PARTNERZY PORTALU

Przy wypadku autonomicznego pojazdu zawinił Uber, kierowca, piesza i stan Arizona

W marcu 2018 r. w miejscowości Tempe w Arizonie zginęła kobieta, potrącona przez samojezdnego SUV-a Volvo XC90 Ubera Fot. Shutterstock.com

Amerykański urząd bezpieczeństwa transportu (NTSB) badający śmiertelny wypadek podczas testów pojazdu autonomicznego Ubera z 2018 r. uznał, że do zdarzenia przyczyniły się działania firmy, kierowcy awaryjnego i samej ofiary, a także niewystarczający nadzór stanu Arizona.

  • W marcu 2018 r. w miejscowości Tempe w Arizonie zginęła kobieta, potrącona przez samojezdnego SUV-a Volvo XC90 Ubera, jadącego po drodze publicznej.
  • Agencja rządowa w raporcie przedstawionym we wtorek jako jeden z powodów wypadku wskazała niedostateczną wagę przywiązywana przez Ubera do kwestii zabezpieczeń w projekcie autonomicznego pojazdu i wynikające z tego decyzje firmy.
  • Według NTSB firma zawiniła na wiele sposobów. Po pierwsze oprogramowanie pojazdu nie zidentyfikowało potrąconej kobiety jako pieszej, po drugie spółka nie oceniła adekwatnie możliwego ryzyka dla bezpieczeństwa.

Według agencji Reutera agencja rządowa w raporcie przedstawionym we wtorek jako jeden z powodów wypadku wskazała niedostateczną wagę przywiązywana przez Ubera do kwestii zabezpieczeń w projekcie autonomicznego pojazdu i wynikające z tego decyzje firmy.

W marcu 2018 r. w miejscowości Tempe w Arizonie zginęła kobieta, potrącona przez samojezdnego SUV-a Volvo XC90 Ubera, jadącego po drodze publicznej. Tuż przed wypadkiem kobieta prowadziła rower po słabo oświetlonym odcinku drogi wielopasmowej, poza przejściem dla pieszych. Był to pierwszy na świecie wypadek śmiertelny z udziałem systemu samojezdnego.

"Kolizja ta była ostatnim ogniwem w długim łańcuchu działań i decyzji podjętych przez organizację, która niestety nie postawiła bezpieczeństwa na pierwszym miejscu" - wskazał prezes NTSB Robert Sumwalt.

Według NTSB firma zawiniła na wiele sposobów. Po pierwsze oprogramowanie pojazdu nie zidentyfikowało potrąconej kobiety jako pieszej, po drugie spółka nie oceniła adekwatnie możliwego ryzyka dla bezpieczeństwa, po trzecie nie sprawdzała czy kierowcy awaryjni stosują się do procedur i w końcu - wyłączyła system automatycznego hamowania pojazdu, polegając jedynie na uwadze operatorki.

Agencja przypomniała, że w symulacjach przeprowadzonych przez produkującą SUV-a XC90 firmę Volvo wypadku uniknięto w 17 na 20 przypadkach. Według wcześniejszego raportu NTSB w Tempe systemy pojazdu zauważyły pieszą sześć sekund przed zderzeniem, ale oprogramowanie nie zareagowało odpowiednio, uznając go najpierw za nieznany obiekt, potem rozpoznając jako pojazd, a w końcu - jako rower, różnie oceniając trasę, po jakiej będzie się poruszał.

W głosowaniu trzyosobowa komisja jednomyślnie uznała też, że kolejną przyczyną wypadku było zachowanie kierowcy zastępczej obecnej w pojeździe, której zadaniem było monitorowanie warunków drogowych i reagowanie w nagłym przypadku. Mimo tego była ona "rozproszona podczas całej podróży, wpatrzona w ekran prywatnego smartfona".

NTSB zwróciła też uwagę na to, że piesza przekraczała drogę w miejscu do tego niewyznaczonym. Dodała też, ze władze stanu Arizona nie prowadziły należytego nadzoru nad testami pojazdów autonomicznych. Agencja ubolewała także nad "brakiem federalnych standardów bezpieczeństwa" dotyczących systemów samojezdnych.

W marcu bieżącego roku prokuratura hrabstwa Yavapai w stanie Arizona stwierdziła, że firma Uber nie ponosi odpowiedzialności karnej za śmiertelny wypadek z udziałem samochodu autonomicznego.

Policja, która nadal prowadzi śledztwo karne ws. czynu kierowcy Ubera, wskazała, iż wypadek był "całkowicie do uniknięcia" i ustaliła, że operatorka oglądała program "The Voice" tuż przed zderzeniem. Materiał wideo z kabiny pojazdu wykazał, że spojrzała ona na przednią szybę dopiero na ok. pół sekundy przez staranowaniem 49-letniej Elaine Herzberg.

Dyrektor ds. bezpieczeństwa programu autonomicznego Ubera Nat Beuse zapowiedział, że firma w dalszym ciągu "pozostaje zaangażowana w ulepszanie bezpieczeństwa prowadzonego programu samojezdnego".

NTSB prowadzi także dochodzenia ws. kilku wypadków z udziałem systemu wspomagania jazdy Tesla Autopilot, w tym zderzenia ze skutkiem śmiertelnym w stanie Kalifornia z marca 2018 r. W ubiegłym roku agencja wycofała Tesli status strony w sprawie, po tym jak podczas telefonicznej rozmowy stron doszło do kłótni i dyrektor firmy Elon Musk nagle przerwał połączenie.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przy wypadku autonomicznego pojazdu zawinił Uber, kierowca, piesza i stan Arizona

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.94.129.211
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!