PARTNERZY PORTALU

Toyota na bazie Lexusa zbudowała nowy samochód autonomiczny

Toyota na bazie Lexusa zbudowała nowy samochód autonomiczny
Samochód TRI-P4 opiera się na konstrukcji Lexusa LS 500h. Fot. mat. pras.

Toyota zaprezentuje prototyp TRI-P4 - nowy samochód do testowania autonomicznej jazdy, opracowany przez Toyota Research Institute. Pojazd został zbudowany na bazie Lexusa LS 500h piątej generacji.

  • Samochód ma większa moc obliczeniową od poprzednika.
  • Proces uczenia się nowego modelu ma być szybszy.
  • Baza dla modelu jest platforma modułowa GA-L nowego Lexusa LS 500h.

TRI-P4 to nowa generacja samochodu do testowania automatycznej jazdy, opracowana przez Toyota Research Institute (TRI). W porównaniu z poprzednikiem pojazd otrzymał dwie dodatkowe kamery monitorujące otoczenie po bokach oraz dwa nowe czujniki obrazu, skierowane do przodu i do tyłu, które opracowano specjalnie do samochodów autonomicznych.

Toyota deklaruje, że jego system radarowy został zoptymalizowany pod kątem pola widzenia, szczególnie jeśli chodzi o monitorowanie bliskiego otoczenia samochodu. System LIDAR z ośmioma głowicami skanującymi został udoskonalony w stosunku do poprzedniego modelu, Platform 3.0, oraz odpowiednio wkomponowany w design nadwozia samochodu Lexus.

W pracach nad stylistyką prototypowego samochodu wzięło udział studio projektowe Toyoty, Calty Design Research.

Według zapewnień producenta TRI-P4 stanowi znacznie usprawnione narzędzie do testów w stosunku do jego poprzednika. Pojazd dysponuje większą mocą obliczeniową, dzięki czemu jego systemy mogą operować na większej liczbie algorytmów równocześnie, a to ma się przełożyć na szybszy proces uczenia się. Samochodów ma efektywniej opracowywać dane z czujników i szybciej reagować na otoczenie.

System komputerów i czujników czerpie energię elektryczną wyłącznie z akumulatora hybrydowego samochodu. Dodatkowa bateria 12 V służy jedynie jako zapasowe zabezpieczenie.

Za bazę do budowy TRI-P4 posłużyła modułowa platformie GA-L nowego Lexusa LS 500h.

Samochód posłuży do dalszego doskonalenia systemów autonomicznej jazdy Guardian i Chauffeur.

- Przy rozwijaniu systemu Chauffeur koncentrujemy się na osiągnięciu pełnej autonomii, gdzie człowiek w ogóle nie jest potrzebny do kontrolowania samochodu - poinformował Ryan Eustice, wiceprezydent TRI.

- System Guardian jest projektowany, aby wspierać kierowcę w bezpiecznej jeździe, a nie go zastępować. Wprowadzenie nowego prototypu P4 pozwoli nam przyspieszyć rozwój obu systemów. Samochód dołączy do naszej floty aut testowych już wiosną - dodał.

Prototyp pojazdu zostanie zaprezentowany podczas konferencji prasowej Toyoty na targach Consumer Electronics Show w Las Vegas 7 stycznia.

Niewielka seria nowych samochodów zostanie wyprodukowana na bazie seryjnych Lexusów LS 500h w Prototype Development Center, ośrodku badań i rozwoju w Toyota Motor North America. Samochody zostaną dostarczone inżynierom Toyota Research Institute wiosną 2019 roku.

Nie tylko samochody


Toyota, choć znana głównie z produkcji samochodów, prowadzi prace nad nowymi technologiami także w innych obszarach. W grudniu 2018 roku poinformowała, że razem z japońskim operatorem NTT Docomo opracowała system sterowania na odległość humanoidalnym robotem T-HR3 za pośrednictwem sieci komórkowej piątej generacji. Dzięki nowej technologii robot ma precyzyjnie odwzorowywać ludzkie ruchy i czynności, a jednocześnie być sterowany z dowolnego miejsca na świecie.

Czytaj więcej: Toyota zrobiła robota, który dzieli się odczuciami

Sterowanie robotem jest możliwe dzięki stacjonarnemu kombinezonowi. Operator najpierw wchodzi w jego podstawę, po czym zakłada gogle VR oraz specjalne nakładki sterujące wraz z rękawicami.

Dzięki tym urządzeniom pilot robota otrzymuje bodźce wskazujące ciału to, co aktualnie odczuwa T-HR3.

Według Toyoty docelowo urządzenie ma uzyskać pełną autonomiczność. Koncern zapowiada kontynuowanie prac rozwojowych wespół z Docomo.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: Toyota na bazie Lexusa zbudowała nowy samochód autonomiczny

  • ryszard 2019-01-11 12:53:37
    autonomiczne są coraz popularniejsze więc toyota nie mogła pozostać w tyle w tym temacie, oni lubią te wszystkie nowośći. Jak nie hybrydy to wykorzystanie wodoru a teraz to
  • Marucki 2019-01-08 15:20:09
    To wystarczy odśnieżyć... szukanie dziury w całym. Dobrze, że toyota nie oszczędza na innowacjach i chyba jako jedyna mocno stawia na nowe technologie w swoich autach
    • davyjohn 2019-01-10 09:26:59
      No akurat Tesli trzeba przyznać palmę pierwszeństwa (na ten moment) jeśli chodzi o nowe technologie 😉
    • Komentator niesportowy 2019-01-10 09:27:44
      Nie narzekam na innowacje, tylko staram się wskazać słaby punkt (wg mnie oczywiście). Jakby to było mocniej opływowe, tak żeby pęd sam zsuwał śnieg z powierzchni osłony kamer... lub ogrzewane (jak reflektory). A tak... "pionowa" ścianka szkła, która będzie działała podczas jazdy tak samo jak przód auta - czyli zbierała śnieg. Łatwo powiedzieć "wystarczy odśnieżyć". Co ile? Co 50 km się zatrzymywać w celu odśnieżenia?
  • Komentator niesportowy 2019-01-07 14:43:41
    Wystarczy że sypnie śniegiem i cały system kamer na dachu zaklei
    • Tomek 2019-01-09 23:53:28
      Przestanie padać o 3 nad ranem a auto pojedzie i dojedzie dalej niż Ty spiąc (bo wcześniej zrobiłeś 250km w 4 godziny przy padającym śniegu). Zrobi to nawet z Tobą śpiącym na pokładzie. Przyszłość jest fascynująca.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.205.144
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!