Europejscy producenci motoryzacyjni tacy jak Renault czy Mercedes-Benz powinni liczyć się z wysokimi karami finansowymi jeśli nie dostosują się do wchodzących w życie od 2020 roku nowych unijnych norm emisji spalin - wynika z analizy firmy IHS Markit.
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
Wcześniej analitycy Exane BNP Paribas wskazywali, że unijnymi karami najbardziej zagrożone są francuskie koncerny PSA Group i Renault. W ich przypadku sankcje bardzo poważnie odbiłyby się na zyskach, w związku z tym nie mogą sobie pozwolić na przekroczenie norm UE.
Jak zwraca uwagę agencja Bloombera, koncerny motoryzacyjne od lat wiedziały o planowanych przez UE zmianach. Mimo tego wiele z nich nadal nie zmniejszyło średniego poziomu emisji dwutlenku węgla swych flot. W 2017 roku po raz pierwszy od lat wzrósł poziom emisji tego gazu. Ma to związek z odchodzenie klientów od samochodów z silnikami Diesla, które charakteryzują się bardziej wydajnym zużyciem paliwa w porównaniu z pojazdami z napędami benzynowymi.
IHS Markit szacuje średni poziom emisji europejskich flot na poziomie 122,9 grama dwutlenku węgla na kilometr - to o 8 gramów więcej niż zakłada wyznaczony cel.
Czytaj także: E-samochody - problemem nie tylko infrastruktura, ale i sami kierowcy
Komisja Europejska przyjęła w maju 2018 roku dokument "Europa, która chroni: czyste powietrze dla wszystkich", w którym określiła środki, jakie państwa członkowskie mogą zastosować w celu zwalczania zanieczyszczenia powietrza. Opierają się na trzech głównych filarach: normach jakości powietrza, celach krajowych w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz normach emisji dla głównych źródeł zanieczyszczeń, np. z pojazdów, statków, sektora energii i przemysłu.
KE szacuje, że co roku z powodu chorób wywołanych zanieczyszczeniem powietrza w UE umiera około 400 tys. osób, a cele dotyczące ograniczenia szkodliwych substancji w powietrzu ustanowione na lata 2005 i 2010 są nadal przekraczane w 23 z 28 krajów członkowskich.