UE: Wchodzą w życie przepisy w sprawie nadzoru rynku aut

UE: Wchodzą w życie przepisy w sprawie nadzoru rynku aut
Kluczowym elementem nowych przepisów jest niezależność i jakość badań przed wprowadzeniem samochodu do obrotu (fot. pixabay)

Od wtorku zaczynają obowiązywać nowe, zmienione po skandalu dotyczącym emisji spalin, przepisy w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych. Komisja Europejska zyska możliwość nałożenia na producentów do 30 tys. euro grzywny w przypadku złamania prawa.

      • Kluczowym elementem nowych przepisów jest niezależność i jakość badań przed wprowadzeniem samochodu do obrotu.
      • Krajowe organy udzielające homologacji będą podlegać wzajemnej weryfikacji, by zapewnić rygorystyczne wdrażanie i egzekwowane odpowiednich przepisów w całej UE.
      • Nowe ramy mają poprawić też kontrole pojazdów, które zostały już wprowadzane do obrotu i sprzedaży.

Regulacje te, przyjęte w maju 2018 r., znacząco zmieniają i zaostrzają system nadzoru rynku samochodów i homologacji w UE.

Homologacja typu ma poświadczać, że pojazd spełnia wszystkie wymogi niezbędne, by wprowadzić go do obrotu. Chodzi o kontrolę przestrzegania przez producentów prawa UE, w tym przepisów dotyczących emisji.

"Regulacje te poprawiają jakość i niezależność homologacji typu i badań pojazdów, zwiększą liczbę kontroli pojazdów już znajdujących się na unijnym rynku oraz wzmocnią cały system dzięki lepszemu europejskiemu nadzorowi" - powiedziała na poniedziałkowej konferencji prasowej w Brukseli rzeczniczka KE Sonia Gospodinowa.

Kluczowym elementem nowych przepisów jest niezależność i jakość badań przed wprowadzeniem samochodu do obrotu. Jak wyjaśniła KE, służby techniczne przeprowadzające badania i inspekcje nowych modeli samochodów będą poddawane niezależnemu audytowi na podstawie rygorystycznych kryteriów, aby mogły uzyskać i zachować uprawnienia nadane im przez państwa członkowskie.

Krajowe organy udzielające homologacji typu będą podlegać wzajemnej weryfikacji, by zapewnić rygorystyczne wdrażanie i egzekwowane odpowiednich przepisów w całej UE.

Nowe ramy mają poprawić też kontrole pojazdów, które zostały już wprowadzane do obrotu i sprzedaży. Od wtorku państwa członkowskie będą zobowiązane do regularnego badania minimalnej liczby samochodów; mogą też stosować środki ochronne wobec pojazdów niespełniających wymogów obowiązujących na ich terytorium, nie czekając na to, by organ, który udzielił homologacji, podjął kroki w tej sprawie.

Ponadto Komisja może prowadzić kontrole zgodności pojazdów w laboratoriach lub na drogach. Jeżeli producenci naruszają przepisy dotyczące homologacji typu (np. stosując urządzenia ograniczające skuteczność działania lub fałszywe deklaracje), Komisja może zlecić wycofanie pojazdów z rynku w całej UE i nałożyć na nich sankcje wysokości do 30 tys. euro na samochód. Do teraz tylko organy krajowe, które udzieliły homologacji typu samochodu mogły stosować takie środki.

Nowe przepisy zostały zaproponowane przez Komisję w 2016 r. w związku z aferą dieselgate, czyli skandal dotyczący manipulowania emisjami w samochodach z silnikami Diesla.

Regulacje zostały przyjęte przez Parlament Europejski i Radę UE w 2018 r. Jednym z komisarzy zajmujących się reakcją na dieselgate była Elżbieta Bieńkowska - ówczesna komisarz ds. przemysłu.

Afera, która wybuchła w 2015 r., gdy Volkswagen przyznał się do korzystania z nielegalnego oprogramowania, zaniżającego poziomy emisji toksycznych tlenków azotu, kosztowała koncern miliardy euro i zaufanie konsumentów. Później okazało się, że nielegalne praktyki stosowali też inni producenci.

 

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: UE: Wchodzą w życie przepisy w sprawie nadzoru rynku aut

  • Observator 2020-09-02 08:42:21
    Ekologia samochodowa to tylko ściema. Jest to element konkurencji i sterowania poprzez wymyślanie następnych norm i wymogów. Najlepiej niech ci decydenci unijni w swoich autach wyloty rur wydechowych wprowadzą sobie do kabiny- wnętrza samochodu i wtedy nie będą nikomu szkodzić.
  • jaś wędrowniczek 2020-09-01 10:34:44
    Ekologia jest tu tylko ściemą i zasłoną dymną. Finalnie chodzi o preferowanie europejskich producentów i doprowadzenie cen samochodów spalinowych do cen elektrycznych. W ciągu ostatnich 2 lat samochody zdrożały ok. 30% a to nie koniec. Producenci spoza Europy uciekają- za chwilę będziemy mieli duopol VAG/ FAP-PSA. I cenę za samochód klasy C ok. 150 000.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.204.2.231
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!