PARTNERZY PORTALU

Unikatowa montownia aut w Uzbekistanie

Unikatowa montownia aut w Uzbekistanie
KIA była pierwszą marką, która zadomowiła się w zakładzie w Dżyzak. Fot. Savvapanf Photo / Shutterstock.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Instytut Boyma
  • Dodano: 12-11-2021 13:30

Otwarta w marcu 2021 r. (5 miesięcy po planowanym terminie) montownia koreańskich samochodów marki KIA w Dżyzak w wilajecie samarkandzkim, rozbudziła apetyt na rozwój przemysłu samochodowego w Uzbekistanie.

Inwestycja okazała się na tyle dużym sukcesem, że władze uzbeckie już planują poszerzenie działalności zakładu w ramach drugiego etapu rozbudowy. Dotychczasowe nakłady zamknęły się w relatywnie niewielkiej kwocie nieco ponad 12 mln USD, a roczna zdolność produkcyjna jest szacowana na 25 tys. aut (docelowo 100 tys. sztuk), z których pierwsze 2 tys. już trafiło na krajowy rynek, wszystkie z 5. letnią gwarancją.

KIA była pierwszą marką, która zadomowiła się w zakładzie w Dżyzak, ale jej śladami podążyły francuski Renault i popularna w krajach Azji Centralnej rosyjska Łada. Fabryka staje się więc unikatowym przedsięwzięciem, oferując linie montażowe dla trzech niepowiązanych ze sobą marek. Trzeba jednak nadmienić, że pierwszy kontrakt uzbeckiej firmy Roodell, właściciela zakładu,  na montaż dwóch modeli KIA został zawarty z rosyjskim oddziałem tego koncernu. To powiązanie, jak również uruchomienie montowni Łady, jest wynikiem długoletniej współpracy uzbeckiego inwestora z tą rosyjską marką jako dealera na rynek centralnoazjatycki. Jeszcze w tym roku taśmy produkcyjne zakładu będzie opuszczało 10 modeli aut trzech wspomnianych marek, przeznaczonych dla różnych segmentów rynku, a w przyszłym roku ma do nich dołączyć czwarta, której nazwy prezes Dannijar Dawłetiarow nie ujawnił.

Czytaj także: Singapurska wyspa poligonem doświadczalnym technologii 5G

W montowni zatrudnionych jest 250 pracowników, ale ich liczba ma wzrosnąć do 3 tys. osób po ukończeniu drugiego etapu planowanego na pierwszy kwartał 2023 roku. Koszt realizacji rozbudowy szacowany jest na 216 mln USD i ma obejmować nie tylko linie montażowe, ale też produkcję 314 różnych komponentów. Planowane jest też stworzenie centrum projektowego i logistycznego oraz ośrodka szkoleniowego. Na razie cała produkcja jest przeznaczona na rynek krajowy, ale wraz ze wzrostem produkcji coraz więcej aut ma trafić na rynki ościennych republik i Wspólnoty Niepodległych Państw. Przychody z eksportu szacowane są na 150 mln USD rocznie.

Równolegle z montownią realizowanych jest 60 projektów wspierających, obejmujących uruchomienie małych zakładów produkujących drobne elementy i części zamienne do montowanych aut oraz zapewniających usługi serwisowe. Łączna wartość inwestycji jest szacowana na 500 mln USD. Przedsięwzięcie staje się sztandarowym przykładem przemian gospodarczych zachodzących w Uzbekistanie, jak również umiejętności współdziałania władz lokalnych, centralnych i prywatnych przedsiębiorców. Kompleksowość inwestycji i unikatowość równoległej produkcji aut różnych marek sprzyjają maksymalizacji wykorzystania lokalnych warunków inwestycyjnych i zarazem zwiększają jej odporność na potencjalne zawirowania na rynku samochodowym.

Więcej komentarzy na temat Azji na stronie Instytutu Boyma

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Unikatowa montownia aut w Uzbekistanie

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.225.221.130
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!