PARTNERZY PORTALU

PERN chce być liderem logistyki ropy i paliw w Europie Centralnej

PERN chce być liderem logistyki ropy i paliw w Europie Centralnej
Adobe Stock
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: PAP
  • Dodano: 29-09-2016 21:16

PERN, realizując nową strategię na lata 2016-20, chce stać się liderem logistyki ropy i paliw w Europie Centralnej, gwarantującym jednocześnie bezpieczeństwo energetyczne Polski w zakresie dostaw surowca do rafinerii - zapowiedział prezes tej spółki Igor Wasilewski.

Jak podkreślił, zakładanym efektem finansowym działań podejmowanych w ramach nowej strategii PERN ma być wzrost EBIDTA spółki o 34 proc., z poziomu 511 mln zł do 680 mln zł.

"Pozycjonujemy się jako logistyczny operator ropy i paliw. Mamy taką wizję, że chcemy być liderem w Europie Centralnej logistyki surowcowej i paliwowej" - powiedział w czwartek prezes PERN podczas spotkania z płockimi dziennikarzami.

Wasilewski zaznaczył, że nowa strategia PERN jest m.in. odpowiedzią na zmieniające się otoczenie rynkowe, w tym zmiany w strukturze dostaw ropy naftowej do rafinerii oraz nowe ich wymagania, jako klientów spółki, obejmujące zwłaszcza jakość, niezawodność, elastyczność i efektywność świadczonych usług.

"Nasi klienci, jak PKN Orlen, czy Lotos, zaczynają kupować ropę różnych gatunków, w różnych częściach świata. To już nie tylko Rosja, ale też Arabia Saudyjska czy Iran. Spodziewają się od nas, że gdy przypłynie statek z danym gatunkiem ropy, to my rozładujemy ten statek i utrzymamy surowiec w zbiornikach. Oznacza to, że każdy statek to może być inny rodzaj ropy. Musimy więc mieć pojemności magazynowe bardzo duże, rozbudowane, żeby te statki przyjmować" - wyjaśnił prezes PERN.

Jak zaznaczył Wasilewski, strategia PERN zakłada m.in. utrzymanie poziomu przesyłu ropy naftowej rurociągiem "Przyjaźń", zwiększenie przesyłu paliw rurociągami produktowymi oraz poprawę zdolności magazynowych spółki, w tym poprzez budowę nowych zbiorników w bazach magazynowych oraz rozbudowę Terminala Naftowego w Gdańsku przyjmującego surowiec dostarczany drogą morską.

"Oczywiście określiliśmy jasno efekt finansowy, to znaczy powiedzieliśmy, że EBIDTA wzrośnie o 34 proc. z poziomu 511 mln zł do 680 mln zł. I to jest też stabilny poziom dywidendy dla właściciela" - dodał prezes PERN, odnosząc się do założeń ogłoszonej z początkiem września strategii spółki.

Wasilewski wyjaśnił, iż plan PERN zakłada większe przychody przy utrzymaniu stałego poziomu dywidendy. "Chcemy osiągać większe przychody i z tych przychodów inwestować w rozwój infrastruktury, ale dywidendę trzymać na tym samym poziomie. Chcemy przekonać właściciela do takiego pomysłu, że to, co więcej uzyskamy z przychodów inwestujemy w infrastrukturę" - uściślił prezes PERN. Zgodnie ze strategią, w latach 2016-20 spółka ta zamierza przeznaczyć na inwestycje ok. 500 mln zł.

Jak zaznaczył prezes PERN, plany inwestycji obejmujące pojemności magazynowe, w tym dotyczące drugiego etapu budowy Terminala Naftowego w Gdańsku, zostaną przedstawione radzie nadzorczej spółki do końca tego roku. "Na dzisiaj, chcielibyśmy by były to dwa zbiorniki o pojemności 100 tys. metrów sześc. każdy w bazie magazynowej w Gdańsku. W przypadku Terminalu Naftowego rozmawiamy z klientami, jakimi statkami będzie ropa przywożona i pod te wielkości statków będą konkretne zbiorniki" - powiedział Wasilewski, zastrzegając, że szczegóły rozmów objęte są tajemnicą handlową.

Wasilewski zapewnił, iż spółka nie przewiduje redukcji liczby pracowników i zwolnień grupowych. "Chcemy wykorzystywać kapitał ludzki" - oświadczył prezes PERN. Przyznał jednocześnie, iż w zmieniającej się strukturze organizacyjnej spółki zmniejszona zostanie, w wyniku łączenia niektórych działów, liczba stanowisk kierowniczych - z obecnych 60 do ok. 25.

"Nie zmniejszamy liczby pracowników. Zmniejszamy liczbę stanowisk, podkreślam nie liczbę osób, tylko stanowisk" - zaznaczył prezes PERN. Dodał, iż na stanowiska kierownicze, przewidziane nowym regulaminem organizacyjnym, przeprowadzona zostanie rekrutacja wewnętrzna. "Kierownik, który nie wygra rekrutacji, będzie miał propozycję stanowiska w firmie. Jego wynagrodzenie zostanie na tym samym poziomie. Zmniejszony zostanie dodatek funkcyjny" - wyjaśnił Wasilewski. Przyznał, iż właśnie kwestie dotyczące m.in. wynagrodzeń kierowniczych były powodem spisania protokołu rozbieżności w ramach prowadzonych ostatnio w spółce mediacji między zarządem a stroną pracowniczą.

PERN to państwowa, strategiczna spółka dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Tłoczy ropę naftową rurociągiem "Przyjaźń", w ilości ok. 50 mln ton rocznie, z Rosji do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także dwóch rafinerii w Niemczech: PCK Schwedt i Mider Spergau. Zapewnia też magazynowanie i transport surowca dostarczanego drogą morską.

Spółka zarządza na terenie kraju siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o łącznej pojemności ok. 3,5 mln metrów sześc. Z początkiem kwietnia PERN uruchomił strategiczny Terminal Naftowy w Gdańsku, działający jako hub morski, o łącznej pojemności magazynowej 375 tys. metrów sześc. przeznaczonych na różne gatunki ropy naftowej. Budowa obiektu rozpoczęła się w 2013 r. Inwestycja kosztowała 412 mln zł.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PERN chce być liderem logistyki ropy i paliw w Europie Centralnej

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.210.85.190
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!