PARTNERZY PORTALU

PKN Orlen i Pesa Bydgoszcz będą współpracować przy technologii wodorowej

Wodór to jedno z kluczowych źródeł czystej energii wspieranych przez UE Fot. Shutterstock
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Ireneusz Chojnacki
    ICH
  • Dodano: 12-12-2019 16:11

PKN Orlen i Pesa Bydgoszcz będą współpracować na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu towarowego. Projekt ma na celu opracowanie pojazdu szynowego zasilanego wodorem. Spółki podpisały list intencyjny w tej sprawie - poinformował PKN Orlen.

  • Orlen podał, że przedmiotowa współpraca obejmie wymianę informacji oraz badania, które doprowadzą do opracowania przez Pesę Bydgoszcz pojazdu szynowego wyposażonego w napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych.
  • Podjęliśmy już decyzję o budowie instalacji do doczyszczania wodoru, która powstanie w zakładzie w Trzebini, należącym do spółki Orlen Południe - powiedział Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.
  • Docelowo będziemy mogli wyprodukować całkowicie bezemisyjny zespół trakcyjny przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego –powiedział Krzysztof Zdziarski, wiceprezes zarządu Pesa Bydgoszcz ds. operacyjnych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (10)

Do artykułu: PKN Orlen i Pesa Bydgoszcz będą współpracować przy technologii wodorowej

  • Grzesiek 2019-12-14 19:52:47
    Dlaczego nie LNG w pociągach?
  • Bazyli 2019-12-14 15:42:17
    wodór? głupota z powodu: gęstości energii, kosztów budowy i utrzymania. Baterie lepsze
  • Piotr 2019-12-13 14:14:54
    Wydaje mi się, że jest to jednak dobry kierunek. Firmy paliwowe mają potencjał do wdrażania technologii wodorowej, są również zainteresowane dystrybucją wodoru. W przyszłości wodór będzie bardziej "zielony" gdyż będzie pochodził z nadwyżek produkcji energii przez OZE - elektroliza. Pozyskany z OZE wodór pozwala na magazynowanie olbrzymich ilości energii ( liczonych w GWh) oraz dostosowanie profilu generacji energii elektrycznej do profilu zapotrzebowania na energię. Samochody elektryczne mogą przegrać z samochodami wodorowymi ( też elektrycznymi) bo te ostatnie skorzystają z istniejącej infrastruktury stacji paliw, bez konieczności budowy dodatkowej infrastruktury sieciowej, a ich czas tankowania jest zbliżony do tankowania tradycyjnego samochodu.
  • Galileusz 2019-12-13 09:32:14
    W atmosferze Jowisza znajdują się olbrzymie ilości wodoru (89%), wystarczy po nie sięgnąć. Myslę, że to jest tajny projekt ORLENU, eksploracja Jowisza w celu sprowadzania wodoru do Płocka.
    • jj 2019-12-13 10:56:53
      Na słońcu też jest i bliżej.
  • Bubu 2019-12-12 16:27:09
    Wodór powstały w procesach w rafineriach, w tym reforming parowy metanu, NIE JEST ODNAWIALNYM ŹRÓDŁEM ENERGII, jest energią z palwi kopalnych. Ogniwa paliwowe nie są drogą klimatu. Owszem, reformong biometanu da nam wodór "oze" ale po co, skoro juz biometan w postaci BIO-SNG jest "odnawialnym" paliwem transportowym, po co dodatkowa konwersja energii w ogniwie.
    • Grzegorz 2019-12-12 17:58:40
      Tyle że spalanie metan wiąże się z emisją CO2.
      • mm 2019-12-12 21:41:07
        Reforming parowy również wiąże się z emisją CO2, jako produkt uboczny, dodatkowo reforming jest procesem energochłonnym, na ktory trzeba zużyć dużo energii. Moim zdaniem 'carbon footprint' dla pojazdów na wodór jest podobny lub wyższy niż dla dla pojazdów na klasyczne paliwa kopalne.
    • jj 2019-12-13 10:52:12
      Po co jakieś kombinacje ,skoro Lotos i Orlen posiadają instalacje o dużej wydajności do produkcji wodoru z ropy naftowej.Lotos osiąga czystość 99,99%.
      • mm 2019-12-13 14:34:51
        Nie z ropy tylko z gazu ziemnego, czyli metanu !!!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.26.179.196
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!