Zdaniem wielu instytucji państwowych branża LPG wymaga jakiejkolwiek pomocy, gdyż infrastruktura w Polsce jest na tyle rozwinięta, że państwo nie widzi celowości w jej wspieraniu - zauważa Roman Ślagowski, przewodniczącym Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, prezes zarządu firmy Bałtykgaz. Tymczasem Polska może stać się istotnym reeksporterem tego paliwa.
- Państwo poświęca mało uwagi LPG. Wyjątkiem jest program "Czyste Powietrze", który przyznaje dofinansowanie do zakupu gazowego pieca kondensacyjnego zasilanego LPG.
- Polska jest na razie skazana na import większości zużywanego LPG. Paliwo sprowadzamy głównie z Rosji.
- Coraz większą role odgrywa jednak import LPG z USA.
- Rzeczywiście dziś gaz płynny LPG w Polsce wykorzystywany jest głównie do celów transportowych. Sektor autogazu odpowiada za 76 proc. całego rynku LPG. Po polskich drogach jeździ ponad 3 min samochodów na LPG, które mogą tankować gaz płynny na ponad 7000 stacji paliw.
Oprócz napędzania pojazdów LPG służy do: ogrzewania domów, gotowania, zasilania różnego rodzaju sprzętów w kamperach, jest również paliwem do balonów czy gokartów. Powszechnie wykorzystuje się go również w budownictwie czy rolnictwie.
Czytaj także: Nadchodzi czas nowych paliw. Globalny koncern zapowiada ważne zmiany, Polska w ich centrum
Musimy mieć jednak świadomość, że pozycja LPG, z punktu widzenia jego ujęcia w państwowych dokumentach, uległa pogorszeniu. O LPG się jedynie wspomina w definicjach paliw alternatywnych, jednak nic ponadto! Zdecydowany priorytet ma energia elektryczna oraz inne paliwa gazowe, takie jak metanowe LNG i CNG. Na szczęście w programie "Czyste Powietrze" możliwe jest dofinansowanie do zakupu gazowego pieca kondensacyjnego zasilanego LPG.
Polska branża LPG stała się ofiarą własnego sukcesu. Zdaniem wielu instytucji państwowych nie wymaga ona jakiejkolwiek pomocy, gdyż infrastruktura LPG w Polsce jest na tyle rozwinięta, że państwo nie widzi celowości w jej wspieraniu.
W obliczu takiego stanowiska POGP od kilku miesięcy dąży do uwzględnienia LPG w różnego rodzaju programach badawczo-rozwojowych (R&D, ang. research and development), mających na celu podnoszenie poziomu innowacyjności w sektorze LPG. Ponadto samochody zasilane gazem LPG powinny mieć możliwość bezkosztowego wjazdu do tzw. LEZ (ang. low emission zones), wzorem innych państw UE.
Czy Polska jest tylko importerem gazu, czy też może pełnić rolę europejskiego hubu, np. dla Ukrainy?
- Polska bez wątpienia jest głównie importerem gazu płynnego, w znacznej większości płynącego ze wschodu. W 2018 r. sprowadziliśmy 2 310 tys. ton LPG, z czego 74,5 proc. z Federacji Rosyjskiej. Z uwagi na uwarunkowania technologiczne w najbliższych latach pozostaniemy zależni od importu tego surowca. Produkcja krajowa zapewnia jedynie około kilkunastu procent polskiego popytu.
Ze względu na strategiczne położenie Polski w regionie Europy Środkowej, rozwiniętą infrastrukturę logistyczną LPG (m.in. 3 terminale morskie, duża liczba lądowych terminali, nowy terminal przeładunkowy w Sędziszowie), stopniowe przeorientowanie aktywności biznesowej niektórych dostawców wschodnich w kierunku Chin i Azji Środkowej, Polska może na zasadzie reeksportu kierować gaz płynny na Ukrainę, prawdopodobnie do zachodniej jej części. Polskie zdolności przeładunkowe umożliwiają zdecydowanie większy niż obecnie przeładunek surowca.
Czytaj również: Przetasowanie na krajowym rynku LPG
Należy również zwrócić uwagę na rosnący eksport amerykańskiego gazu płynnego LPG do Polski. Ukraiński popyt na LPG z roku na rok rośnie (ponad 8 proc. wzrostu w latach 2016-2017), polska sprzedaż surowca na Ukrainę również, mimo że nadal są to niewielkie wielkości (około 10 tys. ton w 2018 r.).
Przedsiębiorstwa ukraińskie w ostatnim czasie wykazywały zwiększoną aktywność biznesową mającą na celu dywersyfikację źródeł dostaw LPG z innych kierunków niż Rosja. Mówi się m.in. właśnie o Polsce i krajach położonych w basenie Morza Śródziemnego.
Kiedy powstała Polska Organizacja Gazu Płynnego i jakie założenia mieli jej założyciele?
- Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP) powstała w 1996 r. Początek lat 90. XX w. był okresem powstawania prywatnego sektora paliwowego oraz ważnych zmian w odniesieniu do gazyfikacji bezprzewodowej. Pojawiła się zatem potrzeba samodzielnej reprezentacji sektora gazu płynnego.
Zadaniem POGP było dostosowanie do standardów zachodnich przepisów technicznych i legislacyjnych branży LPG w Polsce po zmianach ustrojowych.
Obecnie POGP broni praw swoich członków oraz reprezentuje ich interesy wobec władz i organów państwowych, których działania w sposób istotny dotyczą branży gazu płynnego (LPG).
Ponadto POGP współdziała w rozwiązywaniu problemów technicznych, organizacyjno-prawnych oraz wszystkich innych związanych z zastosowaniem LPG, uczestniczy w pracach zespołów ekspertów powoływanych w celu opracowywania projektów przepisów prawa i innych aktów normatywnych oraz ustalania zasad polityki z zakresu stosowania gazu płynnego.
Organizacja popiera wolną przedsiębiorczość oraz konkurencję prowadzoną w sposób uczciwy i etyczny.
Jednym z najważniejszych zadań POGP, zwłaszcza w obliczu nagłaśnianych przez media wypadków z udziałem gazu płynnego, jest tworzenie i promowanie wzorów z zakresu bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i środowiska.
Nieodłącznym elementem aktywności Organizacji jest także promowanie LPG jako paliwa ekonomicznego i ekologicznego, przyjaznego człowiekowi i środowisku naturalnemu.
Co dziś leży w centrum uwagi POGP? Jakich działań logistycznych, a jakich legislacyjnych wymaga rozwój krajowego rynku gazu płynnego?
Działania POGP skupiają się na następujących zagadnieniach:
- możliwie "bezbolesne" wprowadzenie systemu SENT (Ustawa o monitorowaniu przewozu drogowego towarów)oraz e-DD (elektroniczny dokument dostawy);
- dążenie do nowelizacji rozporządzenia o warunkach technicznych dla urządzeń ciśnieniowych zgodnie z propozycjami POGP obejmującymi m.in. obniżenie opłat za czynności dozorowe urządzeń ciśnieniowych prowadzone przez Urząd Dozoru Technicznego (UDT);
- dalsze promowanie LPG jako ekologicznego źródła energii w obliczu walki o czyste powietrze w Polsce.