Rosyjski koncern naftowy Łukoil ustawił na dnie Morza Barentsa podporę morskiego terminalu przeładunkowego CMLOP, wchodzącego w skład warandejskiego terminalu naftowego.
Konstrukcja znajduje się na głębokości 17 m w odległości 22 kilometrów od brzegu. CMLOP zostanie podłączony do rurociągu podwodnego o średnicy 820 mm, służącego do transportu ropy z magazynów, które znajdują się na brzegu. Po planowanej modernizacji objętość magazynów nadbrzeżnych wyniesie 325 tys. metrów sześciennych.
- Budowa morskiego terminalu zakończyła się sukcesem, a w najbliższym czasie zostaną podłączone rurociągi podwodne. W ten sposób zakończy się budowa części morskiej warandejskiego terminalu naftowego - powiedział Anatolij Barkow, wiceprezes Łukoilu.
Łukoil dąży do stworzenia unikatowego systemu transportu dużej objętości ropy drogą morską w regionie północnym. Warandejski terminal jest przeznaczony do eksportu ropy drogą morską, którą Łukoil wydobywa na północy nienieckiego okręgu autonomicznego. Koncern będzie miał możliwość eksportowania ropy wysokiej jakości najmniejszym kosztem na rynek europejski i północnoamerykański. Wybudowana infrastruktura posłuży także w pracach wydobywczych nowych złóż w regionie timano-pieczorskim.