Słowacka fabryka Kia się elektryzuje

Słowacka fabryka Kia się elektryzuje
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Piotr Myszor
    Piotr Myszor
  • Dodano: 29-11-2019 20:00

Jesteśmy przygotowani do rozpoczęcia produkcji silników do hybryd, które obecnie sprowadzamy z Korei. Czekamy tylko na ostateczną decyzję. W przyszłym roku będziemy gotowi do produkcji samochodów w pełni elektrycznych – mówi Michal Labaj, kierownik zakupów, Kia Motors Slovakia.

  • Fabryka w Żylinie obecnie sprowadza silniki do hybryd z Korei, a chce je produkować samodzielnie.
  • Samochody elektryczne są tak drogie, że w zasadzie koncernom bardziej by się opłacało płacić kary niż inwestować w elektromobilność.
  • Kia Słowacja poszukuje dostawców litu – to jedyny element, którego brakuje, aby rozpocząć produkcję akumulatorów.


W tym roku rozpoczęliście produkcję hybryd i mild hybrids, czyli tzw. miękkich hybryd. Jak dużo trzeba było zmienić w fabrykach, żeby wprowadzić tę technologię, ile zainwestować?

- W przypadku miękkich hybryd (hybryda z małym silnikiem elektrycznym, który może tylko wspomagać silnik spalinowy, a nie napędzać go samodzielnie – przyp. red.) inwestycje nie były duże, sięgnęły kilkuset tysięcy euro. Mamy elastyczną linię, więc wprowadzenie hybryd wymagało tylko zmian części stanowisk w zakładzie silników. Linia montażu samochodów w ogóle nie musiała się zmieniać.

Jeżeli mówimy o hybrydach typu plug-in, to inwestycje były wyższe, ale również nie musiały być duże. Tu z kolei nie inwestowaliśmy w zakład silników, bo te jednostki napędowe są w całości importowane z Korei. Musieliśmy natomiast zmienić część stanowisk na linii montażu samochodów.

Czytaj także: Kia na Słowacji zgodnie z planem

W niedalekiej przyszłości ma zostać podjęta decyzja dotycząca ewentualnego montażu silników do hybryd plug-in także w naszej fabryce. Prowadzimy pewne modernizacje na liniach produkcji silników, pojawiły się już pewne stanowiska potrzebne do elektryfikacji silników. Ostatecznej decyzji dotyczącej tego, czy produkcja zostanie skierowana w stronę pojazdów ekologicznych, jeszcze nie podjęto.

Mówiąc o elektryfikacji, ma pan na myśli hybrydy plug-in czy samochody w pełni elektryczne?

- Mam na myśli silniki do hybryd, ponieważ samochody z takim napędem już przecież wytwarzamy. Do produkcji samochodów w pełni elektrycznych będziemy gotowi w przyszłym roku.

Czy to oznacza, że takie pojazdy także będziecie produkować?

- Oczywiście. Unia Europejska zmusza producentów do zmniejszenia poziomów emisji gamy swoich samochodów, więc nie mamy innego wyjścia, nawet jeżeli to decyzje nieopłacalne z czysto ekonomicznego punktu widzenia. Przeprowadziliśmy badania, które wskazują, że gdybyśmy nie wchodzili w elektryfikację, tylko wciąż produkowali wyłącznie auta spalinowe, to kary, które w przyszłości nałożyłaby na nas Unia Europejska, podniosłyby ceny naszych samochodów o 2 tys. euro. Różnica cen między samochodami spalinowymi i elektrycznymi to 12 do 15 tys. euro.

W dalszej części wywiadu czytaj:
Jak elektryfikacja produkcji wpłynie na działalność fabryki?
Jak zmieni się łańcuch dostawców?
Jakiego typu zmiany w produkcji nadejdą w najbliższych latach?


 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (4)

Do artykułu: Słowacka fabryka Kia się elektryzuje

  • UZYTKOWNIK 2019-12-04 09:10:59
    Głupi to ten który zachwyca sie sam elektr i hybrydami . A co z bateriami po ich zuzyciu prosze podac choc jeden zaklad wyznaczony do ich utyizacji!!!!!
  • Gosc 2019-12-02 18:53:41
    Widzicie głupie pisiory, ta fabryka odpowiada za 10 procent PKB slowacji
  • naiwny pinokio 2019-11-30 20:34:38
    a naiwne polaczki kupują w ciemno czeskie badziewia wbrew opinią i pomimo ,że ci szkalują polską żywność i w ogóle import z Polski
  • bartoos 2019-11-30 17:28:41
    Nie ona pierwsza, nawet ssang planuje wypuścić elektryczną wersję korando

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.92.49
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!