Mamy projekt rozporządzenia o Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, z którego docelowo mają być udzielane dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych i dopłaty, pożyczki do budowy stacji ładowania, więc jeśli ten projekt zostanie uruchomiony, a branża na niego czeka, to widzę szanse na to, że bariery rozwoju elektromobilności będą stopniowo znoszone - ocenia Przemysław Szywacz, dyrektor, Dział Doradztwa Podatkowego, Zespół Doradców Dla Branży Motoryzacyjnej, KPMG.
Przemysław Szywacz, dyrektor w KPMG, wskazuje, że jeśli spojrzymy na procentowe wzrosty rejestracji samochodów elektrycznych w Polsce, to dynamika rozwoju elektromobilności jest znacząca.
Czytaj także: Każda porażka w rozwoju sieci to cofnięcie rozwoju elektromobilności
- W ramach KPMG badamy, jakie to są ilości, i za 2018 rok mamy wzrost rejestracji samochodów elektrycznych na poziomie 20 proc. Jeśli chodzi o samochody w pełni elektryczne, to ten wzrost jest jeszcze bardziej imponujący, bo jest to 40 proc. - wskazuje Przemysław Szywacz.
- Natomiast jest też druga strona medalu - efekt niskiej bazy. Samochodów elektrycznych zostało zarejestrowanych w zeszłym roku 1200 sztuk, a samochodów o napędach konwencjonalnych ponad pół miliona, a więc w tym ujęciu nie mówimy o procentach tylko o promilach - dodaje Przemysław Szywacz.
Czytaj również: APS Energia z nową strategią. Stawia na branże transportową i elektromobilność
Zdaniem Przemysława Szywacza jest kilka barier rozwoju elektromobilności w Polsce, a za najbardziej istotne uważa on ceny aut elektrycznych ciągle istotnie wyższe od cen porównywalnych aut o napędach konwencjonalnych i dostępność infrastruktury ładowania (niewielka, rozproszona). Jego zdaniem potrzebne jest wsparcie, żeby te bariery przełamać.
- W tym celu zostały podjęte działania. Mamy projekt rozporządzenia o Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, z którego docelowo mają być udzielane dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych i dopłaty, pożyczki do budowy stacji ładowania, więc jeśli ten projekt zostanie uruchomiony, branża na niego czeka, to widzę szanse na to, że bariery będą stopniowo znoszone - ocenia Przemysław Szywacz, który wyjaśnia też jak ma działać ww. rozporządzenie w zakresie m.in. dopłat do zakup aut elektrycznych.
14 maja 2019 roku podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach odbędzie się debata pod tytułem „Elektromobilność / Gaz / Wodór - co rozwijać i jak sfinansować rozwój?” Serdecznie zapraszamy na XI Europejski Kongres Gospodarczy!