Japońskie koncerny Toyota i Panasonic zakładają spółkę joint venture, która będzie zajmować się pracami badawczymi, produkcją i sprzedażą baterii samochodowych. Podmiot rozpocznie działalność do końca 2020 roku - podały firmy we wspólnym komunikacie.
- Baterie mają być sprzedawane także innym firmom motoryzacyjnym.
- Dzięki porozumieniu powstanie 3,5 tys. nowych miejsc pracy.
- Panasonic produkuje już baterie samochodowe dla amerykańskiej Tesli.
Toyota w nowej spółce będzie mieć 51 proc. udziałów, a Panasonic 49 proc. Rozmowy na temat współpracy były prowadzone od 2017 roku. Jak podano w komunikacie ich produkty będą sprzedawane innym firmom motoryzacyjnym. Wspólnie mają opracować baterie kolejnej generacji - na elektrolit stały. Według projektantów zapewnią one większy zasięg i krótszy czas ładowania w porównaniu z obecnie stosowanymi akumulatorami litowo-jonowymi.
"Skupiając rozwój i produkcję w ramach Toyoty liczymy na opracowanie technologii niemożliwej do osiągnięcia dla jednej firmy" - mówił przedstawiciel Panasonica odpowiedzialny za rozwój baterii dla motoryzacji Takeshi Hitomi.
Panasonic wniesie do spółki m.in. sprzęt i pracowników z fabryk w Japonii i Chinach. Nowy podmiot ma w sumie zatrudniać 3,5 tys. osób z obu koncernów. Do tej pory firmy wspólnie inwestowały w rozwój baterii dla samochodów hybrydowych.
Panasonic produkuje baterie samochodowe dla amerykańskiej Tesli. Obecna strategia koncernu ogniskuje się wokół przemysłu motoryzacyjnego, który ma zapewnić mu dynamiczny rozwój. Natomiast Toyota zapowiada, że do 2030 roku chce sprzedać 1 mln samochodów elektrycznych i na ogniwa paliwowe.
Z niedawnego badania agencji Reutera wynika, że w ciągu pięciu do 10 lat firmy motoryzacyjne planują przeznaczyć 300 mld dolarów na rozwój technologii związanych z samochodami elektrycznymi. Jak podkreślono w opracowaniu inwestycje w elektromobilność są w dużej mierze napędzane przez poszczególne rządy, które w ten sposób chcą zmniejszać poziom emisji dwutlenku węgla. Wraz z rosnącymi nakładami rozwija się technologia, a co za tym idzie maleją koszty produkcji pojazdów elektrycznych, baterii, a rosną m.in. zasięgi aut, czyniąc je bardziej przystępnymi dla przeciętnego użytkownika.
Głównymi dostawcami baterii dla samochodów elektrycznych są firmy z Chin i Korei Południowej - zajmują one cztery z pięciu pierwszych miejsc w zestawieniu głównych producentów. Z badania Techno Systems Research w 2017 roku wynika, że na pierwszym miejscu był chiński Contemporary Amperex Technology z udziałem rynkowym rzędu 15,5 proc. Na drugim znalazł się Panasonic, do którego w ubiegłym roku należało 14,6 proc. rynku.