PARTNERZY PORTALU

Wojna uderza w europejską motoryzację. Czeka nas jeszcze większa drożyzna

Wojna uderza w europejską motoryzację. Czeka nas jeszcze większa drożyzna
Wojna nie pomaga producentom samochodów, choć akurat Tesla właśnie rozpoczęła produkcję w Niemczech Fot. PAP/EPA

Wojna na wschodzie Europy to mocny cios w europejski sektor moto: zerwane łańcuchy dostaw, głębokie zaburzenia popytu, brak komponentów i części zamiennych, długofalowe skutki sankcji.


  • Rosja odpowiada za znaczną część dostaw metali wykorzystywanych w produkcji katalizatorów oraz baterii: 42 proc. dostaw palladu, 12 proc. platyny, 9 proc. rodu i 11,2 proc. niklu.
  • Zatrzymanie produkcji w fabrykach samochodów od razu przenosi się na dostawców, zwłaszcza w wypadku zakładów dedykowanych konkretnej fabryce aut.
  • Producenci, którzy utracili dostawy komponentów z Ukrainy czy wycofali się z Rosji, już szukają nowych możliwości. W przypadku Ukrainy należy mieć nadzieję na ich udział w odbudowie tamtejszej gospodarki po zakończeniu wojny.
  • Publikowany materiał jest częścią cyklu EEC-Review - to merytoryczne przygotowanie debaty XIV Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EEC), który odbędzie się w Katowicach 25-27 kwietnia 2022 r. Motoryzacja, mobilność, logistyka i skutki wojny dla tych dziedzin będą tematami dyskusji w ramach EEC.

Wojna, jaką Rosja rozpętała na Ukrainie, „wycięła” z łańcucha dostaw dwa ważne dla motoryzacji kraje. Rosja to przede wszystkim dostawca surowców – od rudy żelaza po metale ziem rzadkich czy gazy techniczne – a także duży odbiorca części i komponentów dla tamtejszych fabryk zachodnich koncernów.

Ukraina zaś stała się w ostatnich latach przed rosyjską inwazją dostawcą komponentów, zwłaszcza tych, w których produkcji wciąż ma znaczenie praca ręczna, a co za tym idzie – koszty zatrudnienia. Ponadto obydwa kraje to znaczne rynki dla części aftermarketowych, przeznaczonych dla warsztatów samochodowych.

Według europejskiego stowarzyszenia dostawców motoryzacji CLEPA na Ukrainie ma swoje zakłady 7 europejskich producentów części i kilku spoza naszego regionu. Są wśród nich Leoni, Kromberg & Schubert, PRETLL, Forschner, a także Sumitomo Electric Industries.

W ubiegłym roku wartość eksportu wyprodukowanych tam części do UE wyniosła 23,3 mln euro. Brak tych elementów już był widoczny, np. w przerwach w pracy poznańskich zakładów Volkswagena, spowodowanych brakiem wiązek elektrycznych z Ukrainy. Z drugiej strony wartość eksportu części motoryzacyjnych z UE do Ukrainy wyniosła 855 mln euro.

W przypadku Rosji motoryzacja to sektor zatrudniający 600 000 osób. Kilku producentów ma tam w sumie 34 fabryki samochodów. Swoje zakłady wybudowało w Rosji także 30 europejskich producentów komponentów, którzy w latach 2010-2021 zainwestowali w tym kraju 2,3 mld euro.

Rosja – wielki importer, spory problem

Sankcje nałożone na Rosję po aneksji Krymu w roku 2014 nieco zmniejszyły aktywność zagranicznych koncernów i dziś Rosja jest w dużym stopniu uzależniona od importu części. W ubiegłym roku kupiła ich w Unii Europejskiej za 3,2 mld euro, co czyni ją piątym odbiorcą eksportu unijnych komponentów. W tym samym czasie import części z Rosji do UE wyniósł tylko 13 mln euro.

 

×

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wojna uderza w europejską motoryzację. Czeka nas jeszcze większa drożyzna

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.129.52
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!