Zakazy, droższe parkowanie czy carsharing? Miasta walczą z parkowaniem w centrach

Zakazy, droższe parkowanie czy carsharing? Miasta walczą z parkowaniem w centrach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • PTWP - PortalSamorzadowy.pl
    Autor: PortalSamorzadowy.pl
  • Dodano: 12-06-2019 17:46

Jedna stłuczka i miasto stoi – ten scenariusz znają mieszkańcy nie tylko dużych metropolii, ale i ośrodków średniej wielkości. Dynamiczny rozwój motoryzacji w połączeniu z premiującą transport indywidualny polityką władz samorządowych doprowadził nas w ślepy zaułek.

Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
  • Dyskusji o polityce transportowej i ruchu samochodowym nie można prowadzić w oderwaniu od tematu zagospodarowania przestrzeni miejskiej.
  • – To nie jest tak, że miasta mają pomieścić wszystkie nasze samochody. Przestrzeń w mieście ma swoją cenę – stwierdza Adam Jędrzejewski, prezes Stowarzyszenia Mobilne Miasto.
  • Samorządy będą zniechęcać kierowców do wjazdu na teren śródmieścia wyższymi stawkami opłat za parkowanie. Zachęcać do pozostawienia auta z dala od centrum mają centra przesiadkowe, lepsza komunikacja publiczna i carsharing.


- Problemy transportowe miast opisują dwa pojęcia: korki i brak przestrzeni parkingowej – tak krótko podsumowuje obecną sytuację Rafał Budweil, prezes firmy Triggo, która przymierza się do wprowadzenia na rynek nowej generacji pojazdów, będących swego rodzaju połączeniem „klasycznego” samochodu i motocykla, co ma być odpowiedzią na taką właśnie diagnozę obecnej sytuacji w centrach miast. Zajmujący znacznie mniej miejsca od samochodu pojazd ma sprawnie przemykać się zatłoczonymi ulicami i potrzebować mniej przestrzeni na parkowanie.

W kontekst przestrzeni wpisują zresztą dyskusję o polityce transportowej także naukowcy oraz przedstawiciele gmin. Ich zdaniem konieczna jest radykalna zmiana myślenia o przestrzeni w centrach miast i sposobie jej użytkowania. Kwestionują oni przekonanie, że oczywistym prawem posiadacza samochodu jest nieograniczone, a przy tym możliwie tanie korzystanie z tej przestrzeni.

- To nie jest tak, że miasta mają pomieścić wszystkie nasze samochody. Przestrzeń w mieście ma swoją cenę. Dlaczego my jako mieszkańcy mamy tak dużo przestrzeni dedykować pod samochody za bezcen? – pyta retorycznie Adam Jędrzejewski, prezes Stowarzyszenia Mobilne Miasto. Jak dodaje, w Warszawie posiadacze abonamentu, przeliczając jego wartość na dzienną stawkę, płacą za parkowanie w przestrzeni wspólnej raptem 8 groszy na dobę (w Krakowie jest to 10 zł miesięcznie, w Katowicach 20 zł, co również oznacza średnie dobowe koszty na poziomie poniżej złotówki).

– To absurd. Ta przestrzeń nie kosztuje 8 groszy dziennie i to trzeba powiedzieć. Prawo do bezpłatnego przechowywania samochodów nie jest wpisane do konstytucji – komentuje Jędrzejewski.

Nieprzystające do faktycznych kosztów opłaty za postój to zresztą nie jedyny problem związany z parkowaniem. Drugim pozostaje kwestia miejsca, które zajmują pod ten cel kierowcy i skutków, jakie to przynosi dla miasta.

Czytaj więcej na Portalsamorzadowy.pl

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Zakazy, droższe parkowanie czy carsharing? Miasta walczą z parkowaniem w centrach

  • harrperia 2019-06-13 12:35:35
    Co za durny artykuł !!! Przytaczane w nim cytaty są rodem z najciemniejszych horrorów !!! Chcę przypomnieć, że to dzięki populacji ludzkiej i jej dorobkowi miasta dziś istnieją i rozwijają się !!! Trzeba być (...), by mówić, że przestrzeń pod samochód dla lokatora ma swoją cenę, i wmawiać ludziom, że mają płacić więcej !!! Ludzie w miastach dziś płacą podatki bardzo wysokie, i nie zgadzam się z tezą, że mają płacić więcej. Skoro tak, to ja proponuję opuścić miasta, niech stoją pustostany, i zobaczymy wtedy kto za to zapłaci ??? Najlepiej, by koszty takie pokryli Ci co głoszą swe tezy w tym artykule. Zobaczylibyśmy ile są w stanie zapłacić.....

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.207.90
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!