PARTNERZY PORTALU

Producenci samochodów elektrycznych w Chinach walczą o przetrwanie po zmniejszeniu dopłat

W opinii Bloomberga w Chinach toczy się obecnie walka o przetrwanie firm produkujących samochody elektryczne. fot. Shutterstock

Chińscy producenci samochodów elektrycznych zgłaszają nawet 89-procentowe spadki kwartalnych zysków i przewidują dalszą ich obniżkę w przyszłości, po tym jak rząd ogłosił redukcję programów dopłat do zakupów - podała w środę agencja Bloomberga.

  • Podczas gdy amerykański producent Tesla ogłosił niespodziewane przez inwestorów zyski za III kw. roku fiskalnego, chińskie koncerny samochodów elektrycznych muszą zmagać się z historycznym wręcz regresem popytu na tego typu pojazdy - wskazała agencja prasowa.
  • Koncern BYD, największy producent pojazdów w pełni elektrycznych, hybryd plug-in oraz aut na ogniwa paliwowe w ChRL, w raporcie za miniony trzymiesięczny okres rozliczeniowy zgłosił 89-procentową obniżkę zysków.
  • Ostrzegł jednocześnie, że na przestrzeni całego roku fiskalnego zyski spaść mogą o ok. 43 proc. Firma BAIC BluePark New Energy - największy w Chinach dostawca pojazdów wyłącznie elektrycznych - także zgłosił w prognozach całorocznych znaczne spadki zarobków.

BYD w tym miesiącu ogłosiło też 15-procentowy spadek sprzedaży miesięcznej za wrzesień. Plany rządu najpewniej wpłyną na wyniki firmy w IV kw., ale powinna ona odczuć nieco mniej presji rynkowej przez swoją pozycję pierwszego oferenta aut elektrycznych i hybryd - wskazał analityk Bloomberg Intelligence Steve Man.

BAIC BluePark ogłosiło zaś, że w pierwszych 9 miesiącach roku dostarczyło klientom nieco ponad 98 tys. pojazdów, czyli mniej niż połowę zakładanego celu rocznego w wysokości 220 tys. egzemplarzy.

Cena akcji BYD spadła podczas środowej sesji w Hongkongu o 5,6 proc. i osiągnęła najniższą wartość od lutego 2016 r. Udziały BAIC BluePark obniżyły się zaś o 8,2 proc. na szanghajskim parkiecie. Przeżywająca trudności finansowe spółka pojazdów elektrycznych NIO straciła zaś w tym tygodniu dyrektora finansowego, który złożył rezygnację.

W opinii Bloomberga w Chinach toczy się obecnie walka o przetrwanie, w której setki firm produkujących samochody elektryczne (EV) stara się przekonać klientów, że ich produkty warte są dopłaty ponad cenę standardowego pojazdu benzynowego.

Sprzedaż aut zasilanych prądem spadała jednak przez ostatnie 3 miesiące. Spowodowane to było ogłoszeniem przez rząd w Pekinie stopniowego wycofywania się z dopłat do zakupu tego typu pojazdów - po tym jak władze zainwestowały miliardy juanów na wspieranie rozwoju tego rynku.

Pekin traktuje samochody elektryczne jako kluczowy element założonego nieoficjalnie celu 60-proc. udziału w rynków pojazdów zelektryfikowanych do 2035 r. - podały źródła Bloomberga bliskie sprawie. W kraju funkcjonuje jednak około 500 firm produkujących samochody elektryczne i rząd chce podnieść poziom wejścia na ten rynek - oceniła agencja.

W zeszłym miesiącu ministerstwo przemysłu i technologii informatycznych wprowadziło wstępne zapisy, wymagające od producentów motoryzacyjnych kapitału minimalnego w wysokości 6 mld juanów (ok 850 mln USD). Innym wyzwaniem jest rosnąca konkurencja ze strony zagranicznych spółek, m.in. BMW, Volkswagena czy Tesli. Ta ostatnia przygotowuje się zaś do rozpoczęcia produkcji w fabryce Gigafactory, ukończonej nieopodal Szanghaju.

Szerzej rozumiany rynek tzw. pojazdów nowej energii (NEV) w Chinach nadal jednak rośnie. W okresie od stycznia do września powiększył się o ok. 21 proc. - wynika z danych Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (CAAM). Bloomberg wskazał jednak, że wzrost znacząco zmalał w porównaniu z 84-proc. umocnieniem się segmentu w 2018 r.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Producenci samochodów elektrycznych w Chinach walczą o przetrwanie po zmniejszeniu dopłat

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.255.49
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!