PARTNERZY PORTALU

Unia Europejska wymusi montaż nowych systemów we wszystkich autach

Unia Europejska wymusi montaż nowych systemów we wszystkich autach
Zaawansowane systemy bezpieczeństwa mają być dostępne w autach bez względu na poziom wyposażenia. Fot. Shutterstock, Inc.

Przedstawiciele państw członkowskich Unii Europejskiej, Parlamentu Europejskiego oraz Komisji Europejskiej porozumieli się w sprawie przepisów mających poprawić bezpieczeństwo na drogach. Przewidują one, że od 2022 roku w europejskich pojazdach obowiązkowe będą technologie bezpieczeństwa, niezależnie od wersji wyposażenia.


Jak podkreśla Komisja Europejska, nowe technologie dostępne na rynku mogą przyczynić się do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i liczby rannych na drogach, za które w 90 proc. odpowiada błąd człowieka. Nowe reguły są porównywane do kroku, jakim było wprowadzenie w autach po raz pierwszy pasów bezpieczeństwa.

Prace nad tymi regulacjami zostały przeprowadzone bardzo szybko. Od przedstawienia propozycji do wypracowania ostatecznego kształtu przepisów minęło 10 miesięcy. Nie oznacza to, że sprawa była prosta - producenci samochodów prowadzili mocny lobbing, by opóźnić wdrożenie kosztownych dla nich rozwiązań. Zmiany nie będą się ograniczać tylko do aut osobowych, przewidują też, np. systemy zmniejszające niebezpieczne martwe pola w samochodach ciężarowych i autobusach. Dla przemysłu samochodowego to wyzwanie, gdyż potrzebne będzie przeprojektowanie niektórych modeli aut.

"Co roku na naszych drogach ginie 25 tys. osób. Ogromna większość wypadków powodowana jest błędem człowieka. Możemy i musimy działać, aby to zmienić. Dzięki nowym zaawansowanym elementom bezpieczeństwa, które staną się obowiązkowe, możemy wywrzeć taki sam wpływ na bezpieczeństwo jak przy wprowadzeniu po raz pierwszy pasów bezpieczeństwa" - oświadczyła we wtorek komentując porozumienie unijna komisarz do spraw rynku wewnętrznego, przemysłu i przedsiębiorczości Elżbieta Bieńkowska.

Unijni legislatorzy zgodzili się, by w samochodach osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusach obowiązkowe było ostrzeżenie o senności i rozproszeniu uwagi kierowcy, np. korzystaniu ze smartfona podczas prowadzenia pojazdu. Wszystkie pojazdy będą musiały mieć system inteligentnego dostosowania prędkości, a także zapewniający bezpieczeństwo cofania przy użyciu kamery lub czujników. Na wzór samolotów również auta mają mieć rejestrator danych w razie wypadku, tzw. czarną skrzynkę.

Kluczowy ma być tzw. aktywny tempomat, dzięki któremu auto ma zwalniać jeśli czujniki wykryją przed nim przeszkodę lub inny wolniej jadący samochód. Według ekspertów z Brukseli dzięki temu liczba ofiar śmiertelnych w UE zmniejszy się o 20 proc. Wszystkie auta osobowe i dostawcze mają mieć też system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, zaawansowany system hamowania awaryjnego i ulepszone w wyniku testów zderzeniowych pasy bezpieczeństwa.

"Wiele spośród tych nowych elementów już istnieje, zwłaszcza w pojazdach wyższej klasy. Teraz zwiększamy poziom bezpieczeństwa we wszystkich pojazdach i torujemy drogę dla opartej na sieci i zautomatyzowanej mobilności w przyszłości" - podkreśliła Bieńkowska, która w KE odpowiadała za ten projekt.

Nowe przepisy zakładają, że samochodów ciężarowych i autobusów dotyczyć będą szczególne wymogi, których celem ma być poprawa bezpośredniej widoczności kierowców oraz usunięcie martwych pól, a także systemy z przodu i boku pojazdu mające na celu wykrywanie użytkowników dróg szczególnie narażonych na wypadki i ostrzeganie o nich, zwłaszcza przy zakręcaniu. Badania pokazują, że to właśnie przy skręcie, gdy kierowcy ciężarówek i autobusów nie widzą pieszych czy rowerzystów często dochodzi do wypadków.

KE szacuje, że do 2038 roku wprowadzenie tych innowacji pomoże ocalić życie ponad 25 tys. osób i zapobiec poważnym obrażeniom u co najmniej 140 tys. osób. Aby przepisy weszły w życie wypracowane właśnie porozumienie musi być jeszcze zatwierdzone przez państwa członkowskie w Radzie UE oraz Parlament Europejski.
×

EEC On-line

Zobacz debatę pod patronatem WNP.PL:

Znani biznesmeni i menedżerowie o tym jak utrzymać płynność w obliczu kryzysu

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Unia Europejska wymusi montaż nowych systemów we wszystkich autach

  • rei 2019-03-28 10:48:10
    Dodałbym jeszcze obowiązkowy czujnik ruchu wewnątrz pojazdu oraz nacisku fotelika dziecięcego. Zabezpieczenie przed pozostawieniem zwierząt wewnątrz pojazdu po zamknięciu samochodu (przy np 50st C wewnątrz) i wyjęciu kluczyków oraz przed pozostawieniem dziecka w foteliku (pierwsze to zwykle chamstwo i głupota, drugie przemęczenie i nieuważność). Elektronika już nam może pomóc również w przeciwdziałaniu takim zdarzeniom i nie jest to drogie i skomplikowane.
  • agonia cywilizacji 2019-03-27 12:11:48
    Polecam "Powrót z gwiazd" S.Lema - 60 lat temu pokazał skutki takiego działania. Powolna agonia cywilizacji.
  • Zeghar 2019-03-26 15:38:58
    No to w 2021 będzie boom sprzedażowy...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.254.88
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!