Po polskich drogach wciąż jeżdżą TIR-y i ciężarówki przewożące towary niebezpieczne z naruszeniem norm oraz przepisów. Nad bezpieczeństwem takich transportów czuwa Inspekcja Transportu Drogowego (ITD), która od początku roku do końca września 2019 roku przeprowadziła prawie 11 tysięcy kontroli i ukarała blisko 700 przewoźników. Naruszenia dotyczą m.in. niewłaściwego mocowania i rozmieszczenia przewożonego towaru niebezpiecznego, braku oznakowania i wyposażenia ochronnego.
- W 2012 r. ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych przeniosła nadzór nad tym przewozem z wojewodów na ministra właściwego ds. transportu.
- W 2016 r. ITD przeprowadziła 16 tys. kontroli i ukarała ponad 1 tys. przewoźników. W pierwszych trzech kwartałach 2019 r. było to już prawie 11 tys. kontroli i 700 kar.
- Aby skutecznie eliminować z polskich dróg pojazdy przewożące niebezpieczne ładunki niezgodnie z prawem, ITD kupuje specjalistyczny sprzęt.
Przewóz drogowy towarów niebezpiecznych jest regulowany przede wszystkim przez prawodawstwo krajowe: ustawę o transporcie drogowym z 2001 roku oraz ustawę o przewozie towarów niebezpiecznych z 2011 r., a także ADR, czyli umowę europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR). Opracował ją i wydał Europejski Komitet Transportu Wewnętrznego.
Zgodnie z przyjętym ramowym planem kontroli (RPK) minimum 8 proc. wszystkich przeprowadzonych przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego kontroli drogowych, to kontrole przewozu towarów niebezpiecznych.
Inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego przeprowadzają kontrole na drogach, parkingach oraz w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej przez uczestników przewozu towarów niebezpiecznych. Oprócz inspektorów ITD kontrole mogą przeprowadzać funkcjonariusze policji, straży granicznej oraz służby celno-skarbowej.