PARTNERZY PORTALU

Prezes BP w Polsce Bogdan Kucharski mówi o obawach związanych z fuzją Orlenu i Lotosu

Prezes BP w Polsce Bogdan Kucharski mówi o obawach związanych z fuzją Orlenu i Lotosu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zamierzamy jasno artykułować nasze obawy i postulaty, przy spełnieniu których fuzja PKN Orlen i Grupy Lotos nie powinna zaszkodzić konkurencyjności rynku. To jest do zrobienia, co pokazują przykłady z Europy - mówi w rozmowie z WNP.PL Bogdan Kucharski, prezes polskiego oddziału BP.

Głośnym echem odbiła się Pańska niedawna wypowiedź, której sens można streścić w ten sposób, że konsolidacja PKN Orlen i Grupy Lotos może mieć negatywne konsekwencje dla krajowego rynku paliw. Jakie zagrożenia z tym związane uważa Pan za najistotniejsze?

- Najważniejsze na rynku jest zapewnienie konkurencji. W obliczu potencjalnego połączenia tych dwóch podmiotów siłą rzeczy będzie mniej konkurentów na rynku, więc realną konsekwencją jest potencjalne ograniczenie konkurencji. Nie odbieramy rzecz jasna żadnym podmiotom prawa do chęci konsolidacji, natomiast jasno wyrażamy nasze obawy z tym związane.

Jest co najmniej kilka potencjalnych źródeł zagrożeń. Po pierwsze w przypadku ewentualnego połączenia nowa spółka kontrolowałaby 100 proc. mocy produkcyjnych w Polsce. De facto ten produkcyjny monopol wykraczałby również poza Polskę, na Litwę i Czechy, co tworzyłoby monopol w całym regionie.

Drugie zagrożenie ma związek z dostępem do infrastruktury, czyli terminali paliwowych i rurociągów. Obecnie sytuacja wygląda tak, że 95 proc. pojemności magazynowych na paliwa jest kontrolowane przez trzy podmioty powiązane właścicielsko ze Skarbem Państwa: Orlen, Lotos i PERN. Po połączeniu będziemy mieli do czynienia z jeszcze większym skupieniem tej infrastruktury w jednym ręku, czego się obawiamy.

Trzecim elementem całej układanki jest rynek detaliczny. Połączone firmy kontrolowałyby ponad 40 proc. tego rynku, co dla konkurencji na pewno nie jest zdrowe i jasno artykułujemy tu nasze wątpliwości.

Natomiast wydaje mi się, że ewentualne połączenie można przeprowadzić w taki sposób, żeby konkurencyjność rynku została zachowana, co jest potrzebne, aby końcowy klient na tym nie ucierpiał.

Przedstawiciele Orlenu i Lotosu racjonalnie wypowiadają się o synergiach kosztowych i przychodowych z takiego połączenia, o możliwościach rozwoju petrochemii i to są wszystko dobre powody, ale brakuje mi w tych wypowiedziach zapewnienia, że inne podmioty nadal będą mogły swobodnie konkurować, a na końcu nie ucierpi klient detaliczny.

W dalszej części rozmowy czytaj m.in.:

  • Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby konsolidacja Orlenu i Lotosu nie naruszała konkurencji;
  • Co dalej ze spółką Lotos-Air BP po zmianach własnościowych gdańskiego koncernu;
  • Czy BP przejmie stacje, które Orlen będzie musiał sprzedać;
  • Ile będzie stacji BP w Polsce na koniec 2018 i 2020 roku;
  • Jakie są losy wspólnego projektu z siecią supermarketów "Piotr i Paweł";
  • Dlaczego sieci stacji Moya i Avia rozwijają się dziś szybciej niż BP.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (27)

Do artykułu: Prezes BP w Polsce Bogdan Kucharski mówi o obawach związanych z fuzją Orlenu i Lotosu

  • BEBA 2018-10-08 09:43:03
    To nie zatrudniajcie speców z Lotosu i będziecie spokojni. Był kolega Bendyk i zieloni mieli wiodącą pozycję w biznesie paliwowym a teraz ? buaaa buaaa
  • Robert 2018-10-08 09:38:21
    Zamiast jojczyć , niech się Pan zastanowi kogo przyjmujecie do pracy,? Speców z Lotosu , buaaaaa buaaaa. Jeśli tak robicie to i zrozumiałe , że musicie być zagrożeni . A swoją drogą , to zieloni zawsze nadawali ton działania stacji w Polsce. Robiła to grupa ludzi , którym zależało na standardach , teraz "nowi a jeden z Lotosu " wiodą zielonych ku sukcesowi ;)
  • JK 2018-10-05 15:03:55
    Pieprzy jak potłuczony. W Polsce musi zajść fuzja aby móc konkurować z takimi gigantami jak BP czy inni. Oni się obawiają, że Polacy zaczną się liczyć na rynku i odbiorą im część rynku zbytu. Kij mu w oko
    • Zenek 2018-10-05 20:58:42
      BP ma w nosie, czy w PL będzie czy nie biznes... To raczej my tj. kierowcy powinniśmy modlić się, żeby nie wróciły czasy CPNów…. Jakość stacji paliw w ostatnich 20 latach wzrosła dlatego, że zagraniczne koncerny weszły do Polski... Dla BP Polska to mały ryneczek na ich globalnej mapie...
  • Władysław 2018-10-05 09:39:09
    Z całym szacunkiem ale BP to niech sobie rządzi i daje wytyczne na wyspach brytyjskich, a Polskę niech zostawią w spokoju i niech nie marnują okazji do siedzenia cicho bo i tak kroją grube miliony u nas. To oczywiste, że silny w tej części europy gracz jakim byłby Orlen + Lotos nie jest po myśli zachodnim koncernom. Mi idea fuzji z racji właśnie siły jaką miałby nowy koncern podoba się.
    • Zenek 2018-10-05 20:54:54
      Jasssne, CPN wróć!!! Ten syf już był....
  • Gość 2018-10-02 09:44:38
    Pan prezes nie zauważył, że UE (z definicji) to jeden rynek a działają na nim renta geograficzna i siła konkurencyjna za którą stoi siła państw. I to by było na tyle.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.251.94
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!