Uliczne lampy szansą. Gdziekolwiek zaparkujesz, tam naładujesz samochód. Co przeszkadza

Uliczne lampy szansą. Gdziekolwiek zaparkujesz, tam naładujesz samochód. Co przeszkadza
Lampy uliczne mogą służyć do ładowania elektryków. Fot. mat. pras.
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Paweł Szygulski
    Paweł Szygulski
  • Dodano: 24-09-2020 16:00

Używanie lamp ulicznych do ładowania samochodów elektrycznych nie jest dziś technicznym wyzwaniem - przekonuje Mariusz Kondraciuk, dyrektor branży Smart Infrastructure w polskiej spółce Siemensa. Jego zdaniem bariera są tu jednak regulacje prawne.

Zapraszamy do Katowic na Międzynarodowe Targi Obrabiarek, Narzędzi i Technologii Obróbki TOOLEX. Targi pod patronatem WNP.PL odbędą się 4-6 października 2022 r. - w ich ramach zapraszamy na ciekawą konferencję Nowy Przemysł 4.0. Rejestracja trwa!

Mariusz Kondraciuk uważa, że kwestie elektromobilności powinno się rozpatrywać w szerszym kontekście, jakim jest budowa smart city, czyli inteligentnego miasta.

- Stoi za tym wiele wyzwań. Z jednej strony w tej chwili szybki rozwój elektromobilności blokuje głównie ceną pojazdu. Tu potrzebne są albo uzyskanie jakichś efektów skali, by te pojazdy były tańsze, albo systemy wsparcia, które będą zachęcały do zakupu. Na drugim biegunie mamy kwestię łatwej dostępności do infrastruktury związanej z ładowaniem - mówi dyrektor branży Infrastructure w polskiej spółce Siemensa.



Sposobem na stosunkowo szybkie zwiększenie dostępności ładowarek jest ich instalacja w ulicznych lampach. Sam Siemens oferuje już takie rozwiązanie pod nazwa Ubitricity.

- Nie jest to aż tak łatwe w ramach prawnych, jakie mamy w Polsce - zastrzega jednak Mariusz Kondarciuk. - Aby to urzeczywistnić potrzebne są pewne zmiany regulacyjne. One - w pewnym sensie - zaczęły się dziać. Na przykład wygląda na to, że w niedługim czasie z rachunków za ładowanie samochodów zniknie ten czynnik stały, związany z opłatą mocową, co jest już dużym krokiem naprzód.

Zobacz także: Nadchodzi spectaryfa dystrybucyjna dla stacji ładowania "elektryków"

Problemem pozostaje jednak kwestia pomiaru energii elektrycznej używanej do ładowania. Uliczne lampy nie mają na razie zainstalowanych indywidualnych liczników energii elektrycznej.

- Z punktu widzenia technicznego ten problem jest rozwiązany, musimy to w tej chwili natomiast wpasować w polski system prawny - i wówczas ziści się marzenie, że gdziekolwiek się zaparkuje, będzie można podłączyć samochód elektryczny do ładowania - mówi Mariusz Kondraciuk. - Uwzględniając obecny system prawny, który mówi o zainstalowaniu licznika w miejscu poboru energii: latarnie nie są przystosowane, żeby tam jeszcze zamontować licznik, więc to oznaczałoby konieczność wymiany latarni.

Rozmowę przeprowadziliśmy podczas XII Europejskiego Kongresu Gospodarczego

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (4)

Do artykułu: Uliczne lampy szansą. Gdziekolwiek zaparkujesz, tam naładujesz samochód. Co przeszkadza

  • Elka 2020-09-25 22:27:28
    Jakos kiedys tez nikt sobie nie wyobrazal ze bedzie musial telefon co noc ladowac a z nadejsciem smartfonow tak właśnie sie stało, nie widze problemow zeby na noc ladowac samochod, ile osób jeździ ponad 500 km dziennie, Panowie maja produkt i próbują zaszczepic nam w glowach potrzebe posiadania tego produktu typowy marketing XXI w.
  • q 2020-09-25 10:34:02
    Bzdury, pisane przez dyletantów nie mających pojęcia choć by o przekroju kabla w lampie.
  • Sławek 2020-09-25 08:38:54
    taaaa... tylko co z doprowadzeniem odpowiedniej mocy do kazdej latarenki, o tym to juz Pan Siemens nie wspomina. to jest całkowita przebudowa sieci .
    • Zeghar 2020-09-26 12:20:55
      Walić infrastrukturę. Gorzej jest z tymi wszystkimi papierami.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.26.60
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!