Polecamy nasz kolejny podcast. Tym razem gościem na "20. piętrze" jest Andrzej Korpak, dyrektor PSA Manufacturing Poland. Wcześniej szef General Motors Manufacturing Poland, w tym samym miejscu w Gliwicach. Grupa PSA (nomen omen mająca się połączyć z Fiatem) na początku maja ogłosiła nowy plan dla gliwickiej fabryki Opla.
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
W Gliwicach od 2021 r. produkowane mają być lekkie samochody dostawcze grupy PSA (nazywane skrótem LCV, przede wszystkim marek Peugeot, Citroën, Opel i Vauxhall). - To dobra zmiana, cykl życia takiego auta jest dłuższy, więc mamy zapewnioną pracę na 15, może nawet 20 lat. Oceniam, że za 3, 4 lata, najpewniej w 2023 r. z Gliwic wyjedzie też pierwsze auto w opcji elektrycznej. Z najmocniejszym silnikiem będzie ono miało zasięg 370 km - mówi Andrzej Korpak w rozmowie.
Czy to dobra wiadomość? Na pewno ważna. Koncerny motoryzacyjne w Europie dostosowują dziś swój biznes do wytycznych Unii Europejskiej dotyczących norm emisji samochodów, dlatego stawiają na elektromobilność. Samochody elektryczne są przyszłością. W rozmowie z naczelnym WNP.PL Andrzej Korpak stwierdza jednak wprost. W Polsce auta elektryczne to auta na węgiel. Prąd, którego używamy w ogromnej większości pochodzi z węgla. - W uproszczeniu to tak jakbyśmy do tych samochodów ładowali szuflą węgiel - mówi najbardziej znany menedżer w sektorze motoryzacyjnym w Polsce.
Nowa fabryka aut w Gliwicach ma być szczególnie zautomatyzowana. Spawalnia nawet w 95 proc. Już dziś przy produkcji Opla Astry, która ciągle trwa, pracuje więcej mechatroników i informatyków niż inżynierów od aut.
Cały podcast (rozmowa) do przesłuchania poniżej. Podcasty są dostępne na wielu platformach, m.in. na Spotify lub w Apple Podcasts.
Jeśli ktoś nie korzysta z narzędzia powyżej, odcinek "20. piętra" można też odsłuchać tutaj, prosto z naszych serwerów.