W budynku i samochodzie. To trzeba wiedzieć, zanim zainstalujesz domową ładowarkę

W budynku i samochodzie. To trzeba wiedzieć, zanim zainstalujesz domową ładowarkę
Zwiększa się liczba zapytań o ładowarki w nowym budownictwie. Fot. materiały prasowe
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Piotr Myszor
    Piotr Myszor
  • Dodano: 20-09-2020 12:00

– Zwiększa się liczba zapytań o ładowarki w nowym budownictwie, ale często chodzi o urządzenia o mocy 22 kW, podczas gdy większość samochodów dostępnych na rynku nie będzie w stanie takiej mocy przy wolnym ładowaniu wykorzystać – wyjaśnia Katarzyna Sobótka, dyrektor ds. rozwoju rynku elektromobilności w ABB.

Z zagranicznych doświadczeń wynika, że większość ładowania odbywa się w domach i biurach, więc ten system  jest równie ważny lub nawet istotniejszy, jak sieć szybkich ładowarek.



W Polsce wspomniany segment też powoli zaczyna się rozwijać, co częściowo wynika z implementacji tzw. dyrektywy budynkowej. – Mamy coraz więcej zapytań ze strony biur projektowych i deweloperów o parametry techniczne i ewentualne możliwości zabudowy infrastruktury do ładowania. Przybywa także klientów indywidualnych, którzy kupują samochody elektryczne i chcą sobie w domu zamontować ładowarkę – mówi Katarzyna Sobótka.

Czytaj także: Program „Mój prąd” sfinansuje ładowarki do aut elektrycznych. Będą zmiany

Ładowarki w starej zabudowie często stwarzają problemy, choćby z sąsiadami, spowodowane np. wydolnością sieci. – Moc ładowania prądem zmiennym jest uzależniona od ładowarki wbudowanej w samochodzie, więc - mając w aucie ładowarkę o mocy 7,4 kW (a tych jest więcej) - nic nie zyskamy, kupując domową ładowarkę o mocy 22 kW (wymaga wyższej mocy instalacji i jest droższa). Tymczasem wiele zapytań dotyczy właśnie ładowarek o mocy 22 kW – mówi Katarzyna Sobótka.

W przypadku kilku ładowarek można wybrać także funkcję zarządzania mocą, która optymalizuje zużycie energii i koszty przyłącza, umożliwiając wykorzystanie kilku ładowarek na przyłączu o niższej mocy.

Rozmowę z Katarzyną Sobótką, dyrektor ds. rozwoju rynku elektromobilności w ABB, przeprowadziliśmy podczas XII Europejskiego Kongresu Gospodarczego 

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: W budynku i samochodzie. To trzeba wiedzieć, zanim zainstalujesz domową ładowarkę

  • Zeghar 2020-09-20 20:22:06
    Gratuluję ABB tak niekompetentnej pani dyrektor ds. rozwoju. Dzisiaj może wykorzystuje się część możliwości takiej szybkiej ładowarki, ale za dwie kolejne generacje elektryków jej moc może być na styk. A trzeba byłoby być (...), żeby wymieniać ładowarkę co chwilę.
  • seth 2020-09-20 14:48:08
    Dla Mercedesa EQC ładowanie z domowego gniazdka trwa 46 godzin, zupełny absurd.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.52.167
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!