Skorzystanie na nearshoringu będzie wymagać nowych inwestycji

Skorzystanie na nearshoringu będzie wymagać nowych inwestycji
Federal Mogul wytwarza tłoki, m.in do produkowanych w Polsce silników Toyoty. Fot. materiały prasowe

Polska może skorzystać na trendzie nearshoringu, ale wymaga to pojawienia się odpowiednich produktów, a to czasami nie jest łatwe... Moja fabryka od lat szuka w Polsce dostawcy pewnego rodzaju odkuwek - i nikt nie jest w stanie go dostarczyć. Firmom za granicą udało się kupić maszyny, zwalidować produkt i rozpocząć dostawy, a w Polsce - nie. W tym czasie inwestycje zwróciły się kilkakrotnie – mówi Adam Krępa, prezes Federal Mogul Gorzyce.

  • Jeszcze przed pandemią Federal Mogul starał się mieć dwóch lub trzech dostawców w różnych miejscach. To pozwoliło przerzucać zlecenia między nimi.  Nasz rozmówca wspomina też o dotychczasowym wpływie na działanie firmy wojny rozpętanej przez Rosję. 
  • Co według Adama Krępy jest najsilniejszą motywacją na Starym Kontynencie do rewizji dotychczasowych katalogów dostawców? To przede wszystkim bezpieczeństwo dostaw może decydować o skracaniu łańcucha dostaw w przypadku Polski i Europy.  
  • Rozmowa jest częścią wspólnego projektu Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EEC) oraz ING Banku Śląskiego. Kompleksowy raport dotyczący wpływu zaburzeń w łańcuchach dostaw na gospodarkę i działające w Polsce firmy zostanie zaprezentowany w kwietniu 2022 r. jako część kampanii EEC.


Jak "pandemiczne" zaburzenia w łańcuchach dostaw odbiły się na działalności firmy?

Adam Krępa: - Wydłużyły się okresy związane z dostawami materiałów, przede wszystkim od dostawców z Chin czy Indii. Znaczącą rolę odegrały np. wprowadzone w Chinach regulacje związane z pandemią.

Kiedy w jakimś porcie ktoś został zidentyfikowany jako zarażony, to port zamykano na dwa tygodnie, co od razu odczuwali wszyscy oczekujący na dostawy. A gdy Kanał Sueski został zamknięty zaczęło brakować uwięzionych na statkach kontenerów i to także miało wpływ na logistykę.

Jaka była reakcja firmy?

- Staraliśmy się odpowiednio wcześnie dobrać najlepsze środki transportu. Wybieraliśmy pociągi lub samoloty zamiast statków. Często oznaczało to jednak wyższe ceny transportu...

Warto dodać, że utrudnienia działały tylko w jedną stronę - dostawy do Chin i do Japonii nie były zakłócone.

Czy rozpatrujecie w tym kontekście jakieś strategiczne, systemowe decyzje - np. trwałą zmianę kierunków dostaw lub zmianę dostawców?

- Jeszcze przed pandemią staraliśmy się tak tworzyć łańcuchy logistyczne, by mieć dwóch lub trzech dostawców w różnych miejscach. To pozwoliło nam przerzucać zlecenia między nimi. Kiedy zatem z Chin nie dostarczono nam tyle, ile potrzebowaliśmy, mogliśmy się ratować dostawami z Turcji lub Niemiec.

Czasami oznaczało to wyższą cenę pozyskania takich samych produktów, ale bardziej opłaca się więcej zapłacić niż zatrzymać linie produkcyjne w fabryce samochodów, bo to może kosztować nawet 30 000 euro na godzinę.  
Czytaj także: Pandemia pokazała, co znaczy dostawca w dalekim kraju
Naszą stałą strategią jest poszukiwanie dostawców zlokalizowanych blisko. Cały czas to robimy. Oczywiście muszą oni mieć odpowiednie certyfikaty i cenę zbliżoną do producentów z Azji, a nie 2-3 razy wyższą.
×

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Skorzystanie na nearshoringu będzie wymagać nowych inwestycji

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.31.191
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!