Orlen - dwie dekady pod znakiem orła

Orlen - dwie dekady pod znakiem orła
Powszechnie znane logo PKN Orlen ze stylizowaną głową orła po raz pierwszy zaprezentowane zostało w 2000 roku Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

4 maja 1998 roku polski rząd podjął decyzję o utworzeniu narodowego koncernu naftowego z połączenia Centrali Produktów Naftowych (CPN) i Petrochemii Płock. Tym samym dwadzieścia lat temu stworzone zostały podwaliny pod budowę jednego z pierwszych krajowych "czempionów".

  • Mija dokładnie 20 lat od podjęcia przez polski rząd decyzji o utworzeniu narodowego koncernu naftowego.
  • W tym czasie koncern przyjął nazwę PKN Orlen i stał się największą pod względem przychodów i najbardziej wartościową polską spółką.
  • W szczytowym momencie, jesienią 2017 roku, kapitalizacja rynkowa Orlenu przekraczała 57,6 mld zł.
  • PKN Orlen jest jednym z głównych partnerów majowego X Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Od kierunkowej decyzji do realizacji upłynęło niemal półtora roku i formalne utworzenie Polskiego Koncernu Naftowego nastąpiło 7 września 1999 roku.

Jeszcze dłużej płocki koncern czekał na nową nazwę i znany dziś powszechnie nie tylko w Polsce logotyp. Tworząc nazwę marketingową dążono do uzyskania efektu kojarzenia nazwy z dominującymi w strategii wizerunku koncernu pojęciami - światowy, naftowy, nowoczesny i narodowy. Nowa nazwa miała odzwierciedlać: jakość, siłę, moc, energię, prezentować technologiczne i proekologiczne zaawansowanie firmy, a także zorientowanie na klienta. Nie można było też pominąć polskiego rodowodu firmy i jej dominującej pozycji na rynku.

Ostatecznie z ponad tysiąca propozycji nazw wyłoniono jedną - Orlen, jako połączenie słów "orzeł" i "energia".

Kolejnym etapem było stworzenie spójnego z nazwą symbolu graficznego. Do konkursu zaproszono najwybitniejszych polskich artystów grafików, a jury najwyżej oceniło stylizowaną głowę orła, czyli pracę prof. Henryka Chylińskiego, autora m.in. znaków fundacji Teraz Polska i Polskiego Radia.
Dzisiejszą formę logo przybrało po uzupełnieniu o zapis nazwy marketingowej Orlen umieszczony na prostokątnym polu. Identyfikacja wizualna koncernu została oparta o kolory czerwony, biały, szary i srebrny.

Czytaj też Orlen zaskoczony zamieszaniem wokół marki CPN.

Polski Koncern Naftowy przyjął nazwę handlową Orlen decyzją Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy 3 kwietnia 2000 roku. Po raz pierwszy wizerunek marki Orlen został zaprezentowany przy okazji emisji drugiej transzy akcji koncernu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. 

- Dzisiaj jesteśmy najcenniejszą polską marką, zresztą niezmiennie od lat, a obecna wycena marki Orlen to 4,7 mld zł, o 20 proc. więcej niż rok wcześniej - mówi Zbigniew Leszczyński, członek zarządu PKN Orlen ds. sprzedaży.
26 listopada 1999 roku, a więc niespełna trzy miesiące po oficjalnym powstaniu, PKN Orlen zadebiutował na warszawskiej giełdzie z ceną 22,10 zł za akcję. Od tego czasu akcje spółki podrożały nawet sześciokrotnie, osiągając 11 października 2017 roku rekordowy jak dotąd poziom 134 zł za walor. Kurs akcji firmy zaczął rosnąć szczególnie dynamicznie latem 2016 roku i 21 listopada 2016 roku Orlen po raz pierwszy w historii stał się najbardziej wartościową firmą notowaną na GPW, z kapitalizacją sięgającą 32,2 mld zł, a w marcu 2017 roku za jedną akcję Orlenu trzeba było po raz pierwszy zapłacić więcej niż 100 zł. W szczytowym momencie, w październiku minionego roku, kapitalizacja koncernu wynosiła 57,65 mld zł.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Orlen - dwie dekady pod znakiem orła

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.212.116
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!