PARTNERZY PORTALU

Dyrektywa ws. alternatywnych paliw możliwa w 2013 roku

Fot. Andrzej Wawok

Niewykluczone, że dyrektywa UE ws. zwiększenia liczby stacji paliw alternatywnych będzie gotowa jeszcze w tym roku - ocenia przedstawiciel dyrekcji generalnej ds. transportu KE Jose Fernandez Garcia. W tym przypadku przepisy zaczęłyby obowiązywać w 2015 roku.

W poniedziałek w warszawskim przedstawicielstwie KE odbyła się konferencja nt. strategii zwiększenia liczby stacji paliw alternatywnych w UE.

Pod koniec stycznia Komisja przyjęła tzw. pakiet "Czysta energia dla transportu". Ma on poprawić m.in. konkurencyjność UE na światowym rynku paliw alternatywnych oraz zwiększyć liczbę instalacji zaopatrujących pojazdy w te paliwa do 2020 roku. Pakiet składa się m.in. z projektu dyrektywy dotyczącej infrastruktury i norm technicznych oraz planu działania szerszego zastosowania skroplonego gazu ziemnego w żegludze.

KE jako główne paliwa alternatywne zaproponowała: energię elektryczną, wodór, biopaliwa, gaz ziemny skroplony (LNG) i sprężony (CNG), oraz płynny gaz ropopochodny (LPG).

Jose Fernandez Garcia poinformował, że prace nad strategią już się rozpoczęły i są prowadzone m.in. w PE oraz Komitecie Regionów. - Jest to jeden z priorytetów prezydencji irlandzkiej. Myślę, że w lipcu tego roku taka dyrektywa mogłaby być gotowa, a przepisy w państwach członkowskich zacząć obowiązywać w 2015 roku - ocenił przedstawiciel KE. - Mimo, że zakładamy perspektywę 2020 roku, to wcale nie mamy, aż tak dużo czasu - dodał.

Garcia wyjaśnił, że państwa członkowskie miałyby określić własne przepisy wprowadzające takie rozwiązania.

Dodał, że dyrektywa nakazywałaby stworzenie minimalnego poziomu infrastruktury. - Te cele są wyważone, tak aby obywatele UE mogli poruszać się za pomocą pojazdów na paliwa alternatywne nie tylko po swoim państwie, ale i także między krajami członkowskimi - powiedział Garcia.

KE zaproponowała dla każdego kraju minimalną liczbę punktów ładowania pojazdów elektrycznych, z czego co najmniej 10 proc. miałoby być publicznie dostępnych. Określiła także minimalna liczbę stacji wodorowych wzdłuż głównych Sieci Transeuropejskich w krajach, które mają już taką infrastrukturę. Maksymalna odległość między stacjami miałaby wynosić 300 km. KE określiła także minimalne liczby stacji LNG dla pojazdów w transporcie drogowym (maks. między stacjami 400 km) czy minimalna liczbę stacji CNG (maks. między stacjami 150 km).

Komisja określiła także minimalne liczby stacji LNG dla statków morskich oraz śródlądowych.

Polska do 2020 roku musiałaby wybudować 460 tys. punktów do ładowania pojazdów elektrycznych (obecnie ok. 300). Szacowany koszt takich inwestycji jest liczony na 460 milionów euro. W naszym kraju powstać też miałyby dwa obiekty do zaopatrywania statków morskich w LNG (ok. 30 mln euro), 15 stacji LNG dla transportu drogowego (ok. 6 mln euro).

Musielibyśmy także wybudować dodatkowo 51 stacji CNG za ok. 13 mln euro. Obecnie posiadamy 46 takich instalacji, z czego 32 publicznych.

Ze względu na to, że w Polsce nie mamy instalacji wodorowych, do 2020 roku nie musielibyśmy takowych tworzyć.

Ponadto KE zaproponowała wprowadzenie norm ws. uniwersalnej wtyczki dla całej UE do ładowania pojazdów elektrycznych. Jeśli projekt zyska akceptację PE i państw członkowskich samochody elektryczne będą ładowane najbardziej rozpowszechnioną w Europie wtyczką typu 2.

Europejski transport jest w 94 proc. zależny od paliw płynnych. Ponad 80 proc. z nich jest importowanych. UE chce zdywersyfikować źródła energii w transporcie nie tylko ze względu na ochronę środowiska, ale też ogromne koszty zakupu importowanej ropy (ok. 1 miliard euro dziennie).
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dyrektywa ws. alternatywnych paliw możliwa w 2013 roku

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.26.179.196
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!