Mięsa czy produktów pochodzenia zwierzęcego nie je 8 proc. mieszkańców Polski. Wegetarian, którzy mięsa nie jedzą, ale sięgają po nabiał, jest jeszcze więcej. Przekąski i dania kuchni jarskiej nie są więc już niszą z niewielkich knajpek, ale trafiają też do menu korporacyjnego, także tego na stacjach paliw.
- Na świecie rynek substytutów produktów żywieniowych pochodzenia zwierzęcego wg danych agencji Nielsen jest już wart 3,7 mld USD.
- Produkty roślinne, które udają mięso, w rok zyskały 23-proc. wzrost sprzedaży (do 684 min USD). Bezmleczne jogurty, sery i lody zyskały 40 proc.
- Dla porównania: sprzedaż żywności ogółem rosła w tym czasie o 2 proc.
Z badań firmy Mintel wynika, że mięsa czy produktów pochodzenia zwierzęcego nie je 8 proc. mieszkańców Polski. Wegetarian, którzy mięsa nie jedzą, ale sięgają po nabiał, jest jeszcze więcej. Przekąski i dania kuchni jarskiej nie są więc już niszą z niewielkich knajpek, ale trafiają też do menu korporacyjnego. Także tego na stacjach paliw.
We wrześniu 2018 r. PKN Orlen wprowadził do oferty gastronomicznej linię produktów dla wegan i wegetarian. Jak zapewnia koncern, produkty te przygotowane są na bazie polskich, lokalnych surowców.
- Obserwujemy trendy, analizujemy potrzeby klientów i wychodzimy naprzeciw ich oczekiwaniom. Obecnie mamy do czynienia z coraz bardziej świadomym konsumentem, który wybiera dobre, polskie produkty. Dlatego naszą ofertę dla wegan i wegetarian stworzyliśmy na bazie wyselekcjonowanych produktów od polskich dostawców -mówi Wojciech Muszyński, dyrektor wykonawczy ds. Sprzedaży Detalicznej PKN Orlen.
Jak zapewnia, receptura została przygotowana wyłącznie dla PKN Orlen i nie jest dostępna w innych sieciach. Wśród nowych smaków będzie można odnaleźć m.in.: hot doga z parówką wegańską - przygotowaną na bazie olejów roślinnych, białka z grochu oraz białka z ziemniaków; oraz kajzerkę rumsztyk vege - stworzoną w oparciu o świeże warzywa, kaszę kuskus i jaglaną, pestki dyni i słonecznika oraz mąkę kukurydzianą i przyprawy; wrap falafel - dla amatorów sycących przekąsek: połączenie świeżych warzyw oraz kotlecika z ciecierzycy, groszku, przyprawionego kolendrą, czosnkiem, miętą, kminem rzymski; oraz kultowa bułka z pieczarkami - podawana z pieca, na ciepło. Całości dopełniają świeże soki owocowe oraz owocowo - warzywne wyciskane na miejscu.
Nie tylko oferta Stop Cafe odpowiada na rynkowe trendy żywieniowe. Bo klienci stacji, to klienci świadomi, często poszukujący produktów, które nie zawierają żadnych surowców pochodzenia zwierzęcego, a przy tym stanowią smaczny i wartościowy posiłek.
- Na stacjach własnych i wybranych franczyzowych Lotos oferuje zapiekanki (z serem i pieczarkami), bagietki (z trzema serami lub pomidorami i oliwkami). Na wybranych: kanapki "Fit Wege"(z białym serem) oraz przekąski warzywne (z humusem) i owocowe. Największą sprzedaż tego typu odnotowujemy w dużych ośrodkach miejskich. W najbliższym czasie planujemy nowe produkty w tej kategorii - mówi Krzysztof Kopeć, rzecznik prasowy Grnpy Lotos.
W stosunku do osób, które po produkty pochodzenia zwierzęcego nie sięgają w ogóle, tylko stacje paliw prześcigają się, by im dogodzić. Oferta wegańska nie sprowadza się już jedynie do sojowych pasztetów, kotletów, tofii, warzyw i owoców. Gama ta stale jest poszerzana np. o roślinne mleka, desery, pasty i przetwory.