PARTNERZY PORTALU

"Elektryki" nie są jedyną opcją. Polska mogłaby być w prawdziwej awangardzie, ale nie chce

"Elektryki" nie są jedyną opcją. Polska mogłaby być w prawdziwej awangardzie, ale nie chce
Stacje tankowania wodoru w niektórych krajach świata posiada już m.in. Shell. Fot. Shutterstock.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Paweł Szygulski
  • Dodano: 26-02-2019 06:00

Orlen, Lotos Shell - operatorzy stacji paliw w Polsce dopiero zaczynają instalować ładowarki dla aut elektrycznych. Na horyzoncie widać już jednak inne rozwiązanie, które może mieć nawet lepszą przyszłość - punkty do tankowania wodoru. Stacje tankowania wodoru w Polsce są już w planach. Znamy pierwsze lokalizacje. Na razie jednak konkretne plany w tym względzie ma tylko jedna firma, choć na przykład Orlen dysponuje już stacją tankowania wodoru, tyle że w Niemczech.

  • Technologia ogniw paliwowych jest jedną z opcji rozwoju napędów używanych w motoryzacji.
  • Ogniwa łączą wodór z tlenem, dając w efekcie energię elektryczną i wodę.
  • Stacje tankowania wodoru powstają już w różnych krajach świata. W Polsce w przypadku stacji paliw mówi się na razie tylko o dwóch takich obiektach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (18)

Do artykułu: "Elektryki" nie są jedyną opcją. Polska mogłaby być w prawdziwej awangardzie, ale nie chce

  • Mati 2019-03-08 13:35:10
    Wodór to świetne rozwiązanie. Zeroemisyjne mirai jeździ już kilka lat i się sprawdza. Dobrze by było jakby w Polsce pojawiły się takie auta :)
  • Realista 2019-02-26 16:01:03
    Wodór to paliwo przyszłości. Czyste i tanie jeśli będzie się go produkować na skalę przemysłową. Nie rozumiem po jakiego grzyba pchać się w elektryki skoro produkcja baterii droga a ich utylizacja jeszcze droższa.
    • blackgold 2019-03-01 07:36:59
      PO JAKIEGO GRZYBA? TO BARDZO PROSTE: takie gospodarki jak na przyklad niemiecka zarobia na tym pchaniu sie w elektryki niewyobrazalna ilosc pieniedzy. A takie gospodarki jak Polska, ktore beda tylko biorcami tej technologii beda sponsorowac takie gospodarki jak niemiecka przez cale lata, karmione papka medialna jak to super jest to miec. Za iles tam lat np. Niemcy zaczna mowic ze teraz trendy jest napedzanie samochodow lisciami kapusty (ale tylko z Niemiec) pokrytek tlenkiem bizmutu i bedzie nowa era technologidzna, za ktora zaplaca ponownie biorcy technologi, czyli gospodarki takie jak na Polska... Nie od dzis i nie od wczoraj sie tak dzieje:)
  • Polak 2019-02-26 12:10:01
    Mała różnica? 40 zł / 100 km (wodór) vs. 5 zł / 100 km (baterie) to wg mnie bardzo duża różnica!
    • marynarz 2019-02-26 13:52:48
      z ta roznica to chodzilo o konwencjonale paliwa
  • Lech 2019-02-26 10:22:59
    Warto obejrzeć na Youtube "The truth about hydrogen" ten materiał dość rzetelnie pokazuje, gdzie pojawiają się straty energii w obydwu konkurencyjnych technologiach. Ogólnie, przy wytwarzaniu (elektroliza), magazynowaniu (sprężanie lub skraplanie), przesyłaniu (gazociąg lub wytwarzanie bezpośrednio na stacjach) i odzysku (ogniwo paliwowe+inwerter+silnik) straty są szacowane na 75% (!), podczas gdy straty w systemie opartym na akumulatorach - ok. 30%. Ta analiza uwzględnia jedynie samo zużycie energii, produkcja i recykling samochodów / akumulatorów to odrębna kwestia. Wydajność produkcji wodoru poprawi technika PEM (zasadniczo, ogniwo paliwowe w odwróconym układzie), co nieco pomoże ze sprawnością całego procesu. Natomiast, jeśli wodór miałby być nadal głównie produkowany przez reforming parowy metanu, to całe przedsięwzięcie pozostanie reklamową farsą.
    • marynarz 2019-02-26 11:29:20
      nie zapominajmy o smogu Trudno mi polemizowac z Twoimi wypowiedziami bo nie znam szczegolow i nie wiem na ile jest to rzetelne. Nawet jezeli to prawda to aspekty praktycznosci przemawiaja za wodorem. Klijenta intereseuje koncowa cena (paliwa i samochodu) jak szybko moze "zatankowac" a nie jaki jest bilans energetyczny....
    • antymonopol 2019-02-26 12:14:05
      Produkcji wodoru przy wykorzystaniu żródeł odnawialnych z magazynowaniem go w zbiornikach jest tańsza i co najważniejsze zupełnie bezemisyjna niż przy wykorzystaniu paliw kopalnych.
    • Condor 2019-02-26 12:49:25
      Na portalu srodowisko pl był w zeszłym roku artykuł pt. Wynaleziono tani katalizator dzielący cząsteczki wody. Wydaje mi się, że bariera małej efektywności hydrolizy została już pokonana.
  • marynarz 2019-02-26 09:37:45
    Tylko wodor Wodor mozna produkowac z emergji elektrycznej z wiatrakow i ogniw fotowoltaicznych. Produkcja z ropy odbywa sie chyba tak jakby przy okazji produkcji paliw i innych procesow technologicznych. Wodor mozna latwo (stosunkowo latwo w porownaniu do np. pradu w akumulatorach) przechowywac i szybko tankowac. Jezeli nie nastapi jakas rewolucja technologiczna w dziedzinie akumulatorow (nowe tansze akumulatory) to wodor bedzie nie do pobicia. Na koniec podstawowa sprawa. Linie energetyczne. Ile trzeba bedzie zainwestowac pieniedzy w rozwoj linii energetycznych gdy kazdy bedzie chcial miec w domu szybka ladowarke elektryczna? No i kto zaspokoi zapotrzebowanie na prad gdy wszyscy beda chcieli naladowac sobie samochody wieczorem po pracy? Wszystkie linie energrtyczne do przebudowy, wszystkie domowe przylacza do wymiany. Teraz przecietne przylacze ma 6 - 12 kW szybka ladowarka potrzebuje 20 - 40 kW i wiecej Juz sa proby produkcji wodoru w przydomowych instalacjach z paneli fotowoltaicznych. Tylko wodor
    • marynarz 2019-02-26 11:30:15
      szybkie ladowarki na prad staly to nawet 150 kW
      • Grenro 2019-02-26 12:36:05
        Szybkie ładowarki ma aktualnie Tesla. Ich Superchargery w PL to 120 / 140kW. Ionity (spółka VW, BMW, Daimler i Forda) celuje w 350kW co ma dawać ok. 8min ładowania dla zasięgu ok. 300km. Wyobraź sobie jednak obsługę np. 8 elektryków (przystosowanych do technologii rapid) jednocześnie - klasyczny obrazek na A2. 2,8MW.... I dalej min. 8 minut ładowania. Wodór na 700bar - 3 minuty.
    • Simon 2019-02-26 17:56:41
      Jakoś za cholerę nie wyobrażam sobie elektrycznych ciężarówek. Ta od Tesli ma zużywać podczas ładowania 1600 kW mocy, tyle ile zużywa kilka tysięcy domów. Australijczycy przewidują, że w 2025 zejdą z ceną produkcji wodoru metodą PEM do 2,30 A$ za kilogram. Za góra dwie dekady będziemy mieć 16 GW w wiatrakach, jak powieje w weekend lub święta będziemy mieć gigantyczną nadwyżkę mocy, aż się prosi o wykorzystanie jej do produkcji wodoru. 1 tona wodoru to 120 GJ ekwiwalent 2,4 tony LNG czy 6 ton węgla z Bogdanki.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.66.86
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!