Fuzja Orlenu i Lotosu na ostatniej prostej. "To wydarzenie nieodwracalne"

PKN Orlen dopina fuzję z Grupą Lotos. Do 14 listopada do Komisji Europejskiej trafi propozycja realizacji środków zaradczych.  Unijni urzędnicy mogą potrzebować 2-4 miesięcy na zaakceptowanie propozycji. Przedstawiciele Orlenu i Lotosu mówią, że nic nie wskazuje, by cokolwiek miało przeszkodzić połączeniu spółek. Finalizacja procesu ma nastąpić w II kwartale 2022 roku.

  • Krzysztof Nowicki, wiceprezes Lotosu ds. fuzji i przejęć, zapewniał podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, że fuzja z PKN Orlen nie oznacza końca Lotosu. Koncern jest w ciągłym dialogu ze stroną społeczną, by wypracować odpowiednie środki i narzędzia zabezpieczenia interesu p racowników.
  • Główny ekonomista PKN Orlen podkreślał podczas debaty biznesowy wymiar zainicjowanego przez Orlen procesu fuzji. - Widzimy w Lotosie silnego partnera, który uzupełni nasz biznes - mówił Adam Czyżewski.
  • - Fuzja się wydarzy - przekonuje doradca prawny Grupy Lotos Paweł Rymarz. Jego zdaniem nie ma żadnych obaw ani co do porozumienia PKN Orlen i Grupy Lotos w srawie fuzji, ani co do sposobu realizacji środków zaradczych, który będzie zgłoszony do aprobaty KE.

Zobacz zapis panelu "Silny koncern multienergetyczny – nowa struktura, nowe wyzwania", który odbył się w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego.



Krzysztof Nowicki, wiceprezes Lotosu ds. fuzji i przejęć, zapewniał podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, że fuzja z PKN Orlen nie oznacza końca Lotosu.

- Faktycznie ten proces powoduje utratę osobowości prawnej przez Grupę Lotos, ale w żaden sposób nie spowoduje zakończenia działalności podmiotów wchodzących w skład całego koncernu. Połączenie obu koncernów nie doprowadzi do uszczuplenia kompetencji szeroko rozumianej Grupy Lotos - mówił Krzysztof Nowicki i wskazywał nowe obszary, w których - w ramach nowego, multienergetycznego koncernu - chce się rozwijać Lotos.  

Mowa o centrach kompetencyjnych, które będą zlokalizowane w Gdańsku i związane z wodorem, logistyką kolejową, usługami serwisowymi na morzu, olejami bazowymi.

- Lotos ma ludzi, kompetencje i znakomite wartości organizacyjne. To są najcenniejsze aktywa, które doskonale wpiszą się w multienergetyczny koncern - podkreślał Krzysztof Nowicki.

Synergie i korzyści dla gospodarki

Główny ekonomista PKN Orlen Adam Czyżewski podkreślał podczas debaty biznesowy wymiar zainicjowanego przez Orlen procesu fuzji.

- Widzimy w Lotosie silnego partnera, który uzupełni nasz biznes - mówił Adam Czyżewski i zwracał uwagę na otoczenie rynkowe fuzji. - Europa postawiła na ścieżkę szybkiego odejścia od paliw płynnych w transporcie. Widać to również w przemyśle motoryzacyjnym, który nie rozwija już silników spalinowych. Dlatego produkcja tradycyjnych paliw stała się biznesem schyłkowym. Nie dotyczy to jednak samych rafinerii, które są stale modernizowane.

Za 15-20 lat w miejscu, w którym obecnie funkcjonują rafinerie Orlenu czy Lotosu, nadal będą zakłady, jednak będą one produkowały już zupełnie inne produkty, odpowiadające ówczesnemu zapotrzebowaniu rynkowemu - akcentował główny ekonomista Orlenu.

Zwracał też uwagę na synergie między obiema firmami w wielu dziedzinach, co umocni je w obliczu globalnych megatrendów.

O aspektach podatkowych fuzji i korzyściach dla budżetu państwa mówił z kolei prof. Witold Modzelewski, prezes Instytutu Studiów Podatkowych. Jego zdaniem fuzja Orlenu i Lotosu pozwoli na ograniczenie patologii rynkowych, które zawsze pojawiają się na styku dwóch konkurencyjnych podmiotów.

- Jeżeli połączenie koncernów doprowadzi do tego, że szczelina między konkurentami, która jest wykorzystywana przez nielegalny obrót paliwami, zostanie zamknięta, to będziemy mieć efekt synergii, gdy 2+2 nie równa się 4 w sensie fiskalnym, a może dać nawet 5 - mówił prof. Modzelewski.

 

×

KOMENTARZE (9)

Do artykułu: Fuzja Orlenu i Lotosu na ostatniej prostej. "To wydarzenie nieodwracalne"

  • Namarginesie 2021-09-26 07:07:51
    Połączenie przez wyprzedaż to ekonomiczne kuriozum przy wsparciu UE, która dała legendę w postaci ochrony konkurencji. Jeszcze chwila, a dowiemy się o co tak naprawdę chodzi. Jak mówi Pismo: po owocach ich poznacie. Lotos, Turów, OZE, opłaty za emisję CO2, Nordstream I i II, to wszystko elementy większej układanki.
  • akcjonariusz 2021-09-25 20:39:37
    patrząc na "sukcesy gospodarcze" - samochody elektryczne, mieszkania, promy, energetyka węglowa itd, itd należy się liczyć z tym że efektem będzie pozbycie się jednej z najnowocześniejszych rafinerii na świecie (obecnie rafineria LOTOS) i pozbycie się istotnego pakietu stacji paliw czyli rynku. Co w zamian nic. Będzie się działo po zmianie władzy. jak przyjdą fachowcy i to przeanalizują i ocenią. Trochę szkoda. Warto przeczytać opinię Prezesa Olechnowicza, który 14 lat kierował LOTOSEM.
  • Wszystko można zepsuć. 2021-09-25 10:52:24
    Balcerowicz, z solidaruchami, wiele POodwracał.
  • Polak 2021-09-25 09:17:13
    To co w jakiejś części przekonuje mnie do decyzji względem budowy koncertu multi energetycznego, a co nie przebiło się w mediach, to wypowiedz na jednym z paneli przedstawiciela LOTOS-u, który wskazał pilną potrzebę połączenia spółek ORLEN-LOTOS-ENERGA-PGNiG. Mianowicie obecne jeszcze trwa rynek ropy naftowej i w perspektywie kilkunastu lat będzie się utrzymywał na tym samym poziomie. Nie mniej w perspektywie kolejnych lat udział ropy naftowej będzie szybko spadał, na rzecz rozwiązań opartych o wodór czy energię elektryczną i zero emisyjne rozwiązania. Tym samym żeby utrzymać nasze czempiony musi nastąpić ich konsolidacja. Być może jest to rozwiązanie, które pozwoli spółce ORLEN nadal być największym podmiotem na rynku polskim, nie mnie oddawanie obecnie część rynku sprzedaży detalicznej paliw koncernom zagranicznym, gdzie połączenie LOTOS i PGNiG było by mniejszym złem, a na pewno dawało by utrzymanie rynku wyłącznie w polskich rękach, tym samym dając większe bezpieczeństwo Polski (w szczególności wobec rozwoju zero i niskoemisyjnej energetyki elektrycznej i ciepłowniczej). Dlatego może budzić niepokój dzielenie LOTOS-u, utratę rozpoznawalnej na rynku polskim i zagranicznym rozpoznawalnej marki, bezpieczeństwa polskich pracowników i klientów.
  • Sgt 2021-09-24 21:32:03
    A co z koncesjami w Norwegii? LOTOS włożył w nie już kilka miliardów złotych ! Mają być jednym z filarów bezpieczeństwa energetycznego Polski na dziesięciolecia. Czy norweski regulator tak po prostu klepnie przejęcie? Wątpię.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.51.151
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!