Silniki Diesla w Polsce są domeną wsi i małych miast

Silniki Diesla w Polsce są domeną wsi i małych miast
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Silniki Diesla są coraz bardziej na cenzurowanym w Unii Europejskiej. Coraz więcej miast na Starym Kontynencie wprowadza ograniczenia dla starszych ropniaków we wjeździe do centrów miast. Takie ograniczenia mogą być niebezpiecznie dla niemal co trzeciego polskiego kierowcy.

Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
  • W miastach do 20 tys. mieszkańców samochody z silnikami Diesla ma 43 proc. kierowców.
  • Największy udział diesle mają na Pomorzu.
  • Najrzadziej z ropniaków korzystają mieszkańcy województwa śląskiego.

Firma ARC Rynek i Opinia sprawdziła, kto i gdzie jeździ w Polsce dieslami. Z badania wynika, że samochód z silnikiem Diesla ma 31 proc. polskich kierowców.

Najczęściej są to osoby w przedziale wiekowym 25-44 lata. Zdecydowanie najrzadziej z tego typu samochodów korzystają osoby z grupy wiekowej 45-59 lat.

Czytaj również: Koniec z wycinaniem filtrów DPF

Wyniki badania wskazują też, że diesel jest domeną wsi i małych miast (do 20 tysięcy mieszkańców). Wraz ze wzrostem wielkości miasta spada odsetek osób korzystających z tego typu samochodów. W największych miejscowościach ropniakami jeździ niemal co czwarty kierowca.


Najczęściej z samochodów z silnikiem diesla korzystają mieszkańcy województw zlokalizowanych na północy Polski oraz w województwach dolnośląskim, lubelskim i  podlaskim.


Respondenci deklarujący posiadanie samochodu z silnikiem diesla z mniejszą częstotliwością korzystają na co dzień z samochodu niż np. osoby posiadające samochód z silnikiem benzynowym.


- Analizując wyniki naszego badania można stwierdzić, że diesle w Polsce to w dużej mierze samochody sprowadzane z zagranicy. Świadczyć może o tym ich większa obecność w województwach sąsiadujących z Niemcami – w województwie dolnośląskim i zachodniopomorskim, a także na wsiach i w małych miasteczkach, gdzie częściej liczy się opłacalność samochodu, a diesle przez lata były uważane za samochody bardziej ekonomiczne - komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Badanie zostało zrealizowane w czerwcu i lipcu 2018 roku przez metodą CAWI (ankiety online) na próbie 1534 kierowców w wieku 18-59 lat, którzy tankują samochód na stacji benzynowej minimum raz w miesiącu.

W związku z coraz częstszymi ograniczeniami dla diesli coraz więcej producentów samochodów zapowiada rezygnację z rozwijania tego rodzaju silników i wycofywanie ich z oferty. Pod koniec listopada 2018 roku Honda ogłosiła, że do 2021 roku wycofa silniki Diesla z oferty w Europie.

Czytaj także: Honda rezygnuje z silników Diesla w Europie

Wcześniej Toyota oraz Volvo zapowiedziały, że w ogóle przestana rozwijać tę technologię.

Z kolei niemiecki Volkswagen zachęca wręcz do złomowania starych ropniaków, oferując w zamian rabaty na nowe pojazdy.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (28)

Do artykułu: Silniki Diesla w Polsce są domeną wsi i małych miast

  • J.Barty 2019-01-15 15:15:40
    Kocham mojego B-3 1.9D i będę z nim do końca
  • warszawa 2019-01-14 09:14:17
    ciekawe z tym Pomorzem.... pewnie to w ogóle nie z tego powodu, że diesel do kutrów jest bez podatków i kosztuje połowę tego co na stacjach ten tankowany do samochodów.......?
  • Sajek 2019-01-09 23:46:18
    A ja dieslem będę jeździ bo je lubie. Mój avensis III euro 6 spełnia, więc niech nikt mi ne mówi że jestem trucicielem. Nie będę zmieniał dobrego auta tylko po to że ktoś chce na tym interesie zarobić
  • Tdi 2019-01-09 19:23:35
    A to nie jest tak że chcą biedę z centrum miasta wysiedlic. Każda okazja dla nich dobra. Dla was ulice dla nas kamienice.
  • Sebo 2019-01-09 10:16:44
    Kolejna dziennikarska nagonka. Tak jak im płacą tak gadaja. Zero profesjonalizmu i obiektywizmu. Miasta ktore wprowadzaja zakazy w przyszłości będą sie po cichu z nich wycofywac-zobaczycie
    • Energet 2019-01-14 10:52:10
      Właśnie wprowadzono zakaz wjazdu (chyba benzyna i diesle) na Kazimierz (w Krakowie). Oprócz bałaganu (musi być) wywołać to może następujące skutki. Ja tam po prostu nie pojadę, a bywałem wprawdzie rzadko 1-2 razy rocznie ale zawsze jadłem w tamtejszych drogich knajpach (kilka osób). To zapewne niewielka strata, ale tylko tak my posiadający samochody klasyczne możemy się bronić. W każdym razie kilkaset złotych rocznie zarobi ktoś inny (inne miasto). Ale ciągle zastanawiam się jak mają działać ludzie prowadzący działalność gospodarczą (czyżby indywidualne zgody). Np. mam wykonać usługę remontową na Kazimierzu!!!!! O ile wzrosną ceny? Bawmy się dalej.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.239.152.207
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!