PARTNERZY PORTALU

Reklamodawcy wzięli na celownik kierowców aut z internetem

Reklamodawcy wzięli na celownik kierowców aut z internetem
Kwestie ochrony danych osobowych i cyberbezpieczeństwa to potencjalne problemy na drodze rozwoju technologii samochodów połączonych z internetem. fot. Shutterstock

Samochody podłączone do internetu będą monetyzować dane kierowców. Większość z nich nie zdaje sobie z tego jednak sprawy - zauważa serwis Ars Technica. Tymczasem, 98 proc. samochodów produkowanych w 2018 roku będzie wyposażonych w modem internetowy.

  • W 2018 roku 98 proc. nowych samochodów będzie wyposażonych w pokładowe modemy i funkcje łączności.
  • Wyniki badań przeprowadzanych wśród kierowców aut korzystających z połączenia z internetem wskazują jednak, że niemal 40 proc. z nich nie ufa swoim pojazdom.
  • Do 2020 roku łączenie oraz sprzedaż danych z systemów pokładowych samochodów ma być dużą częścią budżetu firm reklamowych i tych z sektora motoryzacyjnego.

Jak ocenia serwis Ars Technica, połączenie innowacji w przemyśle motoryzacyjnym z najnowszymi zdobyczami technologii łączności pozwoliło na znaczący rozwój mobilności.

Według najnowszego raportu firmy konsultingowej Chetan Sharma, w 2017 dostęp do sieci komórkowej był po raz pierwszy przyznawany częściej samochodom wyposażonym w funkcję łączności, niż nowym telefonom. Firma analityczna Gartner natomiast podała, że w 2018 roku 98 proc. nowych samochodów będzie wyposażonych w pokładowe modemy i funkcje łączności.

Zadaniem modemów na pokładzie nowych samochodów nie jest tylko dostarczanie rozrywki. Łączność coraz częściej służy realizacji funkcji bezpieczeństwa, na przykład przez informowanie na temat zmieniających się warunków pogodowych. Wyniki badań przeprowadzanych wśród kierowców aut korzystających z połączenia z internetem wskazują jednak, że niemal 40 proc. z nich nie ufa swoim pojazdom, w szczególności "automatycznym reakcjom na zmieniające się warunki drogowe". Co ciekawe, zdecydowanie bardziej nieufni względem połączonych z internetem aut są młodsi kierowcy (grupa wiekowa 18-25 lat). Wśród nich brak zaufania deklaruje 46 proc. badanych, podczas gdy w grupie wiekowej kierowców liczących sobie 65 lat i starszych, nieufna jest jedynie nieco ponad jedna trzecia badanych.

Jak wynika z ankiety przeprowadzonej niedawno przez firmę Solace, jedynie 38 proc. kierowców samochodów z dostępem do internetu zdaje sobie sprawę z tego, że systemy, w które wyposażone są auta, mogą gromadzić ich dane osobowe. 48 proc. respondentów zadeklarowało całkowitą nieświadomość tego faktu. Jak zwraca uwagę Ars Technica, to alarmujący fakt w kontekście tego, że połączone z internetem samochody i dane o kierowcach uważane są przez przemysł reklamowy za prawdziwą żyłę złota.

Do 2020 roku łączenie oraz sprzedaż danych z systemów pokładowych samochodów ma być dużą częścią budżetu firm reklamowych i tych z sektora motoryzacyjnego. Dostawcy samochodów będą grupować dane - na przykład względem informacji dotyczących zużycia paliwa (wówczas pakiet będzie zawierał informacje dotyczące np. odczytów poziomu paliwa, oleju, ciśnienia w oponach, a także stanu baterii w samochodach elektrycznych).

Zdaniem Bena Wolkowa, szefa firmy Otonomo zajmującej się monetyzacją tego rodzaju danych, kierowcy będą chętnie udostępniali je w celach biznesowych tak długo, jak będą mogli dzięki temu uzyskać dla siebie jakąś korzyść. Przykładem usług może być darmowe serwisowanie bądź nagrody w postaci mikropłatności za pokonane kilometry. Wolkow zauważa jednak, że edukacja kierowców w temacie ochrony ich danych jest bardzo istotna. - Ludzie więcej wymagają od samochodów. Nie myślą o nich tak, jak o telefonach komórkowych. Trzeba ich jasno przekonać, że w udostępnianiu danych tkwi dla nich korzyść - stwierdził.

Tymczasem, zdaniem prawników, kwestie ochrony danych osobowych i cyberbezpieczeństwa to potencjalne problemy na drodze rozwoju technologii samochodów połączonych z internetem. Prawnicy zaznaczają, że przed upowszechnieniem się tej technologii, klienci muszą być wprost zaznajomieni z zasadami ochrony danych i prywatności, które będą towarzyszyć samochodom. Wskazują również, że kwestie obrotu danymi powinny być przejrzyste i podlegać ścisłym regulacjom.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Reklamodawcy wzięli na celownik kierowców aut z internetem

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.230.1.126
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!