PARTNERZY PORTALU

UE: spór o pomoc dla motoryzacji

Polska była jednym z głównych kandydatów wśród państw, w których Peugeot-Citroen (PSA) zamierzał do 2011 r. zainwestować 300 mln euro w budowę fabryki małych silników. Od kilku miesięcy o projekcie ucichło, a plan prezydenta Francji Nicolasa Sarkozy'ego może całkowicie przekreślić szanse Polski na tą inwestycję.

Prezydent Sarkozy zapowiedział ponad 9 mld euro rządowej pomocy dla francuskich firm motoryzacyjnych. Koncerny PSA i Renault dostaną po 3 mld euro niskooprocentowanych pożyczek na konstrukcję nowych aut. Banki tych koncernów dostaną też w sumie po 1 mld euro na kredytowanie zakupów aut przez Francuzów. Producent ciężarówek Renault Trucks otrzyma 0,5 mld euro pomocy, a producenci części samochodowych - 0,6 mld euro. W zamian koncerny zobowiązały się, że przez 5 lat nie zamkną fabryk - ale tylko we Francji. Mogą za to zwalniać personel w innych państwach UE, pisze "Gazeta Wyborcza".

To już trzeci od pół roku pakiet pomocy, jaki koncerny samochodowe dostają od Sarkozy'ego. We wrześniu zeszłego roku prezydent Francji obiecał koncernom 400 mln euro na konstrukcję "zielonych" aut, a w grudniu dorzucił 1,5 mld euro w pakiecie. W grudniu Paryż przyznał - podwojoną wczoraj - pomoc dla banków Renault i PSA oraz producentów części samochodowych, a także ponad 200 mln euro na ulgi w podatkach dla kierowców, którzy kupując nowe auto, oddają na złom stary pojazd.

Najnowszy pakiet pomocy dla Renault i PSA wywołał burzę w UE z powodu protekcjonistycznych warunków. - Budowa fabryki Renault w Indiach, by sprzedawać auta Hindusom, jest usprawiedliwiona. Ale nie da się usprawiedliwić, jeśli koncern, którego nazwy nie wymienię, buduje fabrykę w Czechach, aby sprzedawać auta Francuzom - mówił Sarkozy. Sugerował, że dzięki temu koncerny mogłyby przenieść do Francji produkcję z innych państw.

W Czechach, gdzie małolitrażowe auta produkują wspólnie PSA i Toyota zawrzało. - Prezydent Francji chce chronić interesy swojego kraju, a ja jako premier Czech i prezydent UE będę chronić zasadę: "Każdego dotyczą takie same prawa". Wykorzystywanie kryzysu finansowego, aby wprowadzać takie formy protekcjonizmu, może spowolnić odrodzenie gospodarki Europy, a nawet zagrozić jej - mówił Mirek Topolanek, premier Czech przewodzących teraz UE. Wczoraj w wywiadzie dla dziennika "Hospodarske Noviny" Topolanek uznał, że słowa Sarkozy'ego zagrażają ratyfikacji traktatu lizbońskiego. Oburzenia nie kryła też Słowacja, gdzie fabrykę aut ma PSA.

Na koniec lutego premier Czech postanowił zwołać nadzwyczajny szczyt UE, aby ocenić dotychczasowe działania antykryzysowe państw członkowskich. Topolanek nie krył, że to reakcja na działania Sarkozy'ego.

Komisarz Kroes podkreślała, że zgodne z prawem UE są ulgi podatkowe dla kierowców, którzy kupując nowe auta, oddają na złom stary pojazd. Ale i w tej sprawie nie ma w UE wspólnych reguł, tymczasem Praga chce, aby akcja wymiany starych aut na nowe objęła całą UE. - Czeska prezydencja zwróci się do KE o natychmiastowe przedstawienie propozycji, jak w skoordynowany sposób zachęcić do odnowy floty samochodów w Europie, korzystając z mechanizmów odzysku i recyklingu - "GW" cytuje w tym zakresie wicepremiera Czech Alexandra Vondrę.

 

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: UE: spór o pomoc dla motoryzacji

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.184.215
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!