Producenci części: dalsze redukcje CO2 to utrata miejsc pracy w branży motoryzacyjnej

Producenci części: dalsze redukcje CO2 to utrata miejsc pracy w branży motoryzacyjnej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: PAP/rs
  • Dodano: 08-11-2018 20:41

Wejście w życie nowej propozycji UE redukcji emisji CO2 przez nowe samochody spowoduje spadek wartości produkcji z 20 do 14 mld euro i utratę 55 tys. miejsc pracy - uważa Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
  • Dwie największe organizacje w branży motoryzacyjnej - Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, zaapelowały o zahamowanie działań na rzecz redukcji emisji CO2 przez nowe auta.
  • Zgodnie z propozycjami UE byłaby to redukcja o 20 proc. w 2025 r. i aż o 40 proc. w 2030 r.
  • Szacujemy, że w kilka lat spowoduje to spadek wartości produkcji z 20 do 14 mld. euro, utratę 55 tysięcy miejsc pracy i niższą o 2 mld euro wartość eksportu - powiedział prezes Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Alfred Franke.

Podczas odbywającego się w czwartek w Warszawie XIII Kongresie Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego dwie największe organizacje w branży motoryzacyjnej - Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, zaapelowały o zahamowanie działań na rzecz redukcji emisji CO2 przez nowe auta. Zgodnie z propozycjami UE byłaby to redukcja o 20 proc. w 2025 r. i aż o 40 proc. w 2030 r.

"Szacujemy, że w kilka lat spowoduje to spadek wartości produkcji z 20 do 14 mld. euro, utratę 55 tysięcy miejsc pracy i niższą o 2 mld euro wartość eksportu" - powiedział w czwartek prezes Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Alfred Franke.

Na kongresie przypomniano, że 9 października br. ministrowie środowiska krajów Unii Europejskiej zaproponowali redukcję emisji CO2 przez nowe auta, do co najmniej 35 procent w 2030 r. w odniesieniu do roku 2021.

Kilka dni wcześniej Parlament Europejski przyjął stanowisko nakazujące obniżenie emisji CO2 w motoryzacji o 20 proc. w 2025 r. i aż o 40 proc. w 2030 r.

"To stanowisko znacząco odbiegało od pierwotnego założenia Komisji Europejskiej z końca ubiegłego roku, zakładającego obniżenie emisji o 15 proc. do 2025 r. i 30 proc. do 2030 r" - podkreślał Franke.

"Teraz rozpoczyna się tzw. trialog, czyli uzgodnienia między głównymi instytucjami UE (Rada UE, PE i KE), które mają doprowadzić do ustalenia jednego stanowiska w sprawie ograniczeń emisji CO2. Uzgodnienia mogą być trudne, bo niektóre kraje członkowskie domagały się nawet 60-procentowego ograniczenia emisji CO2 w 2030 roku" - dodał szef SDPCM.

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej podkreślali przy tym podczas kongresu, że w Polsce, jeżeli nawet ostatecznie zapadną najmniej surowe dla branży decyzje (ograniczenie emisji o 30 proc. do 2030 r.), to i tak spowoduje to bardzo poważne konsekwencje - zarówno dla producentów części motoryzacyjnych, jak i producentów samochodów.

Szczególnie mocno, przekonywano, nowe przepisy uderzą w branżę części motoryzacyjnych, w produkcji których Polska jest europejskim potentatem. Z przedstawionych dawnych wynika, że wartość produkcji części wyniosła w Polsce w 2017 r. ponad 20 miliardów złotych, a producenci części tworzą 140 tysięcy miejsc pracy i przeznaczają aż 5-10 proc. obrotu na rozwój i innowacje (co najmniej 1 miliard euro rocznie).

Podczas kongresu deklarowano, że branża doskonale rozumie konieczność ograniczania emisji CO2, ale w sposób "zrównoważony i niepromujący wyłącznie jednej technologii - elektromobilności".

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Producenci części: dalsze redukcje CO2 to utrata miejsc pracy w branży motoryzacyjnej

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.6.58
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!