PARTNERZY PORTALU

Daniel Obajtek: fuzja Orlenu i Lotosu ma fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego

Daniel Obajtek: fuzja Orlenu i Lotosu ma fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: PAP/KM
  • Dodano: 26-02-2019 08:24

Rozmowy z Komisją Europejską ws. fuzji Orlenu i Lotosu toczą się w dobrym tempie i w dobrej atmosferze. Mamy argumenty biznesowe i podnosimy kwestie naszego bezpieczeństwa - powiedział w wywiadzie dla "Super Expressu" prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.

Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
Obajtek zapytany, co się dzieje z wnioskiem w sprawie fuzji Lotosu z Orlenem złożonym w listopadzie do Komisji Europejskiej, powiedział:

- Wszystkie projekty biznesowe, które realizujemy, są bardzo ważne. A połączenie Orlenu i Lotosu powinno być zrealizowane wiele lat temu z korzyścią dla obu firm, polskiej gospodarki i bezpieczeństwa energetycznego kraju. Dlatego krok po kroku realizujemy zapisy listu intencyjnego podpisanego rok temu. Rozmowy z Komisją Europejską toczą się w dobrym tempie i w dobrej atmosferze. Ale trzeba pamiętać, że takie procesy zwykle trwają ok. dwóch lat. To wymaga mnóstwa analiz, dyskusji. W praktyce to tysiące stron dokumentów, analiz. 

Na pytanie, czy "ktoś w ogóle to w Brukseli przeczytał", odpowiedział: "Oczywiście, że czytają, analizują i przesyłają setki pytań, na które PKN Orlen na bieżąco odpowiada".

Zapytany, jakie są to pytania, Obajtek odpowiedział, że musi to zostawić dla siebie.

- Przedstawiciele KE rozmawiają z nami, ale także z naszą konkurencją. Przygotowują oceny mikro- i makrorynków. Analizują, jaki to będzie miało wpływ na nasz region i Europę, nie tylko w kwestii paliw. To żmudny proces, ale liczymy na pozytywne zakończenie. Zakładamy, że Komisja Europejska przedstawi nam warunki, które zepną się biznesowo - zaznaczył.

Zapytany, co ta fuzja będzie oznaczała dla zwykłych klientów, powiedział, że fuzja to "znacznie szybszy rozwój Orlenu i Lotosu, korzystny także dla klientów".

- Próbuje się im wmawiać, że powstanie monopol. To nieprawda. To nie leży w naszym interesie. Ten rynek w Polsce jest konkurencyjny i fuzja tego nie zmieni. Ani my jako Orlen, ani Polska jako państwo nie mają wpływu na cenę baryłki ropy na świecie. Możemy jednak szukać wielu synergii w obsłudze biznesu, w spółkach zależnych, w logistyce czy dostawach ropy. I te oszczędności mogą zwiększać naszą elastyczność. Musimy być konkurencyjni, bo niezadowoleni klienci po prostu do nas nie przyjdą - powiedział.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (14)

Do artykułu: Daniel Obajtek: fuzja Orlenu i Lotosu ma fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego

  • WOJCIECH 2019-02-27 13:01:52
    Fundamentalnie NEGATYWNE. Dla bezpieczeństwa energetycznego Polski i dla naszych portfeli. Trzeba było dać na Orlen byle bajtka, aby opowaiadał bajki.
  • smw 2019-02-26 23:54:22
    A co z udziałami państwa .Na razie mniejszościowe.
  • OBYWATEL RP 2019-02-26 14:21:05
    To jakaś farsa, o czyim bezpieczeństwie energetycznym jest mowa bo na pewno nie Polski, skoro Państwo straci kontrolę nad kolejnym energetycznym przedsiębiorstwem! Akcjonariat państwa może wynieść około 37% z udziałami PZU a gdzie reszta?
    • Jan 2019-02-27 11:53:38
      otóż p Olechnowicz świadomie podaje nieprawdziwe informacje o % udziale akcjonariatu Struktura PKN jest znacznie/na korzyśc Skarbu/ inna i wystarczy Raport Roczny poczytać Ponadto prawo polskie blokuje skutecznie gdybania o wrogim przejeciu, tworzone po to by uzasadnic ilość etatów dla nierobów zajmujących sie rzekomą ochroną naszego "klejnotu"
  • Gość 2019-02-26 13:07:51
    Zgadzam się z opiniami prezesa PKN Orlen.
  • Jan 2019-02-26 10:54:33
    wybitnym ekspertom rynku i monopolizmu przypomnę,ze Lotos wraz z PKN ma ca 2500 stacji paliw gdzie może uprawiać politykę monopolisty. Pozostałe ponad 5000 stacji czyli ca 2/3 należy do konkurencji...Udawanie przez Lotos koncernu jest śmieszne biorąc pod uwagę jego wielkość w świecie nafty...
    • Ciekawy 2019-02-26 11:11:19
      Ekspercie drogi, a skąd te pozostałe 5000 stacji bierze ropę i benzynę do sprzedaży ? z Orlenu bądź Lotosu. I po temacie
      • bĘzyniak 2019-02-26 21:51:24
        No właśnie gawiedź myśli, że jak tankuje na BP albo u norweskich astmatyków, to kupuje paliwo z JUKEJ, albo z Norwegii. Ha ha ha! To są skutki giertychowej matury na 30%
      • Jan 2019-02-27 11:48:12
        szanowny "wybitny ekspercie" Paliwo w pozostałych 5000 stacji najczęsciej jest z polskich rafinerii z przyczyn EKONOMICZNYCH oraz z przemytu jako np.rozpuszczalnik/z Bialorusi 5 ml ton nie tak dawno/ Ale bywa też z Niemiec czy Słowacji i w przypadku monopolistycznych zachowańpolskiego koncernu zaraz popłynie z Unii i nie tylko.Przy okazji poznaj wybitny ekspercie producentów paliw na świecie i pokaż gdzie jest Koncern" z jedną średniej nawet w europejskiej skali ,wielkości rafinerią i ponad10% zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach..
    • realista 2019-02-26 18:37:00
      Jeszcze nie wiadomo czy dojdzie do połączenia bo UE może na to się nie zgodzić.
    • WOJCIECH 2019-02-27 13:04:53
      Ale Shell, BP czy K-circle nie sprowadzaja paliw ze swoich krajów tylko kupuję je albo w Orlenie, albo w Lotosie.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.241.39
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!