Bogdan Kucharski o planach BP w Polsce i fuzji Lotosu z Orlenem

Bogdan Kucharski o planach BP w Polsce i fuzji Lotosu z Orlenem
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Grzegorz Dyjak
  • Dodano: 18-09-2019 06:02

Gdyby warunkiem konsolidacji PKN Orlen i Grupy Lotos była konieczność zbycia przez nie części aktywów, to koncern BP byłby zainteresowany? - To zależy od konkretnej propozycji, która by się pojawiła. Na pewno byśmy taką propozycję rozważyli - mówi w rozmowie z WNP.PL prezes BP w Polsce Bogdan Kucharski. - Ważne jest, żeby decyzja Komisji Europejskiej pozwoliła wszystkim uczestnikom rynku sprawiedliwie konkurować - podkreśla.

Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
  • Zawsze kiedy ubywa konkurentów z rynku, siłą rzeczy ogranicza się konkurencję. Z tego punktu widzenia to oczywiście jest obawa, ale nie odbieramy naszym konkurentom prawa do konsolidacji - mówi Bogdan Kucharski.
  • To może się wydarzyć pod odpowiednimi warunkami, które zapewnią wszystkim możliwość dalszego funkcjonowania, konkurencyjnego działania i zarabiania na tym przyzwoitych pieniędzy - wskazuje nasz rozmówca.
  • Polska już dzisiaj potrzebuje więcej paliw niż jest w stanie wytworzyć. Ta dysproporcja w przyszłości będzie się powiększać - dodaje.

Rynek paliw cały czas rośnie. Jakie plany w krótkiej i długiej perspektywie ma BP, jeśli chodzi o projekty rozwojowe?


Prezes BP Polska Bogdan Kucharski: - Dzisiaj nasza sieć to prawie 570 stacji paliw w Polsce. W ostatnim czasie sfinalizowaliśmy transakcję, którą ogłosiliśmy w zeszłym roku, czyli przejęcie stacji firmy Arge, głównie w Krakowie, ale w zasadzie w całej Małopolsce. UOKiK wydał sprzyjającą nam decyzję. Te stacje działają już pod marką BP i są integrowane do poziomu pełnej oferty naszej sieci. Oprócz tego rozwijamy nasz biznes również organicznie. W tym roku to tempo jest nawet szybsze niż w ostatnich latach. To jest kombinacja inwestycji we własne stacje, ale również powiększanie sieci stacji partnerskich.

Perspektywy są cały czas dobre dla polskiej gospodarki i przez to dla naszej branży. Jest prosta zasada, która mówi o tym, że jeżeli kraj się rozwija, jeżeli rośnie PKB, to siłą rzeczy do napędzenia tego rozwoju potrzebna jest różnego rodzaju energia, w tym paliwa wykorzystywane w transporcie. W uproszczeniu na każde 2 punkty procentowe wzrostu PKB przypada 1 punkt procentowy wzrostu rynku paliwowego. Więc patrząc na to, że polska gospodarka w ostatniej dekadzie rozwijała się w średnim tempie 3-4 procent, można było się spodziewać, że rynek paliwowy będzie rósł o 1,5–2 procent i tak rzeczywiście było.

Patrząc na prognozy, ewidentnie widać, że ten potencjał przez kolejną dekadę, a może dwie, zostanie utrzymany. To wynika z tego, że jesteśmy krajem o dużym popycie wewnętrznym, który mimo tego, że goni Unię Europejską, cały czas musi nadrabiać zaległości. W Europie Zachodniej konsumuje się więcej energii i jest większy park samochodowy w przeliczeniu na liczbę mieszkańców.


Następna rzecz, która się dzieje w Polsce, to rozwój infrastruktury i budowa nowych dróg. Pamiętam, jak w 2010 roku było 700 kilometrów dróg ekspresowych i autostrad. Dzisiaj to już jest ponad 4 tysiące kilometrów. W budowie i realizacji jest kolejne ponad 2 tysiące kilometrów, a w dalszych planach - jeszcze nie realizowanych - następne 2-3 tysiące kilometrów. To jest potężny skok cywilizacyjny. To się wiąże z tym, że potrzeba coraz większej liczby stacji benzynowych, żeby tę sieć dróg obsłużyć. Przed nami jeszcze długie lata prosperity i będziemy chcieli w tym wzroście uczestniczyć.

Czytaj też: Warunkowa zgoda UOKiK na koncentrację na rynku paliw

Jaki udział z tych 570 stacji paliw BP to stacje przy autostradach i drogach ekspresowych?

- To stale rosnący segment już kilkudziesięciu stacji. Staramy się być wszędzie tam, gdzie oczekują tego nasi klienci, więc również przy drogach ekspresowych i autostradach. To jest istotny segment rynku. Ciężki transport przenosi się na te drogi. Są one bardzo ważne dla klientów flotowych, którzy mają w portfelu naszą kartę paliwową. Dlatego tam, gdzie powstają nowe drogi ekspresowe i autostrady, tam chcemy lokować nowe stacje, ale nie zaniedbujemy również stacji w innych lokalizacjach. Cały czas budujemy nowe stacje w miastach.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (20)

Do artykułu: Bogdan Kucharski o planach BP w Polsce i fuzji Lotosu z Orlenem

  • Krzysiek 2019-09-22 11:42:55
    Oczywiście zachowanie BP jest skandaliczne - ale tak działa biznes, zawsze zwalcza konkurencję. Po konsolidacji Orlen+Lotos będzie miał wartość nominalną ok. 18 mld dolarów, a analogiczna wartość BP to obecnie ok 150 mld. No więc jak panu B. Kucharskiemu i jego mocodawcom z City zależy na równych szansach i wolnej konkurencji, to proszę w ramach tej szczytnej idei podzielić BP na 7 mniejszych niezależnych firm. Tak będzie uczciwie.
  • matt 2019-09-20 20:57:03
    ja tankuję już od ponad 8 lat tylko na BP z czego jestem bardzo zadowolony... 8 lat temu powiedziałem DOŚĆ pazernemu Orlenowi... a on niech sobie dalej "inwestuje" w ten tam F1
  • Tdk 2019-09-18 14:24:02
    A ja się nie zgadzam, w pierwszej kolejności przetargi dla firm ze 100% kapitałem w Polsce, a jak coś zostanie to można zrobić przetarg dla korporacji takiej jak BP.
  • Radi 2019-09-18 13:53:43
    BP i Shell są potężnymi molochami, więc wykupienie części Lotosa prze BP uważam za bzdurny pomysł. Te firmy też mają wielki wpływ na swoje narodowe rynki paliw. KE nie powinna utrudniać tworzenie w Polsce wielkich firm które gonią europejskie koncerny.
    • Łatwiej łupić 2019-09-20 22:57:57
      Komisja działa wintetesie eurohegemona, czyli Niemiec. W interesie Niemiec jest słaba gospodarczo Polska.
  • pirania 2019-09-18 11:44:34
    I tak Prezes Olechnowicz mozolnie budował markę LOTOS, a teraz KE nakaże udostępnienie stacji LOTOS'u dla BP, żeby nie było rzekomego monopolu polskiego w Polsce !!!! Paweł, aż żal na to patrzeć, nieprawdaż?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.239.152.207
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!