PARTNERZY PORTALU

Weber: projekt zwiększający m.in. bezpieczeństwo pieszych wpisany do wykazu programowania prac rządu

Resort ma doświetlać i oznaczać przejścia dla pieszych (fot. pixabay.com)

Projekt zwiększający m.in. bezpieczeństwo pieszych został wpisany do wykazu programowania prac rządu - zaznaczył w piątek wiceszef MI Rafał Weber. Chodzi m.in. o pierwszeństwo pieszych przed pasami oraz zatrzymywanie praw jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym.

  • Kierowca będzie zobowiązany ustąpić pierwszeństwa, ale pieszy w momencie wejścia na przejście będzie zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności.
  • Część posłów, na jednej z komisji sejmowych apelowała o wprowadzenie bezwzględnego pierwszeństwa dla pieszych.
  • Razem ze zmianami będzie prowadzona szeroka akcja edukacyjna uświadamiająca kierowców o ich nowych obowiązkach.

Weber wziął w piątek udział w konferencji prasowej w związku z ogłoszeniem przetargu na instalację 26 fotoradarów, które zostaną zainstalowane w najniebezpieczniejszych miejscach w kraju. W trakcie spotkania wiceszef resortu infrastruktury został zapytany przez dziennikarzy o prace nad zmianami w prawie, które mają doprowadzić m.in. do poprawy bezpieczeństwa pieszych.

Jak poinformował, przed dwoma dniami - na spotkaniu uzgodnieniowym w KPRM - podjęto decyzję o wpisaniu projektu do wykazu programowania prac rządu. Weber dopytywany o założenia projektu zaznaczył, że chodzi o trzy zmiany, które obejmą zarówno ustawę prawo o ruchu drogowym jak i ustawę o kierujących pojazdami.

Chodzi m.in. o pierwszeństwo pieszych "jeszcze przed wejściem na tzw. pasy". "Obejmuje ono pieszego wchodzącego (na przejście - red.). Jest cała definicja, która odpowiada właśnie temu kto jest wchodzącym na przejście dla pieszych" - zaznaczył Weber.

Druga zmiana, jaką wskazał to ujednolicenie prędkości w obszarze zabudowanym. "W tej chwili ta prędkość maksymalna w porze dziennej, czyli od godz. 5 do 23 to 50 km/h, natomiast w porze nocnej - od 23 do 5 rano - 60 km/h. Także obniżamy maksymalną prędkość w porze nocnej do 50 km/h" - powiedział.

Kolejna zmiana to zatrzymanie prawa jazdy za jazdę o 50 km/h powyżej dopuszczalnej prędkości w obszarze niezabudowanym. "W tej chwili taki przepis istnieje w obszarze zabudowanym, natomiast z racji tego, że główną przyczyną wypadków o najcięższej szkodliwości jest prędkość, chcemy również zatamować nadmierną prędkość na obszarze niezabudowanym i zatrzymywać na trzy miesiące prawa jazdy tym, którzy przekraczają tę prędkość więcej niż 50 km/h w obszarach niezabudowanych" - zaznaczył Weber.

Dodał, że - zgodnie z projektem - wchodzącym na pasy będzie ten, "który oczekuje, żeby przejść na drugą stronę jezdni, ten który ma wyraźny zamiar, ten który znajduje się w strefie przejścia dla pieszych". "Na ten temat będziemy jeszcze oczywiście dyskutować podczas procesu legislacyjnego w Sejmie i w Senacie" - zaznaczył.

Przypomniał, że część posłów, na jednej z komisji sejmowych apelowała o wprowadzenie bezwzględnego pierwszeństwa dla pieszych. Zaznaczył jednak, że "nie ma czegoś takiego w pojęciu prawnym, jak bezwzględne pierwszeństwo pieszych".

"Po drugie wiązałoby się ono z tym, żeby pieszy nie zachowywałby szczególnej ostrożności zarówno podczas wejścia na przejście dla pieszych, jak i samego przechodzenia przez przejście, a nie chcemy z tego obowiązku zwalniać pieszych dla ich bezpieczeństwa" - powiedział.

Dodał, że kierowca będzie zobowiązany ustąpić pierwszeństwa, ale pieszy w momencie wejścia na przejście będzie zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności, n.in. do upewnienia się, "czy nadjeżdżający samochód powstrzymuje się od ruchu, widocznie ma zamiar się zatrzymać, czy jest tak blisko, że nie zdąży tego zrobić".

Weber zaznaczył, że razem z tymi zmianami będzie prowadzona szeroka akcja edukacyjna uświadamiająca kierowców o ich nowych obowiązkach. Akcja będzie miała również uświadomić pieszych, że podczas przechodzenia przez jezdnię muszą zachowywać szczególną ostrożność.

Równolegle resort ma doświetlać i oznaczać przejścia dla pieszych. "Tak, aby od momentu wejścia w życie tych przepisów wszystkie przejścia dla pieszych w Polsce w ciągach dróg krajowych były jak najlepiej widoczne i jak najlepiej przygotowane" - powiedział Weber.

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Weber: projekt zwiększający m.in. bezpieczeństwo pieszych wpisany do wykazu programowania prac rządu

  • Mariusz 2020-01-24 08:20:28
    Takie przepisy obowiązują stosunku do rowerzystów na przejeździe, na którym oczywiście mają pierwszeństwo, a którym nie zabrania się "wjeżdżania na jezdnię bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd". Nie robi się tego celowo, bo taki przepis był, ale został uchylony. Dodatkowo - przepisy nie wymagają od rowerzystów zbliżających się do przejazdu i będących na przejeździe zachowania szczególnej ostrożności. Nie odnoszą się też do kwestii "wjeżdżania" i nie określają ile roweru musi być na przejeździe, by mówić o rowerzyście na przejeździe. Najwyraźniej wystarczy tyle, by doszło do kolizji, a nawet tyle, by rowerzysta został zmuszony do zwolnienia przed pojazdem, który uważał że zdąży, bo zmuszenie do zmiany prędkości jest wymuszeniem pierwszeństwa. Mamy więc praktycznie sytuację bezwzględnego pierwszeństwa i jakoś nie ma tysięcy ofiar. Wystarczy więc zrobić tyle, ile zrobiono w przypadku rowerzystów, to jest zlikwidować art. 14 pkt 1a, który oryginalnie pochodzi z roku 1961. Wtedy był całkiem dobry, ale przestał być po "twórczej" nowelizacji w 1983.
  • Zeghar 2020-01-18 10:01:46
    Trzeba będzie wreszcie kupić kamerkę do auta.
  • Realia 2020-01-17 18:04:16
    Przybędzie ofiar, wśród pieszych. Wystarczy popatrzeć j a k zachowują się piesi na przejściach, a jak ostrożnie, gdy przechodzą poza przejściami, gdzie prawo ich nie,, chroni".

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.173.57.84
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!