Paliwa z plastiku są już możliwe. Pomoże dyrektywa RED II

Dzięki nowej unijnej dyrektywie wkrótce plastik może stać się tak samo cenny jak aluminium. Pojawia się bowiem właśnie możliwość przetwarzania tworzyw sztucznych na komponenty do produkcji paliw. - To jest bardzo ważny moment - podkreśla Adam Hańderek z firmy Handerek Technologies, która dysponuje odpowiednią technologią dla takiego procesu.

Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
  • Polska implementuje właśnie unijną dyrektywę RED II, która zezwala na dodawanie do paliw komponentów pochodzących z przetworzonych plastików.
  • Odpowiednią technologią dla takiego procesu dysponuje już polski start-up Handerek Technologies.
  • Rozmowa z jego założycielem - Adamem Hańderkiem - odbyła się podczas EEC Trends, prologu Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który już w maju odbędzie się w Katowicach, a na który serdecznie zapraszamy. Strona internetowa tegorocznego Kongresu znajduje się tutaj.
Adam Hańderek, założyciel i dyrektor ds. technologii firmy Handerek Technologies, od kilku lat promuje metodę chemicznego przetwarzania odpadów z tworzyw sztucznych na węglowodory ciekłe, które można następnie wykorzystać do produkcji paliw czy tworzyw.

Właśnie pojawia się szansa wdrożenia tej technologii na większą skalę. Wszystko za sprawą unijnej dyrektywy RED II, której implementacja w Polsce zrówna paliwo z plastiku z biopaliwami. Dzięki temu będzie mogło być komponentem do paliw kupowanych na stacjach benzynowych.

- To jest bardzo ważny moment - podkreśla Adam Hańderek. - Kilka dni temu się dowiedziałem, że zostało to zaimplementowane w polskiej wersji dyrektywy.

 - Implementacja dyrektywy RED II pozwala zastosować frakcje pozyskane z odpadów tworzyw sztucznych jako frakcje paliwowe do zasilania silników paliwowych, a to wiąże się z tym, że otwiera się rynek dla przetwórstwa, dla recyklingu chemicznego i przetwarzania odpadów tworzyw sztucznych na frakcje węglowodorowe - tłumaczy.

Czytaj także: Dyskusje o zielonej przyszłości są coraz bardziej konkretne

Jednym ze skutków wdrożenia dyrektywy może być stopniowa eliminacja nielegalnych składowisk odpadów z tworzyw sztucznych oraz zmniejszenie zanieczyszczenia nimi przestrzeni publicznej.

- Z dnia na dzień to się nie stanie, to będzie proces, który będzie trwał jakiś czas, ale na pewno odpady z tworzyw sztucznych nabiorą wartości. Jeżeli zostaną wprowadzone rozwiązania na przykład skupu odpadów tworzyw sztucznych, podobnie jak ma to miejsce ze skupem puszek aluminiowych po napojach, to powstanie rynek dla tego rodzaju odpadów i one przestaną być odpadami, a zaczną być surowcem wtórnym. Nie będzie opłacało się palić w piecach-kopciuchach tworzywami sztucznymi, bo pewnie z czasem nabiorą wartości i zaczną być surowcem, który będzie można zbierać i sprzedawać - ocenia założyciel Handerek Technologies.


Sprawa może tym bardziej nabrać rozpędu, że firmy już od dłuższego czasu są zainteresowane pozyskiwaniem komponentów paliwowych z tworzyw sztucznych.

- Firmy paliwowe są zainteresowane tym tematem od dawna, ponieważ przewidywały już wcześniej, że dyrektywa wprowadzi możliwość stosowania paliw pozyskiwanych z odpadowych tworzyw sztucznych jako substytutu biopaliw i to w tej dyrektywie jest jednoznacznie określone - opowiada Adam Hańderek.

- Zainteresowanie jest i ze strony dużych koncernów, i mniejszych firm, które zajmują się tylko handlem paliwami, a także importerów, nawet sieci stacji benzynowych, które myślą o tym jako o wypełnieniu obowiązków wynikających z ustawodawstwa - zwraca uwagę.

Jak dodaje, firma Handerek Technologies ma gotowe rozwiązanie do pozyskiwania komponentów paliwowych z tworzyw sztucznych. Chodzi o technologię umożliwiającą skuteczny i wydajny recykling z mieszanych odpadów polimerów - w szczególności z poliolefin (polietylen PE, polipropylen PP i polistyren PS). Po recyklingu produktem końcowym są zgodne z normami UE paliwa EN590 diesel, EN228 benzyna i frakcje paliwa lotniczego.

 

×

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (8)

Do artykułu: Paliwa z plastiku są już możliwe. Pomoże dyrektywa RED II

  • Polak 2020-03-19 13:42:33
    Plastik mamy w lasach, ziemi, nielegalnych składowiskach, oceanach, morzach to teraz będziemy plastik jeszcze wdychać. EKO po włosku . Pewnie ludzie z comorry siędza już w europarlamencie.
  • Klemens 2020-03-02 11:54:32
    Technologia przerobu "plastików" na paliwo znana jest i stosowana w Polsce od co najmniej 15 lat. Główną ich cechą ujemną jest wysoki poziom chloru w paliwie , który niszczy silniki. Jeżeli prezentowana technologia jest bezchlorowa to warto się nią zainteresować. W przeciwnym wypadku nie jest to żadna rewelacja.
  • Stanisław Piwowarski 2020-03-01 23:04:56
    Nie ma problemu z technologią krakingu poliolefin/śmieszne jest że znalazł się wynalazca !/Problem jest z akcyzą -a o niej nic nie mówi dyrektywa ! Jeśli ktoś wyobraża że, tak wzrośnie produkcja taniego paliwa z krakingu ,że zagrozi to Orlenowi ,a tworzywa będą surowcem dla paliw zamiast na opakowania-to komuś całkiem się popierdo..ło. Populizm w gospodarce? Widać w Polsce jest możliwy!
    • Roman 2020-04-24 17:48:59
      Możesz podjechać do tego pana i pogadać, zapewniam że nie jest oszołomem i nie ssie państwowego cycka.
  • obserwator 2020-03-01 12:52:39
    Dopóki Gowin odpowiada za naukę i innowacje nie będzie żadnych nowych technologii. Konieczna jest zmiana systemu finansowania nauki bo nasi uczeni są najbardziej innowacyjni na świecie ale tylko dojeniu budżetu na nikomu niepotrzebne badania. Więc nie tylko trzeba rozliczać z publikacji ale też premiować projekty B+R bo jesteśmy już od dawna na końcowych miejscach w rankingach UE z innowacyjności. Dalej dopóki kasa nie będzie szła na B+R w MSP tylko tracona na rozdawnictwo i topiona w nierentowny węgiel to nowe technologie dalej będziemy musieli kupować za granicą.
  • Adam 2020-02-29 12:48:59
    Brawo. to w takim razie teraz firmy odbierające śmieci powinny obniżyć stawki. A co ze zgazowaniem węgla? ta technologia w RPA stosowan jest kilkadziesiąt lat a u nas. Co w koncu z zagospodarowaniem gazu koksowniczego zamiast jego spalaniem. Tyle u nas surowców się u nas marnuje. Dopiero Unia musi nam powiedzieć co i z czego mamy robić. Gdzie nasi inżynierzy? Dlaczeg o w Polsce nie ma żadnej stacji tankowania wodoru?
    • adam 2020-02-29 18:44:48
      Ponoć zgazowanie się u nas nie opłaci zresztą jak wszystko
    • Mginz 2020-02-29 22:28:14
      Inżynierzy są uwierz mi ale kasy nie ma nie tylko na służbę zdrowia drogi ale i na naukę I rozwój ponieważ wyższe technologie wymagają większych nakładów finansowych. Dzisiaj z dotacji nie można ot tak pozyska pieniędzy chyba że na przedszkole. Omg! Niestety żeby na b+r wystartować to mimo wszystko trzeba być duża firma przed pozyskaniem dofinansowania żeby podołać. B+r są dla dużych firm. Małe firmy nic nie osiągną w tym kraju gdzie obciążenia fiskalne są duże. Niestety I właśnie dlatego ku uciesze zachodniej Europy dalej będziemy od nich kupować gotowa technologie. Gdyby było mniej kasy na religie media publiczne zabobony słaba aremie a więcej na naukę to zyloby się lepiej. A u nas inwestuje się w krucyfiksy

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.200.171.156
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!