Niemiecki koncern Volkswagen i amerykański Ford we wtorek zawarły globalne porozumienie, w ramach którego będą wspólnie produkować vany i pick-upy. Firmy rozważają również współpracę nad pojazdami elektrycznymi i autonomicznymi.
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
Szef Volkswagena Herbert Diess oraz dyrektor generalny Forda Jim Hackett stwierdzili, że pierwsze pojazdy wyprodukowane przez oba koncerny mogą pojawić się na rynku na początku 2022 r. Firmy spodziewają się, że współpraca przełoży się na zyski od 2023 r.
Amerykański i niemiecki koncern podpisały również porozumienie dotyczące możliwego rozszerzenia współpracy w zakresie pojazdów elektrycznych i autonomicznych oraz przy innych przedsięwzięciach. Spółki nie planują jednak wymieniać się udziałami.
Diess stwierdził, niemiecki producent notuje braki w zakresie lekkich ciężarówek i średniej wielkości pick-upów. "Współdzielenie platform i komponentów z Fordem zapewnia bardzo konkurencyjny efekt skali" - zauważył. W jego ocenie współpraca zapewni sojuszowi pozycję lidera w tym segmencie.
Hackett powiedział natomiast, że "z czasem sojusz pomoże obu firmom w tworzeniu wartości i zaspokajaniu potrzeb klientów i społeczeństwa". Zaznaczył, że porozumienie "zapewni nie tylko znaczną poprawę wydajności i kondycji obu koncernów, ale również da możliwość współpracy nad kształtowaniem nowej ery mobilności".
AP wskazała, że producenci samochodów inwestują obecnie miliardy dolarów w nowe technologie, rywalizując z firmami w rodzaju Waymo i Ubera. Presję na nie wywierają również m.in. Unia Europejska i Chiny, które obniżają limity emisji zanieczyszczeń. Koncerny borykają się również ze spowalniającą gospodarką, co wymusza poszukiwanie oszczędności.
W ubiegłym tygodniu Ford ogłosił ograniczenie działalności w Europie i wstrzymanie produkcji mniej rentownych modeli. Planowana restrukturyzacja ma się wiązać z likwidacją fabryk i masowymi zwolnieniami
14 stycznia Volkswagen poinformował, że zainwestuje 800 milionów dolarów w budowę nowego pojazdu elektrycznego w zakładzie w Chattanooga w amerykańskim stanie Tennessee.
Czytaj: Volkswagen inwestuje w USA, w samochody elektryczne