Polskie LPG stało się ofiarą własnego sukcesu. Szansę daje nam jednak Ukraina

Polskie LPG stało się ofiarą własnego sukcesu. Szansę daje nam jednak Ukraina
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Paliwa.pl
    Paliwa Płynne
  • Dodano: 09-02-2020 12:00


Zdaniem wielu instytucji państwowych branża LPG wymaga jakiejkolwiek pomocy, gdyż infrastruktura w Polsce jest na tyle rozwinięta, że państwo nie widzi celowości w jej wspieraniu - zauważa Roman Ślagowski, przewodniczącym Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, prezes zarządu firmy Bałtykgaz. Tymczasem Polska może stać się istotnym reeksporterem tego paliwa.

Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
  • Państwo poświęca mało uwagi LPG. Wyjątkiem jest program "Czyste Powietrze", który przyznaje dofinansowanie do zakupu gazowego pieca kondensacyjnego zasilanego LPG.
  • Polska jest na razie skazana na import większości zużywanego LPG. Paliwo sprowadzamy głównie z Rosji.
  • Coraz większą role odgrywa jednak import LPG z USA.
Na początku gaz płynny był paliwem silnikowym, dziś coraz częściej rozszerza się jego zastosowanie - jak oceniacie w tym kontekście takie dokumenty rządowe, jak "Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r." czy "Polityka energetyczna Polski do 2040 r."? Jaką pozycję ma dziś LPG np. na tle paliw metanowych CNG/LNG?

- Rzeczywiście dziś gaz płynny LPG w Polsce wykorzystywany jest głównie do celów transportowych. Sektor autogazu odpowiada za 76 proc. całego rynku LPG. Po polskich drogach jeździ ponad 3 min samochodów na LPG, które mogą tankować gaz płynny na ponad 7000 stacji paliw.

Oprócz napędzania pojazdów LPG służy do: ogrzewania domów, gotowania, zasilania różnego rodzaju sprzętów w kamperach, jest również paliwem do balonów czy gokartów. Powszechnie wykorzystuje się go również w budownictwie czy rolnictwie.

Czytaj także: Nadchodzi czas nowych paliw. Globalny koncern zapowiada ważne zmiany, Polska w ich centrum

Musimy mieć jednak świadomość, że pozycja LPG, z punktu widzenia jego ujęcia w państwowych dokumentach, uległa pogorszeniu. O LPG się jedynie wspomina w definicjach paliw alternatywnych, jednak nic ponadto! Zdecydowany priorytet ma energia elektryczna oraz inne paliwa gazowe, takie jak metanowe LNG i CNG. Na szczęście w programie "Czyste Powietrze" możliwe jest dofinansowanie do zakupu gazowego pieca kondensacyjnego zasilanego LPG.

Polska branża LPG stała się ofiarą własnego sukcesu. Zdaniem wielu instytucji państwowych nie wymaga ona jakiejkolwiek pomocy, gdyż infrastruktura LPG w Polsce jest na tyle rozwinięta, że państwo nie widzi celowości w jej wspieraniu.

W obliczu takiego stanowiska POGP od kilku miesięcy dąży do uwzględnienia LPG w różnego rodzaju programach badawczo-rozwojowych (R&D, ang. research and development), mających na celu podnoszenie poziomu innowacyjności w sektorze LPG. Ponadto samochody zasilane gazem LPG powinny mieć możliwość bezkosztowego wjazdu do tzw. LEZ (ang. low emission zones), wzorem innych państw UE.

Czy Polska jest tylko importerem gazu, czy też może pełnić rolę europejskiego hubu, np. dla Ukrainy?

- Polska bez wątpienia jest głównie importerem gazu płynnego, w znacznej większości płynącego ze wschodu. W 2018 r. sprowadziliśmy 2 310 tys. ton LPG, z czego 74,5 proc. z Federacji Rosyjskiej. Z uwagi na uwarunkowania technologiczne w najbliższych latach pozostaniemy zależni od importu tego surowca. Produkcja krajowa zapewnia jedynie około kilkunastu procent polskiego popytu.

Ze względu na strategiczne położenie Polski w regionie Europy Środkowej, rozwiniętą infrastrukturę logistyczną LPG (m.in. 3 terminale morskie, duża liczba lądowych terminali, nowy terminal przeładunkowy w Sędziszowie), stopniowe przeorientowanie aktywności biznesowej niektórych dostawców wschodnich w kierunku Chin i Azji Środkowej, Polska może na zasadzie reeksportu kierować gaz płynny na Ukrainę, prawdopodobnie do zachodniej jej części. Polskie zdolności przeładunkowe umożliwiają zdecydowanie większy niż obecnie przeładunek surowca.

Czytaj również: Przetasowanie na krajowym rynku LPG

Należy również zwrócić uwagę na rosnący eksport amerykańskiego gazu płynnego LPG do Polski. Ukraiński popyt na LPG z roku na rok rośnie (ponad 8 proc. wzrostu w latach 2016-2017), polska sprzedaż surowca na Ukrainę również, mimo że nadal są to niewielkie wielkości (około 10 tys. ton w 2018 r.).

Przedsiębiorstwa ukraińskie w ostatnim czasie wykazywały zwiększoną aktywność biznesową mającą na celu dywersyfikację źródeł dostaw LPG z innych kierunków niż Rosja. Mówi się m.in. właśnie o Polsce i krajach położonych w basenie Morza Śródziemnego.

Kiedy powstała Polska Organizacja Gazu Płynnego i jakie założenia mieli jej założyciele?

- Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP) powstała w 1996 r. Początek lat 90. XX w. był okresem powstawania prywatnego sektora paliwowego oraz ważnych zmian w odniesieniu do gazyfikacji bezprzewodowej. Pojawiła się zatem potrzeba samodzielnej reprezentacji sektora gazu płynnego.

Zadaniem POGP było dostosowanie do standardów zachodnich przepisów technicznych i legislacyjnych branży LPG w Polsce po zmianach ustrojowych.

Obecnie POGP broni praw swoich członków oraz reprezentuje ich interesy wobec władz i organów państwowych, których działania w sposób istotny dotyczą branży gazu płynnego (LPG).

Ponadto POGP współdziała w rozwiązywaniu problemów technicznych, organizacyjno-prawnych oraz wszystkich innych związanych z zastosowaniem LPG, uczestniczy w pracach zespołów ekspertów powoływanych w celu opracowywania projektów przepisów prawa i innych aktów normatywnych oraz ustalania zasad polityki z zakresu stosowania gazu płynnego.

Organizacja popiera wolną przedsiębiorczość oraz konkurencję prowadzoną w sposób uczciwy i etyczny.

Jednym z najważniejszych zadań POGP, zwłaszcza w obliczu nagłaśnianych przez media wypadków z udziałem gazu płynnego, jest tworzenie i promowanie wzorów z zakresu bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i środowiska.

Nieodłącznym elementem aktywności Organizacji jest także promowanie LPG jako paliwa ekonomicznego i ekologicznego, przyjaznego człowiekowi i środowisku naturalnemu.

Co dziś leży w centrum uwagi POGP? Jakich działań logistycznych, a jakich legislacyjnych wymaga rozwój krajowego rynku gazu płynnego?

Działania POGP skupiają się na następujących zagadnieniach:
  • możliwie "bezbolesne" wprowadzenie systemu SENT (Ustawa o monitorowaniu przewozu drogowego towarów)oraz e-DD (elektroniczny dokument dostawy);
  • dążenie do nowelizacji rozporządzenia o warunkach technicznych dla urządzeń ciśnieniowych zgodnie z propozycjami POGP obejmującymi m.in. obniżenie opłat za czynności dozorowe urządzeń ciśnieniowych prowadzone przez Urząd Dozoru Technicznego (UDT);
  • dalsze promowanie LPG jako ekologicznego źródła energii w obliczu walki o czyste powietrze w Polsce.
Branża LPG w Polsce liczy ponadto, że wysokość różnego rodzaju opłat branżowych nie ulegnie zmianie na niekorzyść przedsiębiorców, a w niektórych przypadkach się zmniejszy, np. wysokość opłaty zapasowej. POGP nie widzi podstaw dla utrzymywania stawki opłaty zapasowej odnośnie LPG na dotychczasowym poziomie i liczy na podjęcie odpowiednich działań przez instytucje do tego uprawnione.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (7)

Do artykułu: Polskie LPG stało się ofiarą własnego sukcesu. Szansę daje nam jednak Ukraina

  • Andrzej 2020-02-10 08:35:57
    Czym mniej Państwa w gospodarce tym lepiej dla Kowalskiego. Państwo jak zacznie ingerować to LPG będzie cenowo zbliżone do ceny benzyny.
    • Polak 2020-02-14 11:15:26
      Te neoliberalne balcerowiczowskie brednie do dziś ryją mózgi takim jak Ty. Jak będziemy mieli duże prywatne podmioty zdolne zarządzać tak wielkimi firmami, to będziemy mieli własność prywatną w dużych koncernach. Póki co nasi pożal się boże "byznesmani" sprzedaliby każdą firmę jak TPsę zagranicznemu także państwowemu kapitałowi. Polska nie ma na razie wyboru. Duże koncerny muszą być (i jeszcze długo będą) państwowe w obecnych realiach.
      • Janusz 2020-05-01 21:26:22
        Jestes glupi wszystko powinno być prywatne slyszales zeby ktos dotowal prywaciarza kopalnie mają straty a górnicy 13. 14 g
  • obserwator 2020-02-10 01:06:36
    Uważam że problemem nie jest brak wsparcia dla już tak bardzo konkurencyjnego paliwa jakim jest LPG tylko to że jest kolejnym po ropie, gazie i węglu z importu. A że jego zużycie ciągle rośnie bo jest tańsze i mniej emisyjne to zamiast zwiększać jego import by należało zwiększyć produkcję w naszych rafineriach tym bardziej że przecież jest to tylko produkt uboczny rafinacji ropy. Ponieważ krajowe LPG pokrywa popyt tylko w kilkunastu procentach więc Obajtek zamiast gadać o tym jak to wzrośnie konkurencyjność Orlenu po połączeniu z Lotosem powinien już dawno się wżiążć do roboty i szybko doprowadzić do zwiększenie produkcji LPG.
  • Km 2020-02-09 20:57:18
    Popieram przedmówcę, jeśli chodzi o ekologię i dostępność to ciągłe mydlenie oczu, a nie wspieranie użytkowników aut zasilanych LPG, jakoś nikt nie promuje i dotuje LPG, ale ekonomia i ekologia same się bronią
  • Kamil 2020-02-09 19:52:15
    Morawiecki chwali się ekologicznoscia polskiego transportu, bo mamy 3 miliony aut na lpg, jednocześnie rząd nic nie robi by LPG wspierać. Obecnie gaz kosztuje na stacji tyle, że oszczędności przestają być wyraźne. Oczywiście akcyzy na lpg nie zmniejsza, bo to realna strata dla budżetu. Wola działania pozorne, typu promowanie cng, które jako Paliwo w Polsce prawie nie istnieje. No i mrzonki, czy właściwie żałosne kłamstwa o milionach elektryków, które nigdy nie powstaną, a i tak w Polsce zasilane były by węglem:/
    • khr 2020-02-10 08:58:27
      Instalacja spłaca się po ~20 tys. km czyli po 2 latach jeżdżąc co najmniej tyle co statystyczny Polak.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.232.62.64
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!