EEC Trends - NA ŻYWO

EEC Trends 6 lutego 2023 r.
HOTEL SHERATON GRAND WARSAW
TERAZ TRANSMITUJEMY

SESJA INAUGURACYJNA
Gospodarka 2023: trendy, szanse, ryzyka

PRZEJDŹ DO STRONY TRANSMISJI

Rząd chce ukręcić bat na korki

Rząd chce ukręcić bat na korki
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Puls Biznesu
  • Dodano: 22-09-2008 05:15

Nowoczesne systemy komputerowe wkrótce pokierują ruchem na polskich trasach. Kiedy przyjedzie autobus, gdzie są korki i jak je ominąć — poinformuje nowy inteligentny system transportu.

Budowa dróg i modernizacja ma poprawić bezpieczeństwo jazdy i rozładować korki. To nie wystarczy — trzeba wprowadzić tzw. inteligentne systemy transportowe (ITS). Resort infrastruktury rozpisał przetarg na opracowanie strategii uruchomienia ITS w Polsce - pisze "Puls Biznesu".

Spójny system ma monitorować ruch pojazdów komunikacji miejskiej i sterować sygnalizacją, by bez opóźnień dojechały do celu. Ma też informować kierowców o wypadkach oraz innych utrudnieniach w ruchu i pokazywać, jak je ominąć.

"Celem jest takie zarządzanie pojazdami, ładunkami i trasami (…) które umożliwi poprawę bezpieczeństwa, zmniejszenie zatłoczenia, skrócenie czasu przejazdu i ograniczenie zużycia paliwa" — napisano w jednym z unijnych programów.

Bruksela planuje wdrożenie wielu nowych programów, które usprawnią poruszanie się po europejskich drogach i sprawią, że transport będzie bardziej przyjazny środowisku.

Jak pisze "Puls Biznesu" dotychczasowe wdrożenia ITS w Europie spowodowały zwiększenie przepustowości sieci o 20 proc., a w USA i Kanadzie przyniosły zmniejszenie nakładów na infrastrukturę transportową nawet o 30-35 proc.

— W Polsce inteligentne systemy transportowe wprowadzono w kilku miastach, ale problem polega na tym, że są one od siebie niezależne i nie mogą współpracować. Ministerstwo chce opracować strategię, która pozwoli wdrożyć spójny, kompatybilny model dla całego kraju — mówi dziennikowi Krystian Warda, odpowiedzialny w resorcie za informacje o przetargu.

Jeden z modeli wprowadzono na przykład w Trójmieście. Nosi nazwę... UTOPIA. To skrót angielskiego Urban Traffic Optymisation by Integrated Automation. Monitorowane są pojazdy komunikacji publicznej (a także medyczne, strażackie i policyjne). System analizuje, czy jadą zgodnie z planem i tak synchronizuje światła na skrzyżowaniach, by kierowcy nadrobili ewentualne spóźnienie.

Ważne jest tu uprzywilejowanie aut komunikacji publicznej. Bruksela zresztą stara się promować transport publiczny jako mniej szkodliwy dla środowiska. Ale także dla kierowców aut osobowych i ciężarówek ITS może być pożyteczny - czytamy w "Pulsie Biznesu".

Na autostradzie A4 z Wrocławia do Nogowczyc wdrożono tzw. znaki zmiennej treści, które mają informować kierowców o warunkach pogodowych, dopuszczalnej prędkości, wypadkach, korkach i możliwości ich ominięcia. System na 130-kilometrowym odcinku kosztował 6 mln EUR.

Ile będzie kosztował kompatybilny model dla całej Polski, tego jeszcze nie wiadomo.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rząd chce ukręcić bat na korki

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.212.99.248
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!