PARTNERZY PORTALU

Polskie LPG stało się ofiarą własnego sukcesu. Szansę daje nam jednak Ukraina

LPG znajduje zastosowanie nie tylko w transporcie. Fot. Shutterstock.com


Zdaniem wielu instytucji państwowych branża LPG wymaga jakiejkolwiek pomocy, gdyż infrastruktura w Polsce jest na tyle rozwinięta, że państwo nie widzi celowości w jej wspieraniu - zauważa Roman Ślagowski, przewodniczącym Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, prezes zarządu firmy Bałtykgaz. Tymczasem Polska może stać się istotnym reeksporterem tego paliwa.

  • Państwo poświęca mało uwagi LPG. Wyjątkiem jest program "Czyste Powietrze", który przyznaje dofinansowanie do zakupu gazowego pieca kondensacyjnego zasilanego LPG.
  • Polska jest na razie skazana na import większości zużywanego LPG. Paliwo sprowadzamy głównie z Rosji.
  • Coraz większą role odgrywa jednak import LPG z USA.
Na początku gaz płynny był paliwem silnikowym, dziś coraz częściej rozszerza się jego zastosowanie - jak oceniacie w tym kontekście takie dokumenty rządowe, jak "Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r." czy "Polityka energetyczna Polski do 2040 r."? Jaką pozycję ma dziś LPG np. na tle paliw metanowych CNG/LNG?

- Rzeczywiście dziś gaz płynny LPG w Polsce wykorzystywany jest głównie do celów transportowych. Sektor autogazu odpowiada za 76 proc. całego rynku LPG. Po polskich drogach jeździ ponad 3 min samochodów na LPG, które mogą tankować gaz płynny na ponad 7000 stacji paliw.

Oprócz napędzania pojazdów LPG służy do: ogrzewania domów, gotowania, zasilania różnego rodzaju sprzętów w kamperach, jest również paliwem do balonów czy gokartów. Powszechnie wykorzystuje się go również w budownictwie czy rolnictwie.

Czytaj także: Nadchodzi czas nowych paliw. Globalny koncern zapowiada ważne zmiany, Polska w ich centrum

Musimy mieć jednak świadomość, że pozycja LPG, z punktu widzenia jego ujęcia w państwowych dokumentach, uległa pogorszeniu. O LPG się jedynie wspomina w definicjach paliw alternatywnych, jednak nic ponadto! Zdecydowany priorytet ma energia elektryczna oraz inne paliwa gazowe, takie jak metanowe LNG i CNG. Na szczęście w programie "Czyste Powietrze" możliwe jest dofinansowanie do zakupu gazowego pieca kondensacyjnego zasilanego LPG.

Polska branża LPG stała się ofiarą własnego sukcesu. Zdaniem wielu instytucji państwowych nie wymaga ona jakiejkolwiek pomocy, gdyż infrastruktura LPG w Polsce jest na tyle rozwinięta, że państwo nie widzi celowości w jej wspieraniu.

W obliczu takiego stanowiska POGP od kilku miesięcy dąży do uwzględnienia LPG w różnego rodzaju programach badawczo-rozwojowych (R&D, ang. research and development), mających na celu podnoszenie poziomu innowacyjności w sektorze LPG. Ponadto samochody zasilane gazem LPG powinny mieć możliwość bezkosztowego wjazdu do tzw. LEZ (ang. low emission zones), wzorem innych państw UE.

Czy Polska jest tylko importerem gazu, czy też może pełnić rolę europejskiego hubu, np. dla Ukrainy?

- Polska bez wątpienia jest głównie importerem gazu płynnego, w znacznej większości płynącego ze wschodu. W 2018 r. sprowadziliśmy 2 310 tys. ton LPG, z czego 74,5 proc. z Federacji Rosyjskiej. Z uwagi na uwarunkowania technologiczne w najbliższych latach pozostaniemy zależni od importu tego surowca. Produkcja krajowa zapewnia jedynie około kilkunastu procent polskiego popytu.
×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: Polskie LPG stało się ofiarą własnego sukcesu. Szansę daje nam jednak Ukraina

  • Andrzej 2020-02-10 08:35:57
    Czym mniej Państwa w gospodarce tym lepiej dla Kowalskiego. Państwo jak zacznie ingerować to LPG będzie cenowo zbliżone do ceny benzyny.
    • Polak 2020-02-14 11:15:26
      Te neoliberalne balcerowiczowskie brednie do dziś ryją mózgi takim jak Ty. Jak będziemy mieli duże prywatne podmioty zdolne zarządzać tak wielkimi firmami, to będziemy mieli własność prywatną w dużych koncernach. Póki co nasi pożal się boże "byznesmani" sprzedaliby każdą firmę jak TPsę zagranicznemu także państwowemu kapitałowi. Polska nie ma na razie wyboru. Duże koncerny muszą być (i jeszcze długo będą) państwowe w obecnych realiach.
  • obserwator 2020-02-10 01:06:36
    Uważam że problemem nie jest brak wsparcia dla już tak bardzo konkurencyjnego paliwa jakim jest LPG tylko to że jest kolejnym po ropie, gazie i węglu z importu. A że jego zużycie ciągle rośnie bo jest tańsze i mniej emisyjne to zamiast zwiększać jego import by należało zwiększyć produkcję w naszych rafineriach tym bardziej że przecież jest to tylko produkt uboczny rafinacji ropy. Ponieważ krajowe LPG pokrywa popyt tylko w kilkunastu procentach więc Obajtek zamiast gadać o tym jak to wzrośnie konkurencyjność Orlenu po połączeniu z Lotosem powinien już dawno się wżiążć do roboty i szybko doprowadzić do zwiększenie produkcji LPG.
  • Km 2020-02-09 20:57:18
    Popieram przedmówcę, jeśli chodzi o ekologię i dostępność to ciągłe mydlenie oczu, a nie wspieranie użytkowników aut zasilanych LPG, jakoś nikt nie promuje i dotuje LPG, ale ekonomia i ekologia same się bronią
  • Kamil 2020-02-09 19:52:15
    Morawiecki chwali się ekologicznoscia polskiego transportu, bo mamy 3 miliony aut na lpg, jednocześnie rząd nic nie robi by LPG wspierać. Obecnie gaz kosztuje na stacji tyle, że oszczędności przestają być wyraźne. Oczywiście akcyzy na lpg nie zmniejsza, bo to realna strata dla budżetu. Wola działania pozorne, typu promowanie cng, które jako Paliwo w Polsce prawie nie istnieje. No i mrzonki, czy właściwie żałosne kłamstwa o milionach elektryków, które nigdy nie powstaną, a i tak w Polsce zasilane były by węglem:/
    • khr 2020-02-10 08:58:27
      Instalacja spłaca się po ~20 tys. km czyli po 2 latach jeżdżąc co najmniej tyle co statystyczny Polak.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.172.211
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!