Według stowarzyszenia europejskich producentów samochodów ACEA rynek motoryzacyjny w Europie w 2018 r. urósł nieznacznie mimo problemów związanych z nowymi testami emisji spalin WLTP - podała w środę agencja Associated Press.
- ACEA poinformowało, że w 2018 r. sprzedaż pojazdów osobowych wzrosła o 0,1 proc. do 15,2 mln egzemplarzy.
- Branża notuje wzrosty to piąty rok z rzędu pomimo spadków w ostatnich miesiącach ubiegłego roku - zaznaczyła agencja.
- Tylko w grudniu sprzedaż samochodów osobowych na rynek europejski zmniejszyła się o ponad 8,4 proc. Wyjątkiem w grudniu 2018 r. był rynek włoski.
Liczba rejestracji pojazdów w krajach Unii Europejskiej i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) spadła do 1,04 mln egzemplarzy z 1,14 mln w 2017 r. Jak zaznaczył serwis Automotive News, roczna sprzedaż samochodów w Europie wróciła do poziomu z 2014 r.
Media tłumaczą słabsze wyniki wprowadzeniem we wrześniu nowych zasad przeprowadzania testów emisyjnych - WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure). Zmiany zmusiły niektórych producentów samochodów do wstrzymania dostaw modeli, które jeszcze nie uzyskały certyfikatu. Trend spadkowy rozpoczął się po uprzednim wzroście w sierpniu, kiedy branża notowała zwiększenie sprzedaży o blisko jedną trzecią. Było to związane z oferowanymi przez producentów zachętami, które miały doprowadzić do sprzedaży samochodów niezgodnych z nowymi normami WLTP.
Volkswagen odnotował w grudniu 2018 r. spadki sprzedaży o 9,3 proc. Rejestracja modeli VW spadła o 6,2 proc., Seata - o 13 proc., a Skody - o 2,7 proc. Spadł również popyt na marki premium Audi i Porsche - odpowiednio o 20 proc. i 17 proc.
Koncern Renault sprzedał o 17 proc. mniej pojazdów, japońska Toyota - o 10 proc., Grupa BMW - o 8,7 proc., FCA - o 2,5 proc., a francuska PSA o 6 proc. Poszczególne marki notowały spadki od 2,5 proc. (Fiat) do 36 proc. (Jeep). Niższą o 4,8 proc. sprzedaż swoich modeli w Europie odnotował również amerykański Ford.
Wzrost sprzedaży o 8,5 proc. odnotował natomiast niemiecki Daimler. Sprzedaż samochodów należącej do koncernu marki Mercedes-Benz wzrosła 11 proc. Popytem większym o 9,7 proc. mogła się również pochwalić grupa Jaguar Land Rover. W jej ramach Jaguar odnotował 41-proc. wzrost sprzedaży, a Land Rover - spadek o 5,7 proc.
Wśród pięciu głównych rynków europejskich wyłącznie Włochy notowały w grudniu wzrost sprzedaży o 2 proc. We Francji spadła ona o 15 proc., w Niemczech - o 6,7 proc., w Wielkiej Brytanii - o 5,5 proc., a w Hiszpanii - o 3,5 proc.