kategorie. Najniższa, przeznaczona dla krajów o średniej 30 – 49 g CO2/km to w zasadzie przedział dla samotnego lidera, Norwegii, gdzie średnia emisja to 38,2 grama! Państwo nr 2 to już kolejny przedział (50 – 94 g) i ponad dwukrotnie wyższa wartość 80,2 g. Ten przedział zajmują jeszcze Holandia i Szwecja, mające odpowiednio 82,3 g oraz 93,4 g. O pechu może chyba mówić Dania, bo nad granicę kolejnego przedziału wyszła tylko o 0,3 g, notując 95,3 g.

Czytaj także:Następca Syrenki wyprzedzi Izerę? Nowy pomysł na auto elektryczne z Polski

W grupie państw z emisją na poziomie 95 – 109 g znalazły się jeszcze Portugalia, Francja, Finlandia, Malta, Irlandia, Grecja, Belgia i Włochy, które mają średnią na poziomie 108,6 g. To niemal średnia dla samych krajów UE, która wynosi 108,2 g.
Ostatnią grupę, w której emisje zawierają się między 110 g a 140 g, otwiera Wielka Brytania, która ma 111,5 g. Dalej Chorwacja, Hiszpania, Austria i w końcu Niemcy ze średnią 113,6 g. Dalej już w zasadzie Nowa Unia: Słowenia, Rumunia, Węgry, Łotwa, Litwa i Luksemburg, tworzące nieco czystszą podstrefę ostatniego kręgu ekologicznego piekła, mieszczącą emisje poniżej 120 g. Ostatnią strefę otwierają Czechy (120,9 g), a dalej Estonia, Słowacja, Polska, Cypr i Bułgaria.

Przełamanie trzyletniego trendu

Unijna średnia to 108,2 grama i to jest rekord, a zarazem przełamanie trendu. W 2010 średnia emisja wynosiła 139,4 g CO2/km. W kolejnych latach nieco spadała, by w roku 2016 sięgnąć 117,6 g. Wówczas trend się odwrócił i mieliśmy trzy kolejne lata niewielkich wzrostów, które pozwoliły średniej emisji wrócić na poziom 122 gramów w 2019 roku. W ubiegłym roku dokonał się skok w dół o 11,3 proc., do 108,2 g.

Czytaj także: ID.Life. Volkswagen zapowiada najmniejszego i najtańszego elektryka

Trzeba jednak pamiętać, że był to szczególny rok, w którym pandemia doprowadziła do redukcji produkcji aut na całym świecie. W Unii Europejskiej rejestracja nowych aut zmniejszyła się o 23,7 proc. w porównaniu do roku 2019. W tym samym czasie rejestracje samochodów elektrycznych wzrosły o 147 proc. To duży wzrost, nawet jeżeli weźmiemy pod uwagę wciąż niewielki udział w rynku. W sumie w ubiegłym roku sprzedano w UE ponad 11,6 mln nowych aut, z czego elektryczne stanowiły ok. 1,5 mln.

Epidemia nadal mocno kształtuje rynek

W sumie epidemia będzie miała także w tym i przyszłym roku spory wpływ na rynek. Tym razem jednak mniej grożą nam lockdowny i przerywanie łańcuchów dostaw przez zamykanie granic. Wciąż jednak motoryzacja odczuwa zmianę w dostępności półprzewodników, która nastąpiła ze względu na epidemię – wzrosło zapotrzebowanie na te części w innych gałęziach przemysłu. Zwłaszcza w elektronice czy elektronarzędziach, natomiast motoryzacja pod wpływem zatrzymania produkcji w pierwszym lockdownie „oddała” część rynku półprzewodników i nie potrafi go odzyskać.

Braki chipów wciąż więc powodują ograniczanie lub czasowe wstrzymywanie produkcji samochodów. Według analityków te problemy jeszcze potrwają. Producenci muszą więc czasami wybierać, jakie linie wyłączyć, a jakie „dozbroić” dostawami chipów, które nie trafią do na wyłączane linie. Biorąc pod uwagę, że Unia Europejska zabiera się za karanie producentów za przekroczenie wyznaczonego poziomu średniej emisji dla flot nowo produkowanych aut stawianie na wspierane rządowymi dotacjami samochody elektryczne wydaje się całkiem zrozumiałe.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (10)

Do artykułu: Polskie samochody niemal najbrudniejsze w Europie

  • kasia 2021-10-18 21:22:47
    To samochody polskiej produkcji? Czy o co chodzi w tym bzdurnym zestawieniu?????
    • LOL 2021-10-18 22:16:43
      Gdyby Kasia nie spała na lekcjach to może umialaby czytać ze zrozumieniem? Podpowiem, spójrz na ranking top 10 sprzedawanych modeli w Polsce i np Francji. Co, już mniej bzdurne?
      • Jaś 2021-10-19 10:00:38
        Pani Kasia ma rację. To głupi artykuł i głupio zatytułowany, napisany na bardzo niskim poziomie, co świadczy źle o autorze i o redakcji.
    • Zgred 2021-10-19 10:39:32
      Chodzi wyłącznie o "wierszówkę". Byłoby mądrzej pisane gdyby taki "pisarczyk" był na etacie.
    • Gupi Jas 2021-10-19 11:43:07
      @ Jas, już nie pierwszy raz wypowiadasz się bez żadnego argumentu, krytykujac osoby nie będące na smyczy Pisu.
  • STRZELBA BRUNEK 2021-10-18 20:32:58
    szkoPOwianie liczą tak jak chcą! a burki na łańcuszkach rzeźników Polaków piszą co Pan w butach oczekuje!
    • Strzelba czy niewypal 2021-10-18 20:55:28
      Spadaj na drzewo, pisowska ameba z propaganda. W Polsce średnia wieku auta jest druga najwyzsza w UE, zaraz po Grecji. To też zwalisz na zgniły zachód?
  • Hehe 2021-10-18 20:10:18
    Nie ma sie co przejmować. Zaraz ruszy sprzedaż Izery i spadnie o 90%. Sasin na pewno da radę, a każdy Polak bedzie zadowolony. No może oprócz tych 2 mln, które żyje obecnie w skrajnej nędzy. Ale miska ryżu na pewno sie znajdzie.
  • Hahhaa 2021-10-18 18:28:31
    Bedziemy z auto 120 moze 200g przechodzic na elektryczne z energii wytwarzanej z. El. Weglowej gdzie emisje mamy na poziomie 600
  • stawo73 2021-10-18 18:18:26
    Trzeba zainstalować mierzące emisje oprogramowanie od volkswagena i będziemy mieli najczystsze.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.136.189
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!