PARTNERZY PORTALU

Trzeba uczyć się oszczędnej jazdy

Floty nie dbają o zużycie paliwa w autach. Brak nauki oszczędnej jazdy przynosi firmom straty. Dzięki ekonomicznej jeździe spalanie może spaść nawet o litr na 100 km.

Wg danych LeasePlan na które powołuje się "Rzeczpospolita" co dziesiąty samochód w Polsce należy do flot. Przeciętny flotowy pojazd przejeżdża powyżej 30 tys. km rocznie, gdy w tym samym czasie auta prywatne mają przebiegi nieprzekraczające 15 tys. km. LeasePlan wyliczył, że dla zrekompensowania rocznej emisji CO2 przez samochód, który spala średnio 10 l/100 km i przejeżdża rocznie 20 tys. km, potrzeba siedmiu drzew.

Tymczasem zużycie paliwa można łatwo zmniejszyć o kilkanaście procent (ok. 1 litra na 100 km) dzięki właściwemu stylowi jazdy. Odpowiednio przygotoeany program nauki eko-jazdy zapewnia nie tylko zmniejszenie spalania, ale także spadek liczby wypadków drogowych. Te skutki dostrzeżono w innych krajach i nauka zasad ekojazdy jest np. w Austrii obowiązkowa podczas kursu na prawo jazdy. LeasePlan podaje, że w Holandii stosowane są programy motywacyjne, w których część zaoszczędzonych pieniędzy powiększa wynagrodzenie kierowcy. Także polskie firmy transportu drogowego liczą wydane na paliwo pieniądze. Kursy nauki oszczędnej jazdy ciągnikiem siodłowym z naczepą cieszą się coraz większą popularnością. Dlatego importerzy powiększają liczbę szkoleniowców i dokupują nowe ciężarówki, na których prowadzone są treningi eko-jazdy.

Okazuje się, że do oszczędzania paliwa może się przyczynić nie tylko nudny trening, ale i współzawodnictwo. Przypadkowo odkrył to Nissan, który w sprzedawanych od dwóch lat w Japonii suvach Murano montuje na życzenie system telematyczny Probe. Za pomocą sieci telefonii komórkowej dane z samochodów przekazywane są do centrali, która rozpoznaje, gdzie jest najwięcej pojazdów, jaką mają prędkość, i na tej podstawie opracowuje mapy korków. System wdrożyła prefektura Yokohama, która przesyła do aut nie tylko informacje o zatłoczeniu dróg, ale także o średnim spalaniu. Niemal wszyscy z 1000 klientów, którzy mają ten system w pojeździe, rozpoczęli współzawodnictwo, kto spali najmniej. - Zużycie paliwa spadło o 20% - mówi Kazuhiro Doi, przedstawiciel działu badawczego Nissana. - Mamy z samochodu wiele informacji o stylu jazdy kierowy i będziemy podpowiadać, jak polepszyć rezultaty. Dla zachęty organizujemy regionalny konkurs dla jeżdżących najoszczędniej, w którym będą nagrody, np. zniżki na wyposażenie aut. Podobny system, nazwany Starwings, został uruchomiony przez Bejing Traffic Information Center w Pekinie. Korzysta z niego 10 tys. taksówek marki Nissan.

Działające w Polsce szkoły nie tracą nadziei, że pojawi się zainteresowanie ekojazdą. - Na to chyba potrzeba jeszcze trochę czasu. Kiedyś tak samo trudno było nam przekonać firmy do kursów bezpiecznej jazdy, a teraz jest wielu chętnych - mówi Agata Szczech.

Kanon wiedzy o oszczędnej jeździe opiera się na kilku podstawowych założeniach, pisze "Rz".
- Jedź płynnie - gwałtowna, "szarpana" jazda powoduje większe zużycie paliwa;
- Korzystaj z sieciowych stacji - dobrego paliwa spalisz mniej niż tego złej jakości;
- Oszczędnie z klimatyzacją - na krótkich dystansach klimatyzacja nie przyniesie efektu, a zwiększy spalanie do 5%:
- Jeżeli nie musisz, nie jedź szybko - spalanie ostro rośnie powyżej 120 km/h;
- Bagażnik to nie magazyn - dodatkowe obciążenie zwiększa spalanie;
- Hamuj silnikiem - zjeżdżając ze wzniesień, nie wyrzucaj biegu na luz, tylko wykorzystuj opór silnika, bo wtedy zużycie paliwa wynosi zero;
- Zamykaj okna - otwarte zwiększają opór i spalanie nawet o 10%;
- Nie grzej silnika - ruszaj zaraz po jego uruchomieniu, bo nagrzeje się szybciej w czasie jazdy niż na biegu jałowym;
- Kontroluj ciśnienie w kołach - niedopompowane zwiększają spalanie do 4%.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Trzeba uczyć się oszczędnej jazdy

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.146.112
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!