Solaris: rozkalibrowany łańcuch dostaw potrwa długo

Solaris: rozkalibrowany łańcuch dostaw potrwa długo
Adaptacja do warunków stworzonych przez pandemię powoduje wzrost kosztów działalności - wskazuje Michał Woźniak. Fot. Solaris

- Choć zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw nie spowodowały w ub. r. okresowego zatrzymania zakładu, to utrudniły nam realizację produkcji zgodnie z zakładanym planem. Za adaptację do nowych warunków ponosimy dodatkowe koszty – mówi Michał Woźniak, dyrektor ds. logistyki w firmie Solaris.

  • Zakłócenia w łańcuchach dostaw wymusiły podjęcie wielu adaptacyjnych działań operacyjnych i technicznych, począwszy od zmiany pewnych partnerów, szukania materiałów zamiennych, po wprowadzenie alternatywnych materiałów i rozwiązań technicznych. Wzrosła też ilość produkcji w toku oraz wartość zapasu, co spowodowało większe zaangażowanie kapitału obrotowego - wskazuje Michał Woźniak.
  • W tym roku na równie wysokim poziomie, jak w ub. r., utrzymają się koszty logistyki. Dość długo potrwa okres, kiedy uda się zlikwidować problem rozkalibrowania łańcucha dostaw, a jeszcze dłużej trzeba będzie poczekać na sprawnie działający system dostaw just  in time. Powrót do cen surowców i materiałów sprzed pandemii wydaje się już niemożliwy - uważa nasz rozmówca.
  • Rozmowa jest częścią wspólnego projektu Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EEC) oraz ING Banku Śląskiego. Raport dotyczący wpływu zaburzeń w łańcuchach dostaw na gospodarkę i działające w Polsce firmy powstaje jako część kampanii EEC.
Z komunikatów prasowych zarządu wynika, że Solaris pracował w ubiegłym roku pełną parą...

- Rzeczywiście i w roku 2020, i podobnie jak w roku 2021, mimo pandemii udało nam się kontynuować nieprzerwanie procesy produkcyjne. Również początek tego roku pod względem liczby zamówień zapowiada się stabilnie.

Tylko w styczniu br. otrzymaliśmy zamówienia zakupu 50 autobusów Urbino od największego przewoźnika transportu publicznego w Estonii – Aktsiaselts Tallinna oraz podpisaliśmy umowę z norweską spółką Unibuss AS dostaw 183 sztuk Urbino 18 electric do Oslo. Ponadto w końcu grudnia austriacki ÖBB Postbus zawarł z nami kontrakt na dostawę 5 autobusów wodorowych.
Patrz też: Solaris dostarczy trolejbusy do Saint-Etienne

Wolni jesteście od problemów, jakie powszechnie zgłaszają inni producenci z branży automotive?

- Ale skąd! Też odczuwamy silnie zaburzenia w łańcuchach dostaw i w handlu międzynarodowym. Choć nie spowodowały one okresowego zatrzymania zakładu, utrudniły nam realizację produkcji zgodnie z zakładanym planem.

Co zrobiliście, by ograniczyć te zakłócenia w łańcuchach dostaw?

- Podjęliśmy wiele adaptacyjnych działań operacyjnych i technicznych. Zmieniliśmy pewnych partnerów w łańcuchu dostaw, szukaliśmy materiałów zamiennych wśród większej liczbie producentów, także wśród pośredników, brokerów, a nawet na rynku wtórnym (after sales). Wprowadziliśmy "alternatywne" materiały oraz alternatywne rozwiązania techniczne.

Zacieśniły się zarazem nasze kontakty i relacje z dostawcami, jak i zmieniła strategia zakupowa – np. zwiększyliśmy zapasy krytycznych komponentów, a regularne zamówienia rozbiliśmy na mniejsze partie.

Potrzebna była też reorganizacja procesu produkcyjnego, tj. produkcję bieżącą połączyliśmy równolegle z uzupełnieniami aut z placu, które kończyły proces produkcji z pewnymi brakami. Specyfika naszej produkcji i produktu pozwala na ich uzupełnienie w późniejszym czasie, kiedy brakujące komponenty dojadą do fabryki.

 

×

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (4)

Do artykułu: Solaris: rozkalibrowany łańcuch dostaw potrwa długo

  • pisowska banda złodziei 2022-02-13 08:42:54
    co ma pandemia do kosztów pracy ? PISOWSKI PRZEWAŁ - owszem
    • Jan 2022-02-13 21:43:15
      Jebnij się mocno jeszcze dziś bo jutro może być za późno.
  • polonistka 2022-02-12 19:33:08
    Czy wnp podąża tą samą drogą co polskojęzyczne niemieckie szczekaczki typu onet czy interia? Naprawdę nie stać was na korektora???? Naprawdę musicie kaleczyć polszczyznę??!!! Po jakiemu to jest "pandemia podraża koszty"????!!!!! Za moich czasów osobnik z taką polszczyzną nie zostałby dopuszczony do matury!
    • BB 2022-02-14 12:57:24
      Droga Polonistko, naturalnie, jest to bzdura podrażać koszty, ale czy tak samo oburzasz się, gdy rdzennie polscy politycy nie adekwatnie używają słowa "natomiast", albo zapowiadają: "powiem tak"? Zawsze podziwiam wysilanie się na elokwentną mowę, bo to z reguły tylko ośmiesza.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.164.32
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!