Ostatnie zamieszanie i tajemnicze ataki na tankowce w cieśninie Ormuz spowodowały wzrost cen ropy. Rejon Zatoki Perskiej jest od lat jednym z najbardziej newralgicznych punktów na mapach morskich. Pod względem znaczenia droga ta ustępuje tylko cieśninie Malakka.
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
- Cieśnina Ormuz jest krytyczna dla transportu ropy naftowej.
- W przeszłości zdarzały się już w regionie ataki na tankowce i inne jednostki cywilne.
- Zablokowanie trasy miałoby katastrofalne skutki nie tylko dla krajów regionu.
Cieśnina Ormuz łączy ze sobą Zatoką Perską i Zatokę Omańską. Jej głębokość waha się pomiędzy 220 a kilkunastoma metrami, a szerokość minimalna to około 65 kilometrów. Jednak to nie warunki geograficzne decydują o wadze cieśniny, wpływ na to ma jej znaczenie gospodarcze.
Ropa płynie przez cieśninę
Kluczem w zrozumieniu znaczenia cieśniny jest to, że odgrywa ona fundamentalną rolę w transporcie ropy naftowej. Codziennie przepływa nią około 20 tankowców, które w swoich zbiornikach przewożą około 18,5 mln baryłek (baryłka to 159 litrów) ropy. Oznacza to, że co piąta transportowana każdej doby na świecie baryłka przechodzi przez cieśninę z jednej strony pomiędzy Omanem i Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, a z drugiej - Iranem.Czytaj też: Rurociąg Przyjaźń jeszcze długo będzie pracował na niepełnych mocach
Drogą tą aż 60 proc. wydobywanej przez siebie ropy eksportuje Arabia Saudyjska, niemal całość Irak i Kuwejt, prawie połowę Iran.
Z drugiej strony tą trasą płynie co szósta baryłka ropy przerabiana w Chinach i niemal połowa w Indiach oraz piąta część ropy kierowanej do Japonii.
Jak widać, nie ma drugiej tak ważnej drogi morskiej dla transportu ropy naftowej. Jedyną porównywalną pod względem znaczenia jest cieśnina Malakka, gdzie średnio na dobę przepływa ładunek około 16 mln baryłek. Większe znaczenie cieśniny pomiędzy Indonezją a Malezją i Singapurem wynika z faktu, że drogą tą oprócz ropy transportowane są ogromne ładunki innych surowców do Chin i Japonii i gotowych towarów z tych państw.
Nic więc dziwnego, że Cieśnina Ormuz ma strategiczne znaczenie. Jej ewentualne zablokowanie oznaczałoby poważne problemy gospodarcze dla wielu krajów. Mielibyśmy do czynienia z kryzysem gospodarczym o światowej skali.