PARTNERZY PORTALU

Spieszmy się z pomocą dla motobranży

Spieszmy się z pomocą dla motobranży

W Europie rozwija się kryzys, który w szczególny sposób dotyka branży motoryzacyjnej. Pojawia się pytanie, czy ta sytuacja jest tylko i wyłącznie zagrożeniem dla działalności firm, które funkcjonują w sektorze, czy też może staje się szansą na przeprowadzenie restrukturyzacji, na zoptymalizowanie kosztów działalności, na stworzenie podstaw do działania w przyszłości.

- W sytuacji kiedy faktycznie istotna jest kwestia gotówki, która w firmie zostaje, to na co szczególnie warto zwrócić uwagę jeśli chodzi o udogodnienia dla firm na czas kryzysu, to możliwości zarządzania ich zobowiązaniami podatkowymi, powiedział Mirosław Michna, partner w Firmie KPMG, dodając, że w tym zakresie istnieje tak naprawdę szeroka gama możliwości, zmierzających do tego, żeby zobowiązania takie regulować później, żeby nie kreować zbędnej straty podatkowej, która jest jak wiadomo rozliczana tylko częściowo w kolejnych latach. Można też zaproponować kilka rozwiązań wynikających chociażby z różnic kursowych. To wszystko prowadzi do wniosku, że w trudnych czasach bardzo dobrze jest się zastanowić nad wszelkiego rodzaju optymalizacjami podatkowymi, które prowadzą efektywnie do tego, żeby w firmach zostawało więcej pieniędzy. - I nie chodzi tutaj o unikanie płacenia podatku - mówił Michna - a jedynie o możliwość przesunięcia tego w czasie.

Inne pytanie, które przewinęło się podczas motoryzacyjnej sesji Europejskiego Kongresu Gospodarczego dotyczyło wątpliwości, czy ten krajowy sektor wymaga szczególnych interwencji ze strony polskich władz. Czy to co się dzieje, w istocie wymusza na rządach reakcję, czy inne branże nie znajdują się w podobnej sytuacji i powinny być również wspierane? To, że branża jest w szczególnej sytuacji potwierdzili już przedstawiciele Komisji Europejskiej. Potwierdziły też niektóre kraje Unii Europejskiej, które wprowadziły u siebie preferencyjne warunki dla sektora. Wprowadziła np. Portugalia, gdzie funkcjonuje na dobrą sprawę tylko jeden zakład motobranży. W Polsce jest ich o wiele więcej a programów stymulacyjnych nie wdrożono. Więc może sektor motoryzacyjny nie ma znaczenia dla polskiej gospodarki ?

Stanowczo zaprzeczyła temu Grażyna Henclewska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki: - Przemysł motoryzacyjny jeśli chodzi chodzi o Europę i Polskę ma szczególną pozycję jako główna siła napędowa wzrostu gospodarczego. To branża generująca eksport i pobudzająca innowacje, tworząca miejsca pracy. Zasięg jej funkcjonowania rozciąga się daleko poza sam sektor, poprzez szeroką sieć powiązań - mówiła Henclewska, dodając, że UE jako całość jest największym na świecie producentem pojazdów silnikowych, potężnym pracodawcą. Suma inwestycji w badania i wiedzę rocznie sięga ponad 20 mld euro. Zakres współdziałania z motobranżą obrazuje fakt, że wśród dostawców są przecież firmy sektora stalowego, chemicznego, elektronicznego czy IT.

Solange Olszewska z Solaris Bus&Coach skorzystała z okazji, aby zaapelować do rządu o przyspieszenie działań, które zaskutkują pomocą dla - jak podkreśliła - "swoich" przedsiębiorców. Zabrzmiało to trochę zbyt mocno, więc przeciw takiemu postawieniu sprawy zaoponował szef KSSE Piotr Wojaczek, stwierdzając, że trochę zalatuje to protekcjonizmem, którego w UE staramy się uniknąć. Prezes Olszewska poprawiła się więc od razu, mówiąc, że chodziło jej bardziej o pewną formę interwencjonizmu, aniżeli źle przyjmowaną ochronę państwa. Przy okazji szefowa Solarisa, wskazała, by wykorzystać kryzys jako szansę na restrukturyzacje kosztów, unowocześnienie procesów, wprowadzenie nowych technologii tak aby po wyjściu na prostą móc zwiększać konkurencyjność na europejskich rynkach.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Spieszmy się z pomocą dla motobranży

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.147.211
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!