PARTNERZY PORTALU

Prezes Lotosu o fuzji z Orlenem: nie boję się

Nie boję się ani o przyszłość firmy, ani o przyszłość pracowników - mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Paweł Majewski, prezes Grupy Lotos, pytany o przyszłość gdańskiego koncernu po fuzji z PKN Orlen i spełnieniu środków zaradczych narzuconych przez Komisję Europejską. - Rafineria pozostaje w Gdańsku. Pozostają tam także miejsca pracy, tam płacone będą też podatki - dodał.

Przed branżą petrochemiczną gigantyczne wyzwanie - zielonej transformacji. Celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. Jak wskazuje Paweł Majewski, prezes Grupy Lotos, będzie się to wiązać z koniecznością odchodzenia od dotychczasowych tradycyjnych paliw płynnych.

- Przemysł rafineryjny w Europie, jak i na całym świecie, będzie miał do czynienia z obniżeniem popytu. Dlatego nie czekając na to, co się wydarzy, już teraz inwestujemy w rozwój technologii związanych z produkcją paliw alternatywnych. Wierzymy, że te paliwa, obecnie określane jako alternatywne, będą z czasem tymi podstawowymi - mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Paweł Majewski.

W bliższej perspektywie, najbliższych lat czy dekady, zdaniem prezesa Grupy Lotos będziemy mieli natomiast do czynienia z miksem paliw, przez co w dalszym ciągu wykorzystywane będą w pewnym stopniu płynne paliwa tradycyjne, benzyny czy oleje napędowe.

- W coraz większym stopniu też, obok paliw gazowych, takich jak CNG, LNG, będziemy wykorzystywać energię elektryczną do napędzania pojazdów. W Grupie Lotos wierzymy, że paliwem, które będzie zasilać te pojazdy elektryczne, będzie wodór. To jest dla nas paliwo przyszłości, mamy ambicję być liderem rozwoju technologii w tym zakresie - mówił gość Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Grupa Lotos ma w tym obszarze już spore osiągnięcia. Aktualnie gdański koncern już jest największym producentem wodoru w kraju, tego produkowanego w procesie reformingu parowego. W tej chwili surowiec ten zużywany jest w całości na własne potrzeby koncernu, natomiast trwają już intensywne prace, w ramach projektu Pure H2, nad oczyszczaniem wodoru, tak by móc go używać do zasilania ogniw paliwowych dla samochodów.

Ponadto koncern podpisał także listy intencyjne z gminami na Pomorzu - Tczewem, Wejherowem i Gdynią - dotyczące zasilania komunikacji miejskiej wodorem. W ubiegłym roku Lotos nawiązał także współpracę z Toyota Motor Poland, liderem technologii wodorowej w napędzaniu samochodów na świecie, której celem jest stworzenie pilotażowego projektu dwóch stacji tankowania wodoru w Warszawie i Gdańsku.

Jednak mówiąc o zielonej transformacji przemysłu i dekarbonizacji, mówimy o zielonym wodorze jako tym paliwie przyszłość. I tu Grupa Lotos ma swoje plany.

- Rozpoczęliśmy współpracę z Polskimi Sieciami Energetycznymi nad projektem rozwojowym, dotyczącym produkcji wodoru z odnawialnych źródeł energii w procesie elektrolizy - wyjaśnił prezes Majewski.

Planów inwestycyjnych nie zatrzymał również koronawirus.

- Pandemia wpływa na wyniki całej branży. Mamy do czynienia ze spadkiem zapotrzebowania na paliwo i przede wszystkim z istotnym spadkiem cen surowca, za czym idą spadki cen produktów i spadki marż rafineryjnych. To dotyczy całej branży. Natomiast nie wstrzymujemy się z projektami inwestycyjnymi, tymi najważniejszymi, które dla nas służą budowaniu wartości - zapewniał prezes Lotosu.

Jednak jednym z największych wyzwań, przed którym staje teraz gdański koncern, jest fuzja z PKN Orlen. W połowie lipca Komisja Europejska wydała zgodę na transakcję, ale pod określonymi warunkami. Wśród nich znalazł się wymóg zbycia części aktywów, w tym 80 proc. stacji paliw Lotosu oraz 30 proc. udziałów w gdańskiej rafinerii.
×

KOMENTARZE (7)

Do artykułu: Prezes Lotosu o fuzji z Orlenem: nie boję się

  • Kierowca 2020-09-04 13:37:20
    Moze w koncu zrobia legalny przetarg na firme transportowa ktora wozi maszynistow do pracy bo sawa taxi wyszla z piwnic a tu nagle wozi lotos kolej...
  • bodzio 2020-09-04 12:07:30
    z ekonomicznego i technicznego punktu widzenia wypowiedz na poziomie przedszkolaka, szkoda czasu na czytanie tego! Z punktu widzenia realiow w Polsce, kompletnie nie ma znaczenia opinia tego pana nt.t. fuzji z Orlenem, nie on decyduje; decyzje zapadaja w siedzibie Prezesa, tam i tylko tam!
  • adam 2020-09-04 10:44:37
    szkoda,że facet nie wie co mówi. może niech więcej czyta i słucha
  • ono 2020-09-04 08:17:32
    Otrzymując H2 w wyniku procesu elektrolizy wody nie stanowi większego kosztu operacyjnego. Największy koszt stanowi początkowy koszt inwestycji. Z danych powszechnie dostępnych Toyota Mirai zużywa 1,2 kg na 100km, obecnie cena wodoru dla odbiorcy końcowego wynosi 10 euro. Koszt wyprodukowania wodoru w Polsce (licząc po aktualnych cenach energii elektrycznej) wynosi 25 zł za 1 kg. Więc co stanowi o takiej wysokiej cenie w krajach EU? ano ogromne koszty magazynowania i samego transportu H2, dopóki ten aspekt nie zostanie rozwiązany i nie ulegnie pomniejszeniu, nadal H2 stanowi jedno z najdroższych paliw.
    • mm 2020-09-04 09:26:52
      H2 wrafinerii wytwarza się w procesie reforminu parowego z gazu ziemnego. Dodatkowo ten H2 dla motoryzacji niestetu musi być dużo czystrzy niż ten wytwarzany w rafinerii... To są bajki opowiadane przez ciemniaków...
      • ono 2020-09-04 13:27:06
        ale proszę zauważyć, że Pan Prezes nie chce zwiększać wydajności produkcyjnej instalacji Reformingu, a tym samym zużycia gazu... Nowa inwestycja w budowę elektrolizera.
  • Miro 2020-09-04 07:29:21
    Bezczelna marionetka Obajtka przecież on już nawet o zakupie papieru toaletowego nie zdecyduje. Kurs sięga dna a on się puszy Ignorant i slugus

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 75.101.220.230
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!