PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Biopaliwa

Jak bada się jakość paliwa w Polsce?

Autor: Paweł Bukrejewski, Przemysłowy Instytut Motoryzacji
12-03-2017 10:31 |  aktualizacja: 12-03-2018 10:18

Przemysłowy Instytut Motoryzacji, jako państwowa jednostka badawcza klasy A, ma wiedzę i kompetencje, by badać jakość paliw na stacjach. Instytut dysponuje dwoma specjalistycznymi pojazdami przystosowanymi do pobierania i przewożenie próbek paliwa do laboratorium PIMOT w Warszawie przy ul. Jagiellońskiej 55. Aktualnie prowadzimy badania paliwa na stacjach współpracujących z aplikacją mobilną Tankuj24 - pisze dla Paliwa.pl Paweł Bukrejewski z Przemysłowego Instytutu Motoryzacji.

W przypadku oleju napędowego badamy:
  • temperatura zapłonu (PN-EN ISO 2719) - metoda zamkniętego tygla Pensky’ego-Martensa. Badaną próbkę umieszcza się w tyglu i ciągle mieszając, podgrzewa się tak, aby wzrost temperatur był stały. Źródło zapłonu wprowadza się przez otwór w pokrywie tygla w regularnych odstępach temperatury z jednoczesnym przerywaniem mieszania. Najniższa temperatura, w której przyłożenie źródła zapłonu spowoduje zapłon par badanej próbki i szerzenie się płomienia ponad powierzchnią cieczy, jest zapisywana jako temperatura zapłonu pod ciśnieniem atmosferycznym otoczenia. Temperatura zapłonu określa przede wszystkim klasę niebezpieczeństwa pożarowego oleju napędowego i wynikające z niej środki ostrożności, jakie powinny być podjęte w czasie transportu, dystrybucji, użytkowania i przechowywania. Jeśli jest zbyt wysoka, to powoduje spadek wydajności i ekonomiczności pracy silnika oraz wzrost emisji substancji toksycznych do środowiska.
  • zawartość zanieczyszczeń (PN-EN 12662) - próbkę analityczną waży się i sączy pod próżnią przez uprzednio zważony sączek. Sączek z pozostałością przemywa się, suszy i waży. Zawartość zanieczyszczeń oblicza się na podstawie różnicy masy i sączka i określa względem masy próbki w mg/kg. Zanieczyszczenia obecne w oleju napędowym powodują szybsze zużywanie się elementów aparatury wtryskowej (pompy i wtryskiwacza) ze względu na intensyfikację procesów erozyjnych i ściernych tych elementów. Powstałe luzy w układzie pompa wtryskowa - wtryskiwacz w wyniku zużycia pogarszają pracę układu paliwowego.
  • gęstość w temperaturze 15°C (PN-EN ISO 12185) - w taki sam sposób, jak przy badaniu benzyny.
  • skład frakcyjny (PN-EN ISO 3405) - w taki sam sposób, jak przy badaniu benzyny.
  • zawartość siarki (PN-EN ISO 20846) - w taki sam sposób, jak przy badaniu benzyny.
Parametry zostały wybrane na podstawie wieloletniej praktyki Laboratorium Analitycznego w PIMOT w monitorowaniu jakości paliw, jak również na podstawie danych najczęściej niespełniających parametrów monitorowanych paliw w Polsce dostępnych na stronie UOKiK.

Po zakończonym procesie badawczym sporządzane jest sprawozdanie z badań z wynikami jakości paliwa oraz ich oceną z obowiązującym rozporządzeniem. W sprawozdaniu zawarty jest opis wyglądu badanego paliwa, z jakiej stacji pochodziło paliwo i kiedy zostało pobrane oraz kto jest zleceniodawcą badania, a tym samym jego właścicielem.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


28 230 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

102 532 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 217 ofert w bazie

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.