Samochody zamiast elektrowni?

Samochody zamiast elektrowni?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Elektromobilność da nowe możliwości motoryzacji – samochody elektryczne mogą służyć jako magazyny energii ładowane nocą, kiedy prąd jest tańszy, by później być wykorzystywane za dnia.

Doros Nikolaides z brytyjskiego centrum doskonalenia technik niskowęglowych i napędów hybrydowych Cenex uważa, że sposobem na znaczne podniesienie atrakcyjności napędów elektrycznych jest wprowadzenie technologii Vehicle-2-Grid. Pozwalają one wykorzystywać samochody jako magazyny energii.

– Pełne akumulatory samochodu elektrycznego pozwalają zaopatrywać dom jednorodzinny przez 3,5 dnia – mówi Doros Nikolaides.

Jego zdaniem przemysł samochodowy nie zmienił się przez 100 lat. Trzeba przekonać ludzi, że elektromobilność to więcej perspektyw niż barier.

Według Dorosa Nikolaidesa obawy o to, że zużywanie energii z samochodowych akumulatorów przełoży się na brak zasilania podczas jazdy, są nieuzasadnione.

- Średni przebieg podróży w Wielkiej Brytanii to 7,5 mili, a więc ok. 10 km, więc nie ma się co obawiać, że energii zabraknie. Musimy myśleć o możliwościach, jakie daje ładowanie aut nocą, kiedy jest mniejsze zapotrzebowanie i tańszy prąd, a za dnia korzystać z tej tańszej energii w domu – mówi Doros Nikolaides.

Zdaniem Maciej Mazura, prezesa Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych system vehicle-2-grid może stanowić środek stabilizacji sieci elektroenergetycznej.

Sceptyczny dla tego pomysłu jest z kolei Andrzej Ziółkowski, prezes Urzędu Dozoru Technicznego,  który uważa, że byłby to skomplikowany system, trudny do zarządzania ze względu na częste zmiany powodowane przez wpinanie i wypinanie z systemu kolejnych aut.

Jego zdaniem należy tworzyć stacjonarne magazyny energii, w budowie których można wykorzystać nawet stare akumulatory ołowiowe.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (8)

Do artykułu: Samochody zamiast elektrowni?

  • TM 2018-09-28 07:31:08
    Świetny interes do producentów akmulatorów samochodowych zamiast wymieniać je co 5-7lat padną po 2-3latach i interes się kręci! Brawo Wy!!!
  • Zeghar 2018-09-27 20:25:10
    Kręcą się w kółko klepiąc ciągle to samo. Przecież o koncepcie wykorzystania samochodu elektrycznego jako stabilizatora systemu energetycznego włącznie z możliwością zarabiania na przechowywaniu energii mówiono już dawno temu. I co? I nic.
  • Roman 2018-09-27 16:29:42
    Ten artykuł pisał chyba fachowiec od zielonych robaczków. Każdy zdrowo myślący po szkole podstawowej lepiej rozumie wytwarzanie energii elektrycznej i jej magazynowanie. Wstyd . Fakenews
  • WOJCIECH 2018-09-27 15:26:58
    Czy miałbym wtedy mieć w domu podwójną instalację i podwójne urządzenia AGD. Bo jedne na prąd zmienny jak teraz, a drugie na prąd stały z akumulatorów. Coś się komuś poplątało. A tak na marginesie to sprawność elektrowni jest dużo niższa niż silnika spalinowego, czyli zużycie paliwa i produkcja spalin są większe. Pomysł z samochodami elektrycznymi to wymysł przemysłu samochodowego, aby napędzać biznes zmuszając ludzi, aby się przesiadali do "elektryków". Nikt nic nie mówi o żywotności akumulatorów, ich utylizacji ani o problemach z gaszeniem pożaru "elektryka".
    • Tomasz 2018-09-29 15:36:51
      Sprawność elektrowni jest porównywalna do silników ale jeśli ciepło odpadowe jest wykorzystywane do ogrzewania domów (kogeneracja) to sprawność elektrowni wzrasta o 15% (dzięki Wiki). Falowniki nie są aż takie drogie żeby mieć podwójną instalację i agd.
  • Auto54N 2018-09-27 13:16:22
    To jest świetny pomysł. Jadący samochód posiada energię kinetyczną. Można ją łatwo zamienić na elektryczną i wysłać do sieci.
    • Do szkoły XD 2018-09-27 15:03:11
      Widać, że ktoś tu rzucał kamieniami na szkołę. To co napisałeś jest tak głupie, że aż ciężko ci to w jakikolwiek sposób wytłumaczyć, bo widać, że nie rozumiesz czym jest energia. Energia kinetyczna samochodu nie tworzy się z niczego, wytwarza się ja ze spalania paliwa ( w przypadkach silników spalinowych) lub używa się zgromadzonej w akumulatorze (elektryk). Jedynym rozwiązaniem, które działałoby według twojej logiki to wepchnięcie samochodu na górkę i poprzez zepchnięcie wytworzenie energii kinetycznej (z potencjalnej). Samochód elektryczny, który generowałby energię elektryczną potrzebną do napędzania siebie poprzez poruszanie się byłby perpetum mobile, a jeszcze dodatkowe generowanie energii do sieci byłoby już zupełnie sprzeczne z prawami fizyki.
      • Auto54N 2018-09-28 10:16:55
        Ogromnie się cieszę, że udało mi się sprowokować odrobinę dyskusji pod tym głupim artykułem.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.251.94
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!