PARTNERZY PORTALU

Uratują czy zabiją? Wciąż nie wiemy, jak przyjąć na ulicach autonomiczne auta

Uratują czy zabiją? Wciąż nie wiemy, jak przyjąć na ulicach autonomiczne auta
Kierowca forda przebrany za fotel do testu postrzegania autonomicznych aut. Fot. materiały prasowe

Od kilku lat słyszymy, że samochody autonomiczne są "tuż za progiem" i trzeba brać pod uwagę realne ich wprowadzenie na ulice. Kiedy zostaną na nich same, podniosą bezpieczeństwo. A wcześniej, kiedy będą musiały jeździć wśród aut prowadzonych przez ludzi? Tu już wiara w przyrost bezpieczeństwa wydaje się znacznie mniejsza. Nie ufamy technologii? No, coś w tym rodzaju…

  • Trudniej wysłać samochód autonomiczny na ulicę niż rakietę w kosmos... To  tylko nic nieznaczące, efekciarskie  porównanie?
  • Połowa Amerykanów (tam prowadzi się najwięcej testów) uważa, że autonomiczne samochody wpuszczone między ludzi zwiększą zagrożenie.
  • Samochodowe komputery będą musiały być wielokrotnie „mądrzejsze” od tych, z których korzystają piloci myśliwców czy załogi dreamlinerów.

Ford rozpoczął w Wielkiej Brytanii testy, w których samochody „udają” pojazdy autonomiczne. Są oklejone atrapami przypominającymi zestawy czujników, zwykle montowanych na takich pojazdach. Za tymi wydmuszkami kryje się jednak kierowca, który jest przebrany za… fotel - i tak operuje kierownicą, aby nie podnosić rąk powyżej poziomu okien.

Nowe badanie Forda (nad autonomicznymi pojazdami podobnie jak inne koncerny pracuje już kilka lat) ma tym razem sprawdzić możliwość współdziałania pieszych kurierów, działających w strefach, gdzie trudno wjechać i zaparkować, z autonomicznymi pojazdami.

Testy współdziałania z kurierami, którzy pieszo przebywają ostatnie odcinki dostawy w zatłoczonym centrum Londynu, prowadzono już wcześniej. Tym razem jednak testowane ma być współdziałanie z samochodem zmienionym w coś w rodzaju autonomicznie poruszającego się paczkomatu, w którym przewozi się załadowane paczkami wózki dla kurierów - ci za pomocą smartfona mogą wezwać samochód i odebrać właściwe paczki.
Wydatki koncernu na rozwój technologii autonomicznej jazdy w latach 2015-2025 mają sięgnąć około 7 miliardów dolarów, z czego 5 miliardów w nadchodzących latach, w ramach swoich inicjatyw Ford Mobility...

Firma testuje technologię autonomicznej jazdy także w 6 miastach w Stanach Zjednoczonych. Brytyjskie badanie ma jednak dać także możliwość lepszego zrozumienia, w jaki sposób inni użytkownicy dróg będą wchodzić w interakcje z pozornie pozbawionym kierowcy samochodem dostawczym – stąd przebieranie kierowcy... za fotel. To bardzo ważne, bo na razie zaufanie do autonomicznych pojazdów jest niewielkie.

Autonomiczne auta mają wyeliminować wypadki drogowe

Według zapowiedzi koncernów samochodowych zastąpienie kierowców autonomicznymi pojazdami ma zwiększyć bezpieczeństwo – według badań m.in. KPMG wyeliminowanie ludzkich błędów ma poprawić drogowe bezpieczeństwo nawet o 90 proc.

Autonomiczne samochody - dzięki kamerom, radarom i lidarom - mają obserwować otoczenie, korzystając z nawigacji GPS same wybierać drogę, a do tego - wskutek technologii bezprzewodowych - na bieżąco informować sąsiadów na drodze, jaki manewr za chwilę wykonają.

Na razie jednak to wszystko wygląda tak dobrze tylko w teorii... Idealny świat wymaga współpracy tylko autonomicznych samochodów, bez udziału w ruchu nieprzewidywalnych, nie zawsze racjonalnie i odpowiednio reagujących kierowców - i do tego obciążonych tymi samymi wadami pieszych czy rowerzystów.

 

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (5)

Do artykułu: Uratują czy zabiją? Wciąż nie wiemy, jak przyjąć na ulicach autonomiczne auta

  • jang. 2021-07-07 11:06:34
    Z dużym prawdopodobieństwem nie będą jeździć po pijaku ani bez zezwolenia..Choć w Polsce może to być trudne...
  • Zeghar 2021-07-06 15:39:01
    Całkiem niezły artykuł w ważnym temacie. Brakuje mi jeszcze tylko kwestii zabezpieczeń elektronicznych. Wyobraźcie sobie kolumnę aut korzystających z łączności bezprzewodowej co do wymiany informacji o tym jak się poruszają. Ile złego może zrobić nagłe zagłuszenie tych sygnałów (indywidualnie lub zbiorowo), przesłanie złych informacji lub zdalnie wykonany nagły niebezpieczny manewr.
    • jang. 2021-07-07 11:31:06
      masz na myśli hakerów z obowiązkowo terenu rosyjskiej federacji?
  • Karol 2021-07-06 15:32:18
    Oprócz zupełnie wyjątkowych zastosowań, nie widzę najmniejszego sensu w tego typu autach osobowych. Bardzo wielu ludzi bardzo lubi i całkiem nieźle prowadzi samochód i na pewno nigdy z tej przyjemności nie zrezygnuje. Technika budzi podziw, ale do końca bym temu nigdy nie zaufał.
    • caŁy jo 2021-07-11 10:02:51
      wytlumacz to ojcu dziecka ktore zabil pijany kierowca. sam bym nie chcial taka fura jezdzic ale z drugiej strony zrob rachunek sumienia i pomysl czy naprawde jezdzisz przepisowo i bezpiecznie ?? ja rzadko...technika idzie do przodu i moim zdaniem wszystkie filmy science fiction to tylko kwestia czasu, ale jesli z tego powodu ma ginac mniej ludzi jestem za. wypadki byly, sa i beda, usterki sie zdazaja ale postepu nie zatrzymasz, trzeba sie przyzwyczaic

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.22.242
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!