OLPP oczekuje, że jeszcze w tym roku ustali z Orlenem i Lotosem warunki przejęcia części ich aktywów. Koncerny twierdzą jednak zgodnie, że w ogóle nie rozmawiają na ten temat z OLPP.
- W czerwcu zeszłego roku przekazaliśmy Ministerstwu Skarbu Państwa wyniki due diligence rurociągów produktowych PERN-u wraz z ich wyceną majątkową i dochodową tej części, która zgodnie z rządową strategią miała być wydzielona i przekazana do OLPP. Zaproponowaliśmy jednocześnie ścieżkę prawną tego przejęcia oraz jego harmonogram - powiedział "Parkietowi" w zeszłym tygodniu Siwko.
Dlaczego zatem dotychczas nie doszło do przekazania rur Operatorowi? - pyta "Parkiet". - Mieliśmy delację PERN-u, że do 15 grudnia proces ten będzie zakończony, czyli że zostanie złożony w sądzie plan podziału przedsiębiorstwa. PERN jednak nie dotrzymał terminów - odpowiada szef OLPP. Dodaje, że w tej sprawie wielokrotnie wysyłał monity do ministra gospodarki, ministra Skarbu Państwa i do samego PERN-u. Siwko nie zna oficjalnych powodu tego opóźnienia. Domyśla się jednak, że jest nim niechęć PERN-u do przekazania swych aktywów Operatorowi. Tymczasem, według niego, gdyby istniała dobra wola, to sprawa mogłaby być zamknięta w ciągu 1,5 miesiąca.
Siwko dodał, że według proponowanej przez MSP ścieżki OLPP nie płaciłby za przejmowane aktywa. Musiałby jedynie pokryć koszty remontów rurociągów, a to nie wiązałoby się z wielkimi nakładami finansowymi. - Nie ma przesłanek, które świadczyłyby, że gdyby ta infrastruktura pozostała w PERN-ie, byłaby dobrze utrzymywana - powiedział "Parkietowi" Siwko.
Operator ma jeszcze większy apetyt: planuje przejąć nie tylko aktywa PERN-u, ale również część infrastruktury należącej do Orlenu i Lotosu.
- Na wspólnych posiedzeniach zarządów z udziałem prezesa Piotra Kownackiego i Wojciecha Heydla ze strony Orlenu oraz moim i wiceprezesa Fajkowskiego ze strony OLPP podjęliśmy rozmowy na ten temat - powiedział Siwko. - Jest rzeczą oczywistą, że firma ze znaczącymi udziałami Skarbu Państwa będzie respektować przyjętą przez rząd strategię dla przemysłu naftowego, a ta strategia mówi wyraźnie, że państwo będzie zmierzać do połączenia w ramach firmy OLPP części infrastruktury logistyki paliwowej. Jest też rzeczą zrozumiałą, że rozmowy na ten temat się odbywają i że wszystkie strony wyrażają wolę wypełnienia założeń strategii - dodał.
Według niego sprawa jest "na takim etapie, na jakim powinna teraz być". W OLPP trwają analizy dotyczące tego, które elementy infrastruktury miałyby zmienić właściciela. - Z tego, co mi wiadomo, podobnie jest też po stronie Orlenu - powiedział Siwko.